تبیان، دستیار زندگی
برنامه واتس‌ اپ برای بک‌ آپ چت ‌های تمامی کاربران از کدهای رمزنگاری یکسان استفاده می ‌کند. یعنی به جای آن که برای هر کاربر یک کد رمزنگاری انحصاری مورد استفاده قرار گیرد، یک کد رمزنگاری یکسان برای تمامی کاربران استفاده می‌ شود که به راحتی برای هکرها قابل ر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آزمایش آمریکایی روی واتس اپ


برنامه واتس‌ اپ برای بک‌ آپ چت ‌های تمامی کاربران از کدهای رمزنگاری یکسان استفاده می ‌کند. یعنی به جای آن که برای هر کاربر یک کد رمزنگاری انحصاری مورد استفاده قرار گیرد، یک کد رمزنگاری یکسان برای تمامی کاربران استفاده می‌ شود که به راحتی برای هکرها قابل ردگیری است.

اخیرا و بر اساس پژوهشی كه در دانشگاه وست هیون آمریكا انجام شده است، تصاویر و پیام های ارسالی از طریق نرم افزار واتس ‌اپ (whatsApp)، به هیچ وجه امن نیست و امکان رصد آن ها به راحتی وجود دارد حتی می توان به راحتی مکان استقرار فرد دارنده گوشی همراه را شناسایی کرد.

واتس آپ

یک آزمایش تجربی در دانشگاه وست هیون آمریکا درباره ی استفاده از نرم افزار واتس ‌اپ (شرکت سازنده این برنامه جان کوم است) در قالب اتصال به شبکه وای فای (WiFi) نشان می ‌دهد که به راحتی می‌ توان مکان فرد استفاده کننده از واتس‌ اپ را با استفاده از باگ‌ های این نرم افزار دریافت کرد. در واقع می توان گفت که با ایجاد یک شبکه ی وایرلس مجازی در رایانه شخصی و اتصال نرم افزار واتس‌ اپ در گوشی هوشمند به این شبکه وایرلس، به راحتی می توان از طریق یک نرم افزار جانبی به نام Network Miner مکان استقرار گوشی هوشمند را پیدا کرد. پیش از این نیز کارشناسان امنیت شبکه ی نسبت به حفره‌ های امنیتی بزرگ در سرویس واتس‌ اپ هشدار داده بودند؛ ایرادات فاحشی که سبب دسترسی آسان دیگران به چت‌ های خصوصی استفاده‌ کنندگان از واتس‌ اپ می ‌شود.

به گفته ی «باس بوشرت» متخصص مسائل امنیت شبکه، به علت ایرادات امنیتی واتس ‌اپ، سایر افراد می‌ توانند از طریق سایر برنامه‌ های اندرویدی، به چت‌ های خصوصی افراد در قالب برنامه واتس‌ اپ دست پیدا کنند. به گفته ی این متخصص شبکه، برنامه واتس‌ اپ برای بک‌ آپ چت ‌های تمامی کاربران از کدهای رمزنگاری یکسان استفاده می ‌کند. یعنی به جای آن که برای هر کاربر یک کد رمزنگاری انحصاری مورد استفاده قرار گیرد، یک کد رمزنگاری یکسان برای تمامی کاربران استفاده می‌ شود که به راحتی برای هکرها قابل ردگیری است.

به علت ایرادات امنیتی واتس ‌اپ، سایر افراد می‌ توانند از طریق سایر برنامه‌ های اندرویدی، به چت‌ های خصوصی افراد در قالب برنامه واتس‌ اپ دست پیدا کنند

به زبان ساده، اطلاعات برنامه ی واتس ‌اپ بر روی مموری گوشی ذخیره می ‌شود. از آنجا که سایر برنامه‌ های آندروید به طور معمول به اطلاعات مموری دسترسی دارند، به راحتی می توان به اطلاعات شخصی واتس‌ اپ دسترسی پیدا کرد. بوشرت در سایت خود مستندات این عیب فاحش واتس ‌اپ را شرح داده و نمونه ‌ای از دسترسی آسان به چت‌ های خصوصی دیگران را ذکر کرده است. شرکت واتس ‌اپ تاکنون نسبت به این رسوایی، پاسخی نداده است.

در این راستا و با فراگیر شدن نرم افزار واتس آپ در ایران و در پی تبعات نابهنجار آن، چندی پیش بر طبق ماده 21 قانون جرایم رایانه‌ ای، تصمیم‌ گیری درخصوص فیلتر و مسدودسازی محتوای مجرمانه همه سایت های اینترنتی از جمله شبکه‌ های اجتماعی (واتس اپ) برعهده کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه قرار گرفت. بنابراین، رئیس جمهور رأساً نمی‌تواند مانع اقدامات کارگروه تعیین مصادیق شده و صلاحیت قانونی تصمیم گیری در مورد شبکه‌های اجتماعی را از این کارگروه سلب و آن را بر عهده شورایعالی فضای مجازی قرار دهد.

واتس آپ

در پی روند این جریان دبیر کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گفت: "اگر چه رئیس جمهور ، رئیس شورای عالی فضای مجازی است ولی باید به این نکته توجه شود که تصمیمات شورای عالی فضای مجازی با اکثریت آرای اعضای آن شورا اتخاذ می شود و شخص رئیس جمهور در این شورا فقط یک رأی دارد، شورای عالی فضای مجازی نیز تصمیمی درخصوص توقف اجرای مصوبه کارگروه مبنی بر مسدودسازی واتس اپ اتخاذ ننموده است. لذا عدم اجرای مصوبه ی کارگروه، توسط وزارت ارتباطات، با استناد به دستور رئیس جمهور، فاقد وجاهت قانونی می باشد.

معاون قضایی دادستان کل کشور با بیان اینکه کارگروه به هیچ وجه بدنبال ایجاد محدودیت برای مردم نیست، ابراز امیدواری کرد که با تغییر نگرش مسئولین ذیربط، شاهد ارتقای کمی و کیفی چشمگیری در نرم افزارهای داخلی باشیم بطوری که در آینده نزدیک همه شهروندان کشورمان بتوانند ارتباطات سالم و بسیار کم هزینه ای را از طریق اینترنت با تلفن همراه خود تجربه کنند. همچنان روایت گوناگون از شورای فیلترینگ  درباره تصمیم این شورا برای  فیلترینگ واتس اپ در رسانه ها منتشر می شود.

فرآوری : آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع : مشرق / همشهری / ویکی پدیا

مطالب مرتبط:

وی چتانه – چرونده وی چت- 

نظر مسوولان درباره فیلتر واتس اپ

6 دلیل برای خرید فیس بوکی واتس‌اپ