تبیان، دستیار زندگی
بی بی سی جنایت یک هفته پیش صهیونیست ‌ها در کشتن یک دانشجوی فلسطینی در کرانه باختری را سانسور کرد. پس از این ماجرا، زمانی که کمپین حمایت از استقلال فلسطین از سانسورهای بی بی سی انتقاد کرد، بخش خاورمیانه‌ ای شبکه خبری انگلستان پاسخ داد که ما موظف نیستیم ه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیوند نامبارک اسراییل و بی بی سی!


بی بی سی جنایت یک هفته پیش صهیونیست ‌ها در کشتن یک دانشجوی فلسطینی در کرانه باختری را سانسور کرد. پس از این ماجرا، زمانی که "کمپین حمایت از استقلال فلسطین" از سانسورهای بی بی سی انتقاد کرد، بخش خاورمیانه‌ ای شبکه خبری انگلستان پاسخ داد که "ما موظف نیستیم هر کشتاری را گزارش کنیم."


بی بی سی

در هفته‌ های اخیر، پوشش تبعیض ‌آمیز شبکه ی خبری انگلستان (بی ‌بی ‌سی) از وقایع سرزمین‌های اشغالی، بار دیگر نقش این رسانه در پنهان نگاه داشتن جنایات رژیم صهیونیستی از افکار عمومی کشورهای غربی را عیان ساخت. بی بی سی (BBC) از یک سو ادعاهای ارتش اسرائیل درباره کشف توطئه ‌های تروریستی فلسطینیان را به طور مرتب پوشش می‌ دهد و از سوی دیگر هر واقعه ‌ای که حاوی ارائه تصویری منفی از صهیونیست‌ ها باشد را سانسور می‌کند. به عنوان مثال، 19 مارس (28 اسفند) سربازان اسرائیلی یک نوجوان 14 ساله فلسطینی را که با دوستانش در حال بازی در دشت‌های کرانه باختری بودند، با شلیک گلوله به شهادت رساندند. (گروه آسیا-اروپا که بخش فارسی بی ‌بی ‌سی جزیی از آن محسوب می‌ شود، از طریق سرویس جهانی بی ‌بی ‌سی در سال 1385 پیشنهاد تأسیس یک شبکه تلویزیونی را به وزارت خارجه بریتانیا ارائه کرد. این پیشنهاد در سال 1386 پذیرفته شده، مقدمات ایجاد این شبکه پس از تعیین بودجه سالیانه ی آن ایجاد شد. این شبکه در ژانویه 2009 میلادی پخش برنامه‌ های خود را به زبان فارسی آغاز کرد.)

مطمئنا اگر این واقعه، برعکس رخ داده بود و یک کودک اسرائیلی توسط فلسطینی ‌ها کشته شده و دو کودک دیگر نیز مورد ضرب و جرح قرار می ‌گرفتند، رسانه ‌های غربی از جمله بی بی سی، داد و بیدادی به راه می ‌انداختند. اما چون در این مورد، جنایتکاران، اسرائیلی بودند، رسانه ‌های غربی همچون بی بی سی اقدام به سانسور ماجرا کردند

سربازان اسرائیلی دو دوست 12 و 17 ساله یوسف شوامره را نیز دستگیر کردند، به آن دو دستبند و چشم ‌بند زدند و به شهرک یهودی ‌نشین بردند و با زبان عبری آن دو را مورد استنطاق قرار دادند، اما این دو نوجوان چون زبان اسرائیلی‌ ها را نمی ‌فهمیدند، پاسخ نمی ‌دادند و همین مسئله سبب شد به شدت مورد شکنجه قرار گیرند.

مطمئنا اگر این واقعه، برعکس رخ داده بود و یک کودک اسرائیلی توسط فلسطینی ‌ها کشته شده و دو کودک دیگر نیز مورد ضرب و جرح قرار می ‌گرفتند، رسانه ‌های غربی از جمله بی بی سی، داد و بیدادی به راه می ‌انداختند. اما چون در این مورد، جنایتکاران، اسرائیلی بودند، رسانه ‌های غربی همچون بی بی سی اقدام به سانسور ماجرا کردند.

در موردی دیگر، بی بی سی جنایت یک هفته پیش صهیونیست ‌ها در کشتن یک دانشجوی فلسطینی در کرانه باختری را نیز سانسور کرد. پس از این ماجراها، زمانی که "کمپین حمایت از استقلال فلسطین" از سانسورهای بی بی سی انتقاد کرد، بخش خاورمیانه‌ ای شبکه خبری انگلستان پاسخ داد که "ما موظف نیستیم هر کشتاری را گزارش کنیم."

مجددا در واکنش به اعتراض جریان‌ های فلسطینی، بی بی سی پاسخ داد: "عدم پوشش خبری کشته شدن کودک فلسطینی، نباید به تبعیض عملکردی بی بی سی جلوه داده شود. ممکن است وقایعی رخ دهند اما به علت وجود اخبار مهم ‌تر در همان زمان، پوشش داده نشوند."

صهیونیست

اما "اخبار مهم‌ تر در همان زمان" که بی بی سی ادعا کرده، چه وقایعی بوده‌ اند؟ تقریبا هم‌ زمان با دو جنایت فوق از جانب صهیونیست ‌ها، بی بی سی اقدام به پخش ماجرای جعلی توقیف کشتی حامل تسلیحات پیشرفته ایران به مقصد غزه کرد. این گزارش بی بی سی، در وب سایت ارتش اسرائیل نیز منعکس شد. این در حالی بود که بی بی سی مدعی شده بود منبع گزارش، ارتش اسرائیل بوده است.

البته این ماجرا جز یک داستان‌ سازی دروغین چیزی نبود و در مدت کوتاهی دروغ بودن آن نیز از سوی منابع اسرائیلی و غربی افشا شد، چرا که اساسا وقتی غزه در محاصره صهیونیست‌ ها است، چطور می‌ توان یک کشتی تسلیحات نظامی به آنجا قاچاق کرد؟

کار به جایی کشید که روزنامه اسرائیلی هارآتص گزارشی با تیتر «نمایش نتانیاهو درباره کشتی توقیف ‌شده: یک تبلیغات سیاسی (propaganda) به سبک هالیوود منتشر کرد. یک مقام آمریکایی نیز به خبرگزاری رویترز گفت که امکان چنین ماجرایی وجود ندارد. اما در حالی که حتی رسانه‌ های اسرائیلی نیز بر دروغ بودن ماجرا صحه گذاشتند، بی بی سی دست بردار نبود و در گزارشی این فرضیه را مطرح کرد که احتمالا مقصد تسلیحات این کشتی، صحرای سینا بوده، نه غزه و اسرائیل با هدف پرهیز از دمیدن به آتش ناآرامی ‌های مصر، مقصد کشتی را غزه عنوان کرده است.

بی بی سی (BBC) از یک سو ادعاهای ارتش اسرائیل درباره کشف توطئه ‌های تروریستی فلسطینیان را به طور مرتب پوشش می‌ دهد و از سوی دیگر هر واقعه ‌ای که حاوی ارائه تصویری منفی از صهیونیست‌ ها باشد را سانسور می‌کند

نکته جالب آن که بی بی سی از انعکاس اظهارات مقامات آمریکایی درباره نادرست بودن این داستان ‌سازی، خودداری کرد. در همان مقطع زمانی، بی بی سی گزارش دیگری پخش کرد مبنی بر این که اسرائیل، بزرگترین تونل مخفی در غزه را کشف کرده است. منبع این خبر نیز مجددا ارتش اسرائیل بود که در آن ادعا شده بود: "این تونل، بزرگترین تونلی است که تاکنون کشف شده و از آن برای انجام حملات تروریستی علیه شهروندان اسرائیل استفاده می ‌شده است."

در نمونه دیگر، بی بی سی خبر مربوط به انتقاد وزیر خارجه آمریکا -جان کری- از اسرائیل به خاطر ترک مذاکرات با حکومت خودگردان فلسطین، را به گونه‌ای انعکاس داد که گویا کری از فلسطینی‌ ها انتقاد کرده است. هرچند رویکرد کلی شبکه بی بی سی در حمایت از رژیم صهیونیستی، امری قدیمی است اما روی کار آمدن یک مدیر حامی صهیونیست، در تشدید عملکرد ضد فلسطینی این شبکه بی ‌تاثیر نبوده است. "رافی برگ" که از آگوست 2013 به عنوان مسئول بخش خاورمیانه بی بی سی منصوب شده، به تمامی خبرنگاران بی بی سی دستور داده که در گزارش ‌های خود، حمایت از اسرائیل را فراموش نکنند.

فراوری: آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: مشرق / دیتایاب / ویکیپدیا

مطالب مرتبط:

بی بی سی فارسی در یک چالش مهم

بی‌بی‌سی چگونه راست می‌گوید؟

 بی بی سی به چه کسی رای داد؟- ویژه نامه-