تبیان، دستیار زندگی
سلام من کمند نوریان هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، مائده رضایی و فاطمه شاه سنایی از مدرسه غیر انتفاعی زینبیه ، برای دومین دوره در جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما ساخت دستگاه آب شیرین کن خورشیدی است....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان دبیرستان زینبیه

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان دبیرستان زینبیه در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

ساخت دستگاه آب شیرین کن خورشیدی

تبیان: سلام و وقت به خیر، لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟

سلام من کمند نوریان هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، ماییده رضایی و فاطمه شاه سنایی از مدرسه غیر انتفاعی زینبیه، برای دومین بار در جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما ساخت دستگاه آب شیرین کن خورشیدی است.

تبیان: کار پژوهشی شما در چه زمینه ای است؟

همان طور که می دانید آب یکی از مواد مایع و فراوان ترین ماده مرکب بر روی کره زمین است و بستر اولیه حیات به شکلی که امروزه می شناسیم، آب است. بیش از 75% وزن یک انسان از آب تشکیل شده و بیش از 70% سطح کره زمین را آب پوشانده است. با وجود این، حجم عظیم آب تنها 2 درصد از آب های کره زمین شیرین و قابل شرب است و باقی آن به علت محلول بودن انواع نمک ها خصوصا نمک طعام، غیر قابل استفاده است از طرفی از این 2 درصد آب شیرین بیش از 90 درصد به صورت منجمد در دو قطب زمین و دور از دسترس بشر واقع شده است.

هر ساله برای شیرین کردن آب شور جهت مصرف شهری، انرژی زیادی مصرف می شود. ما سعی کردیم با ساخت دستگاهی که با استفاده از سلول های خورشیدی کار می کند، آب شور سطح زمین را به آب شیرین و قابل آشامیدن تبدیل کنیم. با ساخت این دستگاه ما توانستیم، شیرین کردن آب شور را که کاری دشوار و انرژی بر است به وسیله یک نیروی تمام نشدنی انجام دهیم.

گروه پژوهشی ما برای دومین سال متوالی است که در جشنواره تبیان شرکت می کنه. سال گذشته طرح پژوهشی ما موفق نشد و امسال ما دستگاه را اصلاح کرده و مجددا در جشنواره شرکت کردیم.

در ابتدا ما به تکمیل مطالب سال گذشته پرداخته و نواقص دستگاه رو برطرف کردیم و به ساخت مجدد آن پرداختیم و عملکرد دستگاه رو همراه با کوره خورشیدی که از آینه های متعدد تشکیل شده آزمایش کردیم.

امسال سئوالات جدیدی در راستای این کار برای ما پیش آمد. مثل:

_ آیا با ساخت این دستگاه هزینه های شیرین کردن آب کاهش می یابد؟
_ آیا نور خورشید می تواند جایگزین سوخت شود؟
_ با کدام آینه می توان کوره ساخت؟
مصاحبه با دانش آموزان دبیرستان زینبیه در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

تبیان: دستگاه آب شیرین کن خورشیدی رو چطور ساختید و این دستگاه چطور کار می کند؟

دستگاه ما شامل دو بخش است: کوره خورشیدی و مخزن آب شیرین کن.

ما ابتدا صد قطعه آینه 9 در 9 را روی یک دیش ماهواره با چسب آکواریوم چسباندیم. سپس درون مخزن آب شیرین کن یک شناور نصب کردیم که آب بیش از حد بالا نیاید و بیرون آن یک سوراخ برای ورود آب شور و یک سوراخ دیگر برای خروج آب شیرین از مخزن قرار دادیم و در انتها کوره و مخزن را همراه با رنگ اسپری رنگ کردیم. سپس کوره را روی دستگاه متمرکز می کنیم تا نور خورشید را متمرکز کند و آب را به جوش بیاورد. آب پس از میعان به مخزن آب شیرین وارد می شود.

ا داخل مخزن آب شیرین را توری نصب کردیم تا رسوبات و املاح آب را بگیرد. سپس آب شیرین از مخزن توسط جایگاه های تعبیه شده خارج می شود.

یکی از بزرگ ترین راه کارهایی که ما به آن رسیدیم، خودکفایی در استفاده از وسایل غیر قابل استفاده و دور ریختنی بود.

تبیان: چطور با تیبان آشنا شدید؟

از طریق مدرسه و معلم پژوهشمان با سایت تبیان و جشنواره تبیان آشنا شدیم. هر چند وقت یک بار به سایت سر می زدیم و از اطلاعات آن استفاده می کردیم و سوالاتی که داشتیم رو از کارشناسان تبیان می پرسیدیم.

تبیان: خیلی ممنون که وقت خود را در اختیار ما گذاشتید، موفق باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه: الهام گارسچی، تنظیم: نسرین صادقی