تبیان، دستیار زندگی
این روزها گالری اعتماد در سالن شماره یک خود ، میزبان آثار هنرمند پرسابقه کشورمان رعنا فرنود است. بخش هنری تبیان در دیدار از این گالری و مصاحبه با هنرمند آن گزارشی تهیه کرده که موضوع این نوشتار است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رعنا فرنود در هاویه


این روزها گالری اعتماد در سالن شماره یک خود ، میزبان آثار هنرمند پرسابقه کشورمان "رعنا فرنود" است.

رعنا فرنود در هاویه

"در هاویه1 کیست که تو را حمد گوید؟" عنوان نمایشگاه نقاشی «رعنا  فرنود » در گالری اعتماد است که جمعه گذشته ، 19 اردیبهشت 93 ، افتتاح شد.

این نمایشگاه شامل تعداد زیادی تابلوی نقاشی با محوریت پرتره و همچنین تعدادی طراحی با شیوه ی  بداهه و انتزاعی است.

رعنا فرنود از جمله نقاشان موفق ایرانی است که لیسانس نقاشی خود را از انگلستان گرفته است. وی که داوری چندین بینال و شرکت در تعداد زیادی نمایشگاه انفرادی و گروهی را در کارنامه کاری خود دارد ،در گفتگو با خبرنگار بخش هنری تبیان درباره این نمایشگاه گفت :

«این آدم‌ها غیر واقعی اند. به این معنا که در خلق آن‌ها نه مدلی در کار بوده است و نه عکسی؛ بلکه همه حاصل ذهن من هستند ولی بدون شک هر کسی می‌تواند شباهتی میان خود و یا کسانی که می‌شناسد با آن‌ها پیدا کند و این نشان می‌دهد همه ما می‌توانیم این‌گونه باشیم و به نوعی ما و آن‌ها در وضعیت مشترکی به سر می بریم. »

در آثار وی گرچه به طور مستقیم ردپایی از اعمال یا نشانه‌های دردناک به چشم نمی‌خورد ، اما به شدت حس ترس و رنج در آن‌ها احساس می شود.

در آثار وی گرچه به طور مستقیم ردپایی از اعمال یا نشانه‌های دردناک به چشم نمی‌خورد ، اما به شدت حس ترس و رنج در آن‌ها احساس می شود.

فرنود در ادامه افزود : «پرتره هایی که من به تصویر کشیده‌ام پرتره انسان‌هایی است که  توانسته اند از یک شرایط غیر عادی جان سالم به در ببرند و زنده بمانند و تأثیرات این شرایط کمابیش در چهره هاشان دیده می شود.»

در  اغلب آثار، رنگ هایی که هنرمند برای موهای پرتره هایش به کار برده است ، رنگ هایی درخشان و به نوعی شاد هستند که مغایرت شدیدی با فضای کلی آثار دارد. گویی این آدم‌ها خیلی تمایل دارند بزک کنند اما در عین حال خاکستری هم  هستند .

فرنود در این باره گفت : « این درست مثل پوششی است که خیلی از ما در آن زندگی می کنیم. سعی می‌کنیم خودمان را بهتر از آنچه که هستیم نشان بدهیم.»

رعنا فرنود در هاویه

این پارادوکس گویی در جای جای  آثار به چشم می خورد. برای مثال ما نمی‌توانیم تمیز  دهیم که این انسان‌ها در حال ذوب شدن هستند و رو به زوال اند یا به نوعی دارند از این حالت بیرون می‌آیند و برای بقا تلاش می‌کنند !

حتی فضاهایی که این فیگورها را  احاطه کرده‌اند هم نمی‌تواند ما را در این امر یاری کنند چرا که این فضاها تعریف شده نیستند و یا به قولی «سرزمین ناکجا»  یا همان  «No  Man's  Land »  است.

این نمایشگاه تا 30 اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت و شما می توانید برای بازدید از آن همه روزه به گالری اعتماد واقع در نیاوران، میدان یاسر، صادقی قمی، بوکان، دوراهی سمت راست، پلاک 4 مراجعه کنید.

پی نوشت:

1- هاویه به معنای جهنم ،  گودال

2- این جمله بخشی از کتاب مزامیر عهد عتیق است

پانته آ غلامی

بخش هنری تبیان


مطالب مرتبط

هنر ایرانی هنر جهانی

گالری گردی در آخر هفته

سه نسل زنان نقاش ایران