تبیان، دستیار زندگی
می‌خواهید فرزندتان را به حمام ببرید، اما او از این کار خوشش نمی‌آید و به نوعی می‌خواهد حمام کردن را به بعد موکول کند؟ پس این مطلب را تا انتها بخوانید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا كودک من از حمام کردن بدش می‏‌آید؟

حمام کودک


می‌خواهید فرزندتان را به حمام ببرید، اما او از این کار خوشش نمی‌آید و به نوعی می‌خواهد حمام کردن را به بعد موکول کند؟ پس این مطلب را تا انتها بخوانید.


اگر می‌خواهید کودک شما بدون ایجاد دردسر به حمام برود، دست و صورتش را بشوید یا مسواک بزند، باید قبل از رسیدن زمان این کارها، بارها و بارها این مسئله را برایش یادآوری کنید. کودکان دوست ندارند که بازی آن‌ها را ناگهان متوقف کنید و آن‌ها را به حمام ببرید.

اگر خودتان را جای آن‌ها بگذارید، به آن‌ها حق می‌دهید. آیا دوست دارید وقتی با یکی از دوستانتان مشغول گفتگوی تلفنی هستید، کسی شما را مجبور به انتقال زباله‌ها به خارج از خانه کند؟ بنابراین موضوع این نیست که کودک شما از استحمام خوشش نمی‌آید، بلکه دوست ندارد ناگهان و بدون اطلاع قبلی، مجبور به ترک کار مورد علاقه‌اش شود و به حمام برود.

بیشتر کودکان، آب را دوست دارند و برای دست و پا زدن در حمام، نیاز به تشویق ندارند و تنها وظیفه شما، نظارت و کمک است و این که باید این کارها را بارها و بارها به آن‌ها یادآوری کنید. البته دانستن برخی نکات می‌تواند به شما والدین کمک کند تا کمتر در زمینه شست‌وشو و نظافت بچه‌ها به ویژه حمام رفتن، دچار مشکل شوید.

بعضی کودکان از حمام کردن لذت نمی‌برند. شما باید به این موضوع اهمیت بدهید و سعی کنید که علت آن را بیابید. اگر کودک شما از آب می‌ترسد، به تدریج و با بازی، در او ایجاد احساس امنیت کنید.

بگذارید کودک، شستن سر را نگاه کند

تعدادی از کودکان، شستن سر را دوست ندارند و از آن بدشان می‌آید، چرا که از این که آب داخل دهان و بینی آن‌ها برود، یا شامپو چشمشان را بسوزاند واهمه دارند، یا این که چون مجبورند چشمشان را ببندند، دچار دلهره و ناراحتی می‌شوند. پس اجازه بدهید کودک، شما را هنگام شست‌وشوی سرتان تماشا کند و با استفاده از شامپوی مناسب کودک که چشم را نمی‌سوزاند، به او نشان دهید که نباید چنین دلهره‌ای داشته باشد. به زبان کودکانه و مناسب سنش علت استفاده از شامپو و صابون را توضیح دهید.

بعضی از کودکان، از چنگ زدن موها می‌ترسند. فراموش نکنید پیش از هر کار باید به آن‌ها اطلاع دهید، اما در این کار افراط نکنید. به عنوان نمونه: «حالا می‌خوام موهات رو چنگ بزنم، 1، 2، 3 و حالا با آب سرت رو می‌شورم.» برخی کودکان از این که آب از روی سرشان به صورتشان بریزد، ناراحت می‌شوند. در این صورت از مانعی (مانند دست خودتان) برای جلوگیری از ریزش آب و کف روی صورت او استفاده کنید. اگر او از دوش حمام و ریزش آب واهمه دارد، با یک کاسه کوچک روی سرش آب بریزید.

حمام کودک

چرا کودک از حمام کردن لذت نمی‌برد؟

در هر حال، بعضی کودکان از حمام کردن لذت نمی‌برند. شما باید به این موضوع اهمیت بدهید و سعی کنید که علت آن را بیابید. اگر کودک شما از آب می‌ترسد، به تدریج و با بازی، در او ایجاد احساس امنیت کنید. به عنوان نمونه، ابتدا اجازه بدهید در لگن یا وان بایستد و شما را نگه دارد تا بدنش را به آرامی لیف بزنید و به تدریج او را به دوش نزدیک کنید.

صبر بیشتر برای دستیابی به موفقیت، الزامی است. استفاده از شامپوهایی که در بسته‌بندی‌های رنگی با اشکال خاص هستند، یا وسایل بازی در حمام که کف و حباب درست می‌کند، می‌تواند حمام رفتن را برای کودک شما لذت‌بخش کند و نوعی تفریح و بازی باشد.

مجله مادران


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: yasekaboud63

برگرفته از انجمن: خانواده

مطلب مرتبط:

چگونه نوزاد را حمام کنیم؟