تبیان، دستیار زندگی
برخی از پزشکان متخصص روزانه چندین عمل و مراجعه کننده دارند و از این محل میلیون ها تومان درآمد به دست می اورند اما با این وجود میزان تخلفات و خطاهای آنان نیز بیشتر شده است!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سپیده آماده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پزشکان میلیونر متخلف!


برخی از پزشکان متخصص روزانه چندین عمل و مراجعه کننده دارند و از این محل میلیون ها تومان درآمد به دست می اورند اما با این وجود میزان تخلفات و خطاهای آنان نیز بیشتر شده است!

به گزارش سازمان پزشکی قانونی استان تهران، در 9 ماهه پایانی سال 1392تعداد پرونده های ارجاع شده به اداره کمیسیون های پزشکی استان با موضوعیت قصور پزشکی افزایش 17 درصدی داشته است.

رشوه پرشک، پزشک

به گزارش « تبیان»، از ابتدای تابستان تا پایان سال 1392 بیش از 2 هزار و 100 پرونده با موضوع قصور پزشکی از مراجع قضایی جهت رسیدگی به اداره کمیسیون های پزشکی، اداره کل پزشکی قانونی استان تهران ارجاع شده است که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه در سال 1391 که پرونده های ارجاعی قصور پزشکی 1 هزار و 795 مورد بوده است، افزایش 17درصدی را نشان می دهد.

ماجرای خطاهای پزشکی در تشخیص و درمان بیماری، اتفاقی است که همه آدمها برای یک بار همه شده در طول زندگی با آن مواجه شده اند، اما مهم ترین دلیلی که باعث شکایت بیماران از پزشکان می شود خطاهای جبران ناپذیری است که در حین عمل جراحی انجام می شود و در این میان بیمار یا برای همیشه جان خود را از دست می دهد یا تا پایان عمر باید با عوارض جبران ناپذیر خطا در جراحی، روزگار بگذراند.

آمار تخلفات پزشکان در سطح کشور

با اینکه تعدد بیمارستان ها و مرکز درمانی در پایتخت باعث شده است که در میان تخلفات پزشکی هم تهران رتبه اول را از آن خود کند، اما ماجرای این تخلافات تنها با پایتخت محدود نمی شود به طوریکه در شش ماه نخست سال جاری 8 هزار و 592 پرونده در کمیسیون‌های سازمان پزشکی قانونی کشور مورد بررسی قرار گرفت. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد پرونده‌های مورد بررسی در کمیسیون‌ها 8 هزار و 34 مورد بود، 6.9 درصد افزایش یافت. براساس آخرین اطلاعات اعلام شده از سوی سازمان پزشکی قانونی کل کشور، از کل پرونده‌های مورد بررسی در کمیسیون‌ها 1927 مورد مربوط به شکایات ناشی از قصور پزشکی بود که 818 مورد آن منجر به محکومیت و 1109 مورد منجر به تبرئه پزشک شد. آمار پرونده‌های قصور پزشکی در نیمه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 3.3 درصد بیشتر شده‌ است.

مهم ترین دلیلی که باعث شکایت بیماران از پزشکان می شود خطاهای جبران ناپذیری است که در حین عمل جراحی انجام می شود و در این میان بیمار یا برای همیشه جان خود را از دست می دهد یا تا پایان عمر باید با عوارض جبران ناپذیر خطا در جراحی، روزگار بگذراند

زنان و زایمان، پر تخلف ترین تخصص

یکی از نکاتی که به نظر بسیار از مردم می سرد، این است که کدام یکی از تخصص های پزشکی بیشترین مورد تخلف را در میان سایرین مرتکب شده اند، در این خصوص  بر اساس آمار اخیر در نه ماهه پایانی سال 92 در میان رشته‌های تخصصی گروه‌های پزشکی، جراحی زنان و زایمان با 271 مورد بیشترین تعداد شکایت در حوزه قصور پزشکی را داشته است و پس از آن به ترتیب جراحی عمومی با 211 مورد، ارتوپدی با 205 مورد، دندان‌پزشکی با 191 مورد، جراحی پلاستیک با 141 مورد و‌ گوش و حلق و بینی با 119 مورد بیشترین موارد شکایت در نیمه اول امسال را داشته‌اند. همچنین در این مدت کمترین شکایات مربوط به گروه‌های داروسازی، روماتولوژی، پاتولوژی، ‌غدد و جراحی اطفال بوده‌ که آمار شکایات در این گروه‌ها بین صفر تا سه مورد گزارش شده‌ است.

عنصر قانونی مسئولیت

بر اساس این ماده قانونی هر کس بدون مجوز قانونی عملا یا در نتیجه بی‌احتیاطی به جان یا سلامتی یا مال یا آزادی یا حیثیت یا شهرت تجارتی یا به هر حق دیگری که به موجب قانون برای افراد ایجاد شده لطمه‌ای وارد کند که موجب ضرر مادی یا معنوی دیگری شود، مسئول جبران خسارات ناشی از عمل خود خواهد بود. علاوه بر این مواد 60، 319، 321 و 322 قانون مجازات اسلامی مصوب 1370 هم در این خصوص قابل بررسی‌اند.

عمل جراحی زیبایی سینه

گذار تخلفات از جراحی زیبایی به زنان

نگاهی به آمارهای تخلفات و شکایات پزشکی در سالهای اخیر نشان می دهد که شکایات از جراحی های پلاستیک بود که همواره سردمدار تخلفات پزشکی بود و معمولا بیشترین شکایت در جریان این نوع ار جراحی های اتفاق می افتاد، اما آخرین آمار تخلفات پزشکی نشان داد که تخلفات مربوط به زنان و زایمان است که در سال 92  بیشترین شکایات را به خود اختصاص داده  و جراحی پلاستیک پس از جراحی زنان و زایمان، جراحی عمومی ،ارتوپدی ، دندان‌پزشکی در جایگاه پنجم در میان تخلفات پزشکی را به خود اختصاص داده است.

وقتی سلامت به دستهایی سپرده می شود که . . .

در شرایط بحران، زمانی که سلامتی که مهم ترین نعمت زندگی است و گاه خود زندگی، به دست پزشکی سپرده می شود که پس از خدا مسئولیت جان بیمار را بر عهده دارد و خانواده  بیمار با هزار امید و آرزو برای سلامت عزیزشان، او را به دست پزشک معالج می سپارند، انتظار دارند که پزشک با تمام وجود و با در دست گرفتن تمام نیرو و تعهد و تخصصش، دست به چاقو برده و بیمارشان را از دست و پنجه نرم کردن باز چنگال بیماری و مرگ، به سمت سلامت و زندگی سوق دهد، در این میان اما تاسف بار ترین اتفاق، سهل انگاری و تخلفی است که می تواند در یک لحظه امیدی را برای همیشه ناامید کند.

لزوم رسیدگی سریع و همه جانبه به افزایش تخلفات پزشکی

با توجه به پیامدهایی که از یک سو تخلفات پزشکی بر سلامت و جان مردم کشور ما بر جای می گذارد و از طرف دیگر تاثیراتی که انتشار آمارهای افزایش تخلفات پزشکی بر روح و روان بیماران و خانواده هایشان می گذارد، نهادهای مسئول باید با عزمی جزم چاره ای برای مقابله با این تخلفات در سریع ترین زمان ممکن داشته باشند تا تخلف عده ای باعث نشوند هم از یک سو مردم اعتمادشان را از سیستم درمانی و سلامت کشور از دست بدهند و هم از طرف دیگر سلامتی و جان مردم در دستانی بیفتد که دغدغه پاسداری از سلامت انسان ها را ندارند. البته در این میان نباید تلاش پزشکان متعهدی که از جان خود برای سلامت بیماران مایه می گذارند را نباید به حساب تخلف عده ای دیگر ، نادیده گرفت و در نهایت باید همواره این را در نظر داشت که قصور پزشک متفاوت است با تقصیر او.

سپیده اماده

بخش اجتماعی تبیان


مطالب مرتبط:

هم پزشک بیچاره است هم بیمار! 

«پزشك خانواده» در پایتخت سكته كرد! 

زیرمیزی‌های بدون شرم و حیا