تبیان، دستیار زندگی
شبکه اجتماعی معتکفین تبیان در حاشیه نشست رسانه ای معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی رونمایی شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رونمایی از شبکه اجتماعی معتکفین

شبکه اجتماعی معتکفین

شبکه اجتماعی معتکفین تبیان در حاشیه نشست رسانه ای معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی رونمایی شد.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی گفت: برای اولین بار در کشور از سایت motakefin.ir رونمایی می‌شود. این سایت برای افرادی است که علاقمند به شرکت در مراسم اعتکاف هستند.

به گزارش روابط عمومی، حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی‌نژاد صبح امروز (شنبه) در نشست خبری برنامه‌های مراسم معنوی اعتکاف با بیان اینکه اعتکاف یک عمل مستحب سه روزه است که می‌تواند بیشتر از سه روز هم باشد، اظهار کرد: اعتکاف از اول روز سه‌شنبه تا غروب روز 15 ماه رجب (پنجشنبه) برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: ثبت‌نام مراسم اعتکاف از نیمه دوم فروردین ماه شروع شده و تا روز اعتکاف یعنی صبح روز سه‌شنبه ادامه دارد. تاکنون 600 هزار نفر از این مراسم استقبال کرده‌اند و ما پیش‌بینی می‌کنیم که به مرز 700 هزار نفر نیز برسد.

مراسم رونمایی از شبکه اجتماعی معتکفین

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی همچنین گفت: مراسم اعتکاف در 4 هزار مسجد برگزار می‌شود که این 4 هزار مسجد در شهرها و روستاها پراکنده شده‌اند. مراسم اعتکاف را فقط باید در مساجد برگزار کنیم و غیر از مساجد جای دیگری همچون حسینیه‌ها مراسم اعتکاف برگزار نمی‌شود.

روحانی‌نژاد یادآور شد: با توجه به اینکه در آستانه امتحانات مدارس، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه هستیم امیدواریم جمعیت شرکت کننده بیشتر از این‌ها باشد؛ چرا که این فصل، فصل امتحانات است و ممکن است خیلی از کسانی که خواستار شرکت در مراسم اعتکاف هستند نتوانند خود را برای این مراسم برسانند.

وی در ادامه اظهار کرد: 69 درصد از مردم که در مراسم اعتکاف شرکت کرده‌اند شهرنشین هستند و 31 درصد آن مربوط به مناطق روستایی است. خوشبختانه جمعیتی که در اعتکاف شرکت می‌کنند 70 درصد آنها جوانان هستند یعنی سنین بین 15 تا 29 سال.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی افزود: میانگین تحصیلات افراد شرکت کننده در این مراسم فوق‌دیپلم است و در این مراسم دانش‌آموزان و دانشجویان نیز شرکت می‌کنند. 72 درصد از شرکت‌کنندگان خانم‌ها هستند.

روحانی‌نژاد خاطرنشان کرد: کسانی که در مراسم اعتکاف شرکت می‌کنند خود علاقمند هستند و طبق آماری که داریم 33 درصد برای اولین بار در مراسم اعتکاف شرکت می‌کنند. 27 درصد برای دومین بار و 21 برای سومین بار و 19 درصد نیز در تمام سال‌ها در مراسم اعتکاف شرکت کرده‌اند.

وی همچنین گفت: برای برگزاری مراسم اعتکاف تمامی ارگان‌ها اعلام آمادگی کردند و ما با دستگاه‌هایی از قبیل آتش‌نشانی، نیروی انتظامی و اورژانس همکاری‌های خود را شروع کرده‌ایم. با دستگاه‌های دیگر نیز همکاری داشته‌ایم ولی همکاری‌های آنها بیشتر در زمینه مسائل فرهنگی بوده است.

مراسم رومایی از شبکه اجتماعی معتکفین

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی اضافه کرد: هزینه‌ها‌ی اعتکاف همچون هر سال از طرف مردم تامین می‌شود و ما نمی‌توانیم یک رقمی را اعلام کنیم که اعتکاف این مقدار هزینه دارد. مردم هزینه‌های خود را به هیات امنای مساجد می‌دهند و این عوامل مسجد هستند که پول‌های جمع‌آوری شده را برای معتکفین هزینه می‌کنند.

روحانی‌نژاد افزود: در مراسم اعتکاف امسال توصیه شده که از تراکم برنامه‌ها پرهیز کنند تا معتکفین بتوانند با خداوند راحت‌تر خلوت کنند. در مراسم امسال همچون سال‌های گذشته دو برنامه داریم؛ یکی برنامه ولادت حضرت علی(ع) و دوم ویژه برنامه وفات حضرت زینب(س) که در این مراسم معتکفین بیشتر به قرائت قرآن، نماز و دعا و مناجات می‌پردازند.

وی در ادامه یادآور شد: امسال برای معتکفین کتاب‌هایی در نظر گرفته شده است تا با مطالعه آنها بتوانند تدبیر و تامل فکری داشته باشند. به ائمه جماعات که در مسجد آنها اعتکاف برگزار می‌شود توصیه می‌کنیم که زمان سخنرانی‌های خود را به حداقل برسانند و اگر برنامه‌ای دارند، برنامه آنها در حدی باشد که بتواند معنویات معتکف را بالا ببرد.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: حدود 200 مسجد در دانشگاه‌ها مراسم اعتکاف را برگزار می‌کنند و این دانشگاه‌ها 50 هزار نفر ظرفیت دارند. امسال در چهار اماکن مقدسه یعنی حرم امام رضا(ع)، حرم حضرت معصومه(س)، حرم احمد بن موسی(ع) و حرم حضرت عبدالعظیم حسنی مراسم اعتکاف برگزار می‌شود. در یکسری از مساجد نیز اعمال ام داوود برگزار می‌شود.

روحانی‌نژاد همچنین افزود: سال 92 به دلیل انتخابات و امتحانات نسبت به سال گذشته کاهش معتکفین را داشتیم ولی امسال طبق پیش‌بینی‌های انجام شده برآورد می‌کنیم که 28 درصد افزایش معتکفین را داشته باشیم.

وی در ادامه با اعلام این خبر که امروز به مناسبت برگزاری مراسم اعتکاف از یک شبکه اجتماعی معتکفین نیز رونمایی می‌شود، اظهار کرد: برای اولین بار از یک شبکه اجتماعی معتکفین که توسط موسسه تبیان افتتاح شده رونمایی می‌کنیم که این شبکه اجتماعی فرصتی را به وجود می‌آورد تا معتکفین بتوانند با یکدیگر ارتباط داشته باشند و یک گفتمانی را برگزار کنند.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در پایان گفت: این شبکه اجتماعی با عنوانmotakefin.ir است که در آن تمامی علاقمندان می‌توانند ثبت نام کنند و دل‌نوشته‌ها و حس و حال خود را از مراسم اعتکاف بیان کنند و ما در صدد آنیم تا بتوانیم این شبکه را علاوه بر ایران در سطح جهان گسترش دهیم. این شبکه شامل برنامه‌های مذهبی و اشتراک‌گذاری‌های مذهبی نیز هست.

مراسم رونمایی از شبکه اجتماعی معتکفین

در ادامه، سید حیدر مرتضوی معاون زیرساخت و خودکفایی موسسه فرهنگی تبیان در رونمایی از شبکه اجتماعی اعتکاف که همزمان با سالروز میلاد امام جواد(ع) برگزار شد، گفت: این شبکه اجتماعی تمام امکانات شبکه های اجتماعی همچون اشتراک گذاری محتوا و برنامه های کاربردی را داراست و از نظر فنی تلاش شده تا تمام امکانات این شبکه ها در اختیار کاربران قرار گیرد.مراسم معنوی اعتکاف از سحرگاه روز سه شنبه بیست و سوم اردیبهشت ماه همزمان با 13 رجب سالروز میلاد امیرمومنان حضرت علی(ع) آغاز و تا اذان مغرب روز پنجشنبه بیست و پنجم اردیبهشت مصادف با 15 رجب ادامه خواهد داشت.

تنظیم: هومن بهلولی