تبیان، دستیار زندگی
ما در عین حال که به دیگران اعتماد می کنیم خود نیز باید فردی قابل اعتماد باشیم. چرا که اعتماد، از مورد اعتماد بودن برمی خیزد، اگر شما فردی قابل اعتماد باشید اما طرف مقابل تان فاقد این ویژگی باشد، به راحتی آن رابطه اعتماد آمیز از بین می رود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با اطمینان اعتماد کنید!


ما در عین حال که به دیگران اعتماد می کنیم خود نیز باید فردی قابل اعتماد باشیم. چرا که اعتماد، از مورد اعتماد بودن برمی خیزد، اگر شما فردی قابل اعتماد باشید اما طرف مقابل تان فاقد این ویژگی باشد، به راحتی آن رابطه اعتماد آمیز از بین می رود.

اعتماد

اعتماد چیست؟

قابل اعتماد بودن عبارت است از :عدم تضعیف پذیرش، جبران متقابل، پشتیبانی و تقویت رابطه.

بنابراین تعریف، ما در عین حال که به دیگران اعتماد می کنیم خود نیز باید فردی قابل اعتماد باشیم. چرا که اعتماد، از مورد اعتماد بودن برمی خیزد، اگر شما فردی قابل اعتماد باشید اما طرف مقابل تان فاقد این ویژگی باشد، به راحتی آن رابطه اعتماد آمیز از بین می رود. در نتیجه به طور کلی می توان گفت که اعتماد یعنی اطمینان از اینکه طرف مقابل در روابطش با شما، قصد ضربه زدن ندارد. اطمینان از اینکه او نیز شما را دوست دارد. اعتماد شامل دستیابی به شناختی معمول و معقول درباره افراد، و همچنین تعیین حد و مرزهای مشخص برای برقراری و حفظ روابط موفقیت آمیز است.

چهار عنصر اصلی اعتماد

اعتماد= اعتبار+ اطمینان+ صمیمیت+ خودمحوری

اعتماد را می‌توان از طریق این چهار عنصر کلیدی اندازه‌گیری کرد. اعتبار در مورد حرف‌هایی که می‌زنیم، مهارت‌ها و اختیارات‌مان می‌باشد. اطمینان در مورد کارها و پیش‌بینی‌هایی است که انجام می‌دهیم. صمیمیت بستگی به این دارد که دیگران تا چه حد به ما و یکدلی ما اعتماد داشته باشند. و خودمحوری در مورد خود نفس است.

رفتارهایی که اعتماد را از بین می برد

تمسخر کردن

یا به عبارت دیگر دست انداختن باعث می شود طرف مقابل فکر کند شما فرد قابل اعتمادی نیستید و رابطه ی خوبی را با شما نمی تواند برقرار کند. البته لازم به ذکر است که تمسخر کردن کاملا متفاوت از شوخی کردن است. در تمسخر کردن فرد قصد تحقیر و پایین آوردن شان و منزلت طرف مقابل را دارد در حالی که در مزاح یا شوخی هدف شما این نیست که موقعیت یا کلیت فرد مقابل تان را زیر سوال ببرید.

بیان انتقاد آمیز از رفتار دیگران

تا حد امکان از سرزنش دیگران خودداری کنید چون انتقاد ممکن است اعتماد طرف مقابل را از بین ببرد و دلیل عمده ی دیگر این است که امکان دارد احساس فرد دیگر نزد شما پذیرفته نشود.

اگر انتقاد در جهتی باشد که تغییر ممکن نباشد جنبه ی مخرب خواهد داشت ولی در صورتی که از روش درست انتقاد استفاده کنید و همچنین طرف مقابلتان انتقاد پذیر باشد، با این اقدام برای تفهیم احساسات یک قدم جلوتر گذاشته اید.

شما تا زمانی می توانید اعتماد کنید که بازخورد طرف مقابل تایید کننده اعتماد باشد. ولی اگر شما اعتماد کنید و طرف مقابل بی اعتماد باشد، این طرز تلقی موجب می شود که اعتماد از بین برود

سکوت به حالت بی تفاوتی و یا کنش های طرد کنندگی

فرض کنیم اتفاقی افتاده. شخصی روبه روی ما می نشیند و مساله را برای ما بازگو می کند. اگر کاملا بی تفاوت بوده و نگاه چشم در چشم نداشته باشیم و عکس العمل کلامی در برابر حرفهای وی نشان ندهیم، تمامی اینها دال بر عدم توجه است.

حرکات صورت، تکان دادن سر، کج خلقی کردن، ابرو بالا انداختن و .. همه از علایم بی تفاوتی وکنش های طرد کننده ای هستند که موجب شکست خوردن رابطه شما با اطرافیان می گردد.

ارزیابی دیگران در پاسخ

ارزیابی دیگران در پاسخ، شامل مورد ارزیابی قرار دادن  بازخورد دیگری است. در واقع پاسخی که ما به طرف مقابل می دهیم به نوعی شخصیت فرد را ارزیابی می کنیم و در پاسخ دادن دیگران را ارزیابی می کنیم در حالی که به موقعیت توجه نمی کنیم و به شرایطی که به وجود آمده است توجهی نداریم.

خودداری از جبران متقابل در برابر گشودگی و مشارکت دیگران

شما تا زمانی می توانید اعتماد کنید که بازخورد طرف مقابل تایید کننده اعتماد باشد. ولی اگر شما اعتماد کنید و طرف مقابل بی اعتماد باشد، این طرز تلقی موجب می شود که اعتماد از بین برود. به طور خلاصه اعتماد به این معنا است که شما به دیگران اجازه دهید احساسات، هیجانات و واکنش های شما را دریابد و آنها را محترم بشمارند و در واقع در احساسات و افکارتان سهم پذیر باشید البته بدون آنکه هیچ گونه تبعیضی را به کار ببرید.

اعتماد داشتن به دیگران موجب می شود که واکنش ها و رفتار ما جنبه حمایت گونه و پاداش بخشی برای آنها پیداکند. از این طریق فرض ما بر این است که دیگران قصد ندارند عمدا به ما آسیبی برسانند و اگر عملی از آنها سرزند آن را دال بر اشتباه یا خطا می گذاریم که میتوانیم آن را بپذیریم.

اعتماد

 به چه کسی می توانید اعتماد کنید؟

در طول زندگی، خیلی وقت ها آدم ها از اعتمادمان سوء‌استفاده می کنند و این مسئله عمیقاً احساسات ما را جریحه دار و اعتماد کردن را برایمان سخت می کند. دوست دارید بدانید از کجا باید بفهمید که به چه کسی می توانید اعتماد کنید؟

1- به آدم ها یک فرصت بدهید. حتی اگر آدمی باشد که به اعتمادتان خیانت کرده باشد. باید بدانید که همه آدم ها یک جور نیستند اجازه ندهید که تجربیات گذشته مانع از این شوند که از ذهنی باز و مثبت استفاده کنید. گذشته گذشته است، شما در زمان حال قرار دارید.

2- بیشتر درباره آدم ها بدانید. این فقط در زمینه خصوصیات و ویژگی های ظاهری آن ها مثل جایی که در آن بزرگ شده اند یا رنگ موردعلاقه شان نیست. آگاهی درباره این که چه چیز احساسات، عواطف و امیالشان را مشخص می کند قدم بسیار مهمی در ایجاد اعتماد است. در صورتی می توانید به یک فرد اعتماد کنید که واقعاً او را بشناسید؛ یعنی زمانی که به نقطه ای برسید که بتوانید اعمال و رفتار او را پیش بینی کنید. پس آدم ها را آزمایش کنید و بشناسید. موقعیت های مختلف را یادداشت کنید و ببینید می توانید حدس بزنید که در آن موقعیت ممکن است چه واکنشی داشته باشند.

3- ببینید با دیگران چطور رفتار می کنند. یک شاخص بسیار مهم در تعیین این که کسی شایسته اعتماد است یا خیر، نحوه رفتار و برخورد او با دیگران است. آدم هایی که این فرد را می شناسند چطور با او رفتار می کنند؟

4- همه آدم ها اشتباه می کنند. دادن فرصت دوباره به آدم ها هیچ اشکالی ندارد. باید بفهمید که واقعاً چرا یک نفر از اعتمادتان سوءاستفاده کرده است. موقعیت را درست درک کنید و خودتان را جای آن فرد بگذارید. باید بفهمید چه چیزی او را تحریک به دروغ گفتن کرده است یا چه چیزی باعث شده به شما خیانت کند. وقتی موقعیت را خوب درک و سعی کنید به او نشان دهید که او را درک می کنید، او نیز به شما اعتماد می کند و این باعث می شود بتوانید دوباره در آینده به وی اعتماد کنید.

5- از اعتماد زیاد به آدم های خودمحور بپرهیزید. اگر فرد موردنظرتان آدم خودمحوری باشد، احتمال دارد که به اعتماد شما خیانت کند. البته همه ما آدمیم و خیلی وقت ها خودخواه می شویم. منظورمان آن دسته از افراد است که تابه حال زحمت فکر کردن به نیازهای دیگران را به خود نداده ‌اند.

فرآوری: نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع: بیتوته / مردمان/ آستان مهر

مطالب مرتبط:

مشکلاتی با طعم شکلات

خرافاتی‌های عزیز، بخوانید!

معرفی ویتامین‌های روح

درس‌های دشوار زندگی با ضریب چهار

تنها شانس بقای ما

زندگی با لذتی مضاعف

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.