تبیان، دستیار زندگی
علیرضا فغانی نماینده داوری ایران در جام جهانی فوتبال به پرسش های تبیان در این خصوص پاسخ داد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افتخاری بزرگ برای جامعه داوری ایران


علیرضا فغانی نماینده داوری ایران در جام جهانی فوتبال به پرسش های تبیان در این خصوص پاسخ داد.

فغانی گفت: حضور تیم داوری در جام جهانی فوتبال به مانند حضور تیم ملی در این مسابقات از اهمیت  ویژه ای برخوردار است.


همانگونه که حضور تیم ملی باعث رونق فوتبال و بالا رفتن کیفیت آن در هر کشوری می شود حضور گروه داوری هم در بین داوران ایجاد انگیزه می کند و باعث بالا رفتن توان فنی آنها می شود.خوشبختانه در این دوره تیم داوری ایران در این مسابقات حاضر خواهد بود و من خوشحالم که چنین افتخاری نصیبم شده است.

فغانی

بدون تردید حضور در جام جهانی یک کلاس پیشرفته داوری است . با حضور در جام جهانی  ما می توانیم از نزدیک شاهد کار بهترین های جهان در این حوزه باشیم. علاوه بر آن فرصت خوبی است تا در کلاس های مختلف حاضر شویم. به طور قطع ما پس از این مسابقات می توانیم دستاورده ای خود را در اختیار سایر داوران ایرانی قرار دهیم تا آنها نیز از آن بهره لازم را ببرند. این کار کمک می کند تا در آینده من و سایر داوران آشناتر به جزییات باشیم و موفقیت بیشتری در این خصوص کسب کنیم.

برای ارزیابی از وضعیت داوری در ایران ما ابتدا باید قبول کنیم که در همه جهان کار قضاوت با مشکلاتی همراه است. اما در کشورهای پیشرفته فرهنگی وجود دارد که به بازیکنان می گوید در هر کار انسانی امکان خطا و اشتباه وجود دارد. شما باید با علم به این موضوع خود را راهی میدان کنید و به تصمیمات اتخاذ شده احترام بگذارید. خوشبختانه وضعیت داوری در ایران خوب است و اگر هم اشتباهاتی بوده همه تیم ها از آن ضرر کرده اند و این گونه نیست که تیمی از این جهت سود و زیان ندیده باشد.

داوری ایران در برهه حساسی قرار داردو متاسفانه چند داور با تجربه ما هر کدام به دلایلی در حال کناره گیری هستند. این شکست بزرگی برای داوری ایران خواهد بود. ما این نفرات را به زحمت و با هزینه فراوان به این مرحله رسانده ایم. درست نیست به سادگی از کنارشان عبور کنیم. به این ترتیب ما لطمه شدیدی در داوری خواهیم خورد. انداختن بار مسئولیت به گردن داوران جوان کار صحیحی نیست و آنها را با چالش جدی مواجه می کند. از سوی دیگر ادامه چنین روالی باعث می شود که داوران جوان ما هم در آینده از همین طریق ضربه بخورند.

همانگونه که حضور تیم ملی باعث رونق فوتبال و بالا رفتن کیفیت آن در هر کشوری می شود حضور گروه داوری هم در بین داوران ایجاد انگیزه می کند و باعث بالا رفتن توان فنی آنها می شود.خوشبختانه در این دوره تیم داوری ایران در این مسابقات حاضر خواهد بود و من خوشحالم که چنین افتخاری نصیبم شده است

من امیدوار مسئولان کمیته و دپارتمان داوری به این موضوع رسیدگی کنند. قطعا اگر این دو گروه با کنار گذاشتن حاشیه توان خود را به انجام امور اصلی معطوف کنند داوری ما از این مشکل رهایی خواهد یافت. برای این دو گروه اصل مهم باید توجه به وضعیت بهتری داوری باشد. هرگونه درگیری و حاشیه سازی باعث ضعف داوری خواهد شد. اتفاقی که دود آتش آن به چشم همه خواهد رفت. امیدوارم به زودی شاهد ایجاد فضای روحیه و امید در کانون داوری ایران باشیم.

بهمن اسدی

بخش ورزشی تبیان