تبیان، دستیار زندگی
آسیب‌ های اجتماعی معمولا سن و سال، جنسیت، وضع اقتصادی و این‌گونه گروه‌بندی‌ها را نمی‌شناسد، اما آسیب اجتماعی مثل اعتیاد ظاهرا جنسیت می‌شناسد، به این معنا که شدت آسیب و بویژه بهبود تبعاتش براحتی امکان‌پذیر نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعتیاد جنسیت می‌شناسد!


آسیب‌ های اجتماعی معمولا سن و سال، جنسیت، وضع اقتصادی و این‌گونه گروه‌بندی‌ها را نمی‌شناسد، اما آسیب اجتماعی مثل اعتیاد ظاهرا جنسیت می‌شناسد، به این معنا که شدت آسیب و بویژه بهبود تبعاتش براحتی امکان‌پذیر نیست.

گواه این گفته، آمار است و اطلاعاتی که از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر منتشر شده است، بر اساس اطلاعات اعلام شده تعداد زنانی که سال 91 به دلیل سوءمصرف مواد جان باختند 199 نفر بوده اما این تعداد در سال 92 به رقم 230 نفر رسیده است که افزایش 15 درصدی را نشان می دهد. این عدد در مردان اما 5 درصد کاهش داشته است.

اعتیاد زنان

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با تائید همین آمارها گفته است: رنگ و برچسب منفی و مخربی که متوجه اعتیاد زنان است برنامه های درمانی ما را با مشکل مواجه کرده به همین دلیل اگرچه میزان مرگ و میرهای ناشی از سوء مصرف مواد در کشور کاهش داشته اما متاسفانه مرگ و میر در زنان معتاد افزایش یافته است.

نکته همین جاست، خوشبختانه اعتیاد در گروه زنان همچنان تابوی بزرگی محسوب می شود، اما متاسفانه همین تابو سبب می شود، پنهان ماندن موضوع و پیگیر نشدن برای درمان بابت انگ مضاعف، کار را به جایی برساند که آشکار شدن اعتیاد آنها تا نهایت مرز آسیب و حتی مرگ پیش برود.

هر چند در بررسی و حل معضلات اجتماعی، مسلما باید فراتر از هر نوع طبقه بندی و مرزگذاری اقدام کرد، اما به نظر می رسد مساله زنان در موضوع اعتیاد، در این تعریف نمی گنجد.

پیش از این نیز از سوی معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده اعلام شده بود که 62 درصد زنان معتاد متاهل هستند و 10 درصد علل شروع اعتیاد زنان به اختلافات خانوادگی ارتباط دارد.متاهل بودن زنان معتاد نشان می دهد این آسیب از سطح فردی می گذرد و دامان فرزندانی را می گیرد که مسلما ناهنجار تربیت شده و رشد می کنند و موضوع از یک مادر آسیب دیده به کودکان آسیب پذیری می رسد که امکان جبران و بهبود را سخت می کند.

از آنجا که تاکنون برنامه مشخص و شفافی برای موضوع پنهان و مهجور ماندن درمان اعتیاد در کشور اعلام نشده و فقط موضوع در حد وعده برای پیگیری و بررسی مطرح شده است، باید آمار های اعلام شده درخصوص افزایش مرگ زنان معتاد، مورد توجه مسئولان این حوزه و حوزه های مرتبط قرار گیرد.

افزایش 15 درصدی مرگ زنان معتاد در کشور

معاون کاهش تقاضا ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام افزایش 15درصدی مرگ زنان معتاد در کشور گفت: برچسب منفی و مخربی که متوجه اعتیاد زنان است برنامه‌های درمان این معتادان را با مشکل مواجه کرده است.

تعداد زنانی که سال 91 به دلیل سوء مصرف مواد جان باختند 199 نفر بوده است اما این تعداد در سال 92 به رقم 230 نفر رسیده است که افزایش 15 درصدی را نشان می‌‌دهد

بابک دین‌‌پرست در نشست دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با مددکاران اجتماعی حوزه مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: افتخار داریم که پس از برگزاری برنامه‌های دیدار و نشست‌های هم‌اندیشی مربوط به جامعه هنرمندان سینما و تئاتر، مدیران مسئول روزنامه‌ها و مدیران عامل خبرگزاری‌های برتر کشور، ورزشکاران منتخب و قهرمانان ملی، مسئولان سازمان‌های صدا و سیما، بسیج، تبلیغات اسلامی، کمیته امداد، امروز میزبان نشست استادان، ‌پیشکسوتان، کارشناسان و اعضای انجمن مددکاران اجتماعی با وزیر کشور باشیم که معمار واقعی و طراح اصلی رویکرد اجتماعی کردن مبارزه با بلای عظیم و خانمانسوز مواد مخدر است.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: تعداد زنانی که سال 91 به دلیل سوء مصرف مواد جان باختند 199 نفر بوده است اما این تعداد در سال 92 به رقم 230 نفر رسیده است که افزایش 15 درصدی را نشان می‌‌دهد.

مخدر، جوانان، سیگار، اعتیاد

وی افزود: این عدد در مردان 5 درصد کاهش را نشان می‌دهد البته باید اضافه کنم که در مجموع مرگ و میرهای سال 92 با وجود اینکه تغییر الگوی مصرف و شیوع مواد محرک و شیشه که از تخریب چند برابری نسبت به مواد مخدر سنتی برخوردار است کاهش 3.3 درصدی داشته است.

وی ادامه داد: انجام آزمایش‌های فردی چون مهارت‌های اجتماعی، کنترل خشم، مهارت تصمیم‌گیری و مهارت ارتباط مۆثر با معتادان و خانواده‌های آنان از دیگر زمینه‌های موجود برای فعالیت مددکاران اجتماعی است. دین‌پرست تصریح کرد: حضور مددکاران اجتماعی در زندان‌های کشور که حداقل 71 درصد از محکومان آن مرتکب جرایمی شده‌اند که مستقیم یا غیرمستقیم با مواد مخدر مرتبط هستند حائز اهمیت است.

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: مهمتر آنکه حداقل 40 هزار نفر از زندانیان نیز به دلیل اعتیاد به انواع مواد مخدر و روانگردان‌ها تحت پوشش درمان نگهدارنده با متادون (MMT) هستند. وی اضافه کرد: پیش‌بینی حضور الزامی مددکاران اجتماعی در مراکز موضوع ماده 16 که ضمن انجام فعالیت‌های مرتبط مسئولیت پیگیری ادامه برنامه‌های درمانی معتادان پس از ترخیص و اجرای مراقبت‌های بعد از خروج را به عهده دارند یکی از مهمترین برنامه‌های در حال اجرای ستاد مبارزه با مواد مخدر است.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در طول ماه‌های پایانی 92، حدود 51 هزار و 800 نفر در مراکز ماده 16 پذیرش شده‌اند البته ستاد هم باید برای فراهم کردن زمینه حضور پررنگ‌تر مددکاران در چرخه درمان اعتیاد تمهیداتی اندیشیده و آن را در دستور کار قرار دهد؛ به هر حال باید از ظرفیت کم ‌نظیر حدود 10 هزار مددکار در کشور استفاده کنیم.

متاهل بودن زنان معتاد نشان می دهد این آسیب از سطح فردی می گذرد و دامان فرزندانی را می گیرد که مسلما ناهنجار تربیت شده و رشد می کنند و موضوع از یک مادر آسیب دیده به کودکان آسیب پذیری می رسد که امکان جبران و بهبود را سخت می کند

دین‌پرست تصریح کرد: فراهم کردن زمینه حضور مددکاران اجتماعی در انواع مراکز درمان و کاهش آسیب و پیش‌بینی این مهم در آئین‌نامه‌ها، دستور‌العمل‌ها و پروتکل‌های درمانی و حتی الزام بخش‌های درمانی اعتیاد به اتمام دوره بازتوانی یکی از این اقدامات است. به هر حال هم اکنون در حدود 6 هزار و 341 مرکز درمان وجود دارد که 764 هزار نفر در سال 92 تحت پوشش این مراکز قرار گرفته‌اند.

وی خاطر نشان کرد: پیگیری جدی برای راه‌‌اندازی و توسعه درمانگاه‌های تخصصی مددکاری اجتماعی در دستور کار است و امیدواریم این موارد با پیگیری مدیرکل دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی که ریاست انجمن مددکاران اجتماعی را نیز برعهده دارد محقق شود.

فرآوری: باباپور

بخش اجتماعی تبیان


منابع : جام جم آنلاین/ فارس/ تابناک

مطالب مرتبط:

زنگ خطر برای مسئولان ، تغییر الگوی اعتیاد

اعتیاد در مدارس را جدی بگیریم

طرح پیشگیری از اعتیاد زنان در آرایشگاه‌ها