تبیان، دستیار زندگی
این روزها در حالی فیلم های اکران اول نوروزی روزهای آخر خود را سپری می کنند که فروش سینماها با استناد به آمار از افزایشی چشمگیر برخوردار شده و نور امید را در دل سینماداران زنده کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رقابت تنگاتنگ «طبقه حساس» و «معراجی ها»

آخرین آمار فروش سینماهای کشور


این روزها در حالی فیلم های اکران اول نوروزی روزهای آخر خود را سپری می کنند که فروش سینماها با استناد به آمار از افزایشی چشمگیر برخوردار شده و نور امید را در دل سینماداران زنده کرده است.

فروش فیلم های اکران اول نوروزی هم اینک در آستانه رکورد شگفت انگیزی در سینمای ایران است به نحوی که به زودی رقم بی سابقه بالای 15 میلیارد تومان را برای اکران فیلم های طبقه حساس، معراجی ها، خط ویژه و چ رد خواهد کرد.

نمایی از فیلم چاین در حالی است که در این میانه دو فیلم زندگی جای دیگری است و پنج ستاره نیز اکرانشان آغاز شده و بزودی 3 فیلم مطرح دیگر یعنی زندگی مشترک آقای محمودی و بانو، متروپل و اشباح نیز اکران شان آغاز خواهد شد که اکران این فیلم ها از هم اکنون نوید و بشارت استمرار روزهای خوش برای گیشه سینمای ایران را می دهند.

چ

بنا بر این گزارش هفته تازه اکران در حالی سپری شد که فیلم چ به لطف بلیت های نیم بها افزایش فروشی غیرمنتظره داشت. این فیلم در تهران از مرز فروش یک میلیارد و صد میلیون تومان گذشته و این هفته در شهرستان ها در 10 سالن تازه نیز اکران شده است. با احتساب اکران دانشگاهی فیلم، چ در شهرستان ها 800 میلیون تومان فروخته تا به مرز گیشه 2 میلیارد تومان نزدیک شود.

در خلاصه داستان فیلم چ آمده است: در اواخر مرداد سال 1358، دکتر مصطفی چمران (فریبرز عرب‌نیا) از طرف دولت موقت ماموریت پیدا می‌کند به پاوه برود و درگیری داخلی به‌وجودآمده در آنجا را خاتمه دهد. سه رأس درگیری موردنظر را مردم پاوه، کردهای جدایی‌طلب و رزمندگان پاسدار تشکیل می‌دهند. چمران با تیکه بر نگاه عرفانی و بینش صلح‌جویانه‌اش، هم باید در برابر جسارت و میل به عدالت‌طلبی اصغر وصالی (بابک حمیدیان) به عنوان فرمانده پاسداران مستقر در پاوه مقاومت کند و هم دکتر عنایتی (مهدی سلطانی) به عنوان رئیس کردهای شورشی را قانع کند که دست از درگیری بردارد. وصالی که جوانی پرشور است و روحیه‌ای انقلابی دارد صلح‌طلبی و میل چمران به جلوگیری از برخوردها و ملایمت او را به انفعال تعبیر می‌کند و مدام با او کشمکش دارد. تیمسار فلاحی (سعید راد) فرمانده نیروی زمینی ارتش هم در این میان نماینده نگرش دیگری به جنگ است و سعی می‌کند اوضاع را طبق تشخیص خود مدیریت کند. چمران همه تلاش‌اش را می‌کند که گروه‌های فکری و عقیدتی مختلف را به وحدت و رفتار عاقلانه تشویق کند. اما برخلاف پیش‌بینی‌های او نه عنایتی که رفیق قدیمی او نیز هست پیشنهاد صلح را می‌پذیرد و نه وصالی و همسنگرانش حاضر می‌شوند دست از مقاومت بردارند. بدین ترتیب چمران که دردی عارفانه را در دل تحمل می‌کند، دو روز سخت و طاقت‌فرسا را پشت سر می‌گذارد، در حالی‌که نیروهای معارض در حال تسخیر شهر هستند. تا این که به فرمان مستقیم امام خمینی نیروهای رزمی کافی از مرکز به سرعت به محل اعزام می‌شوند و درگیری‌ها پایان می‌یابد

معراجی ها

نمایی از معراجی هامعراجی ها چند سالن خود را در شهرستان ها از دست داده و هفته نهم اکرانش را با 40 سینما آغاز کرده است. البته این احتمال وجود دارد که با اکران پنج ستاره در تهران نیز فیلم ده نمکی تعدادی از سالن های خود را از دست بدهد. معراجی ها این هفته موفق شد از مرز فروش 5 میلیارد تومان گذر کند. این فیلم با فروشی معادل 5 میلیارد و 184 میلیون تومان همچنان پرفروش ترین فیلم سال 93 است.

در خلاصه داستان فیلم معراجی ها آمده است: محمد جوانی است که شوق رفتن به جبهه را دارد اما با مخالفت‌های سرسختانه پدرش مواجه می‌شود و پدر برای رفتن او به جبهه شرط‌های عجیب و غریب می‌گذارد تا اینکه محمد شبانه از خانه فرار کرده و به جبهه می‌رود و پدر برای بازگرداندن او راهی منطقه می‌شودو...

فروش فیلم های اکران اول نوروزی هم اینک در آستانه رکورد شگفت انگیزی در سینمای ایران است به نحوی که به زودی رقم بی سابقه بالای 15 میلیارد تومان را برای اکران فیلم های طبقه حساس، معراجی ها، خط ویژه و چ رد خواهد کرد

اکبر عبدی، محمدرضا شریفی نیا، مهران رجبی، پوراندخت مهیمین و غیره از جمله بازیگران این فیلم هستند.

بنا بر این گزارش لازم به ذکر است که پیش از این خبرهایی مبنی بر آمار فروش تصنعی این فیلم به دلیل اجبار دانش آموزان برخی از مدارس برای دیدن این فیلم منتشر شده بود.

فیلم پنج ستاره اما از همین حالا قابل پیش بینی است که مخاطب آنچنانی نخواهد داشت و تقریباً به سرنوشت فیلم زندگی جای دیگری است به کارگردانی منوچهر هادی دچار خواهد شد.

زندگی جای دیگری است

زندگی جای دیگری است که بیش از 2 هفته از آغاز اکرانش می گذرد تا کنون در تهران و شهرستان ها مجموعاً به فروش اندک 200 میلیون تومانی دست پیدا کرده است و بنا بر شواهد مخاطب چندانی نیز ندارد.

نمایی از فیلم زندگی جای دیگری استدر خلاصه داستان این فیلم آمده است: داود، بهیار مجرب بیمارستانی است که بیماران مبتلا به مرگ را احیاء می‌کند. اینک مرگ به سراغ او آمده و از طرفی شوهر همسر سابق او نیز به مرگ محکوم شده است.

نیکی کریمی، حامد بهداد و یکتا ناصر از جمله بازیگران این فیلم هستند.

با گذشت 2 روز از اکران فیلم پنج ستاره هنوز آمار فروش رسمی از سوی دفتر پخش این فیلم منتشر نشده است.

طبقه حساس

طبقه حساس رقیب جدی فیلم معراجی ها این هفته توانست اختلاف فروش خود را با این فیلم به 60 میلیون تومان برساند. این درحالی است اختلاف فروش این دو فیلم هفته گذشته 400 میلیون تومان بود. فیلم کمال تبریزی بعد از 60 روز نمایش در تهران 2 میلیارد و 805 میلیون تومان فروش داشته است. این رقم به غیر از گیشه حدود 2 میلیاردی و 320 میلیونی این فیلم در تهران است. طبقه حساس این هفته در شهرهایی چون ساری، آمل، بروجرد، سبزوار، بوشهر و بهشهر اکران شده تا تعداد سینماهای این فیلم در شهرستان به عدد 70 برسد. با احتساب 30سالن این فیلم در تهران، طبقه حساس این روزها یکصد سالن در کل شهرهای ایران در اختیار دارد. نکته قابل توجه اینجاست که معراجی ها و طبقه حساس روی هم رفته تاکنون 10 میلیارد و 300 میلیون تومان فروش داشته اند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: مردی بعد از مرگ همسرش او را در یک قبر دو طبقه دفن می‌کند اما پس از مدتی که سر مزار می‌رود متوجه می‌شود مردی غریبه در طبقه دوم دفن شده است تا اینکه...

خط ویژه علیرغم از دست دادن سینمای سرگروهش بعید به نظر می رسد این هفته سالن دیگری را نیز از دست بدهد. فیلم مصطفی کیایی همچنان به تعداد سالن هایش در شهرستان ها اضافه می شود. همدان، ملایر، انزلی و قم تعدادی از شهرهای جدید این فیلم هستند. قرار است آخر هفته بیرجند، سبزوار و یزد نیز میزبان خط ویژه شوند. فیلمی که در تهران یک میلیارد و 200 میلیون تومان فروخته و در شهرستان ها از مرز گیشه نیم میلیارد تومان گذر کرده است.

بنا بر این گزارش در خلاصه داستان این فیلم که تحسین اغلب منتقدان سینمای ایران را با خود به همراه داشت آمده است: روایت مقطعی از زندگی چند جوان است که پول هنگفتی به دست می‌آورند...

لازم به ذکر است فیلم با دیگران به کارگردانی ناصر ضمیری نیز در این مدت اکران شد که با یک شکست بسیار سنگین پس از مدت کوتاهی از اکران برداشته شد. هنگامه قاضیانی از جمله بازیگران این فیلم است.

بخش سینما و تلویزیون تبیان

منبع : سایت پرده سینما

مطالب مرتبط:

کمدی روی خط ویژه

چمران بازرگان یا چمران خمینی ؟