تبیان، دستیار زندگی
به احتمال زیاد گذرتان به متروی تهران و ایستگاه های پر تردد نظیر انقلاب، ولیعصر، هفت تیر و... افتاده است، تلویزیون بزرگ را در مقابل گیت كارت زنی این ایستگاه ها مشاهده كرده اید تلویزیونی كه نوستالژیك طراحی شده و آدم را یاد تلویزیون های قدیمی و سیاه و سفید س
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مینا محمدی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شبکه ای که اسرائیل از آن شکایت کرد


به احتمال زیاد گذرتان به متروی تهران و ایستگاه های پر تردد نظیر انقلاب، ولیعصر، هفت تیر و... افتاده است، تلویزیون بزرگ را در مقابل گیت كارت زنی این ایستگاه ها مشاهده كرده اید تلویزیونی كه نوستالژیك طراحی شده و آدم را یاد تلویزیون های قدیمی و سیاه و سفید سالهای گذشته می اندازد.


آیا به محتوا و تصاویری كه از این تلویزیون ها پخش می شود دقت كرده اید، در گوشه ای از آن عبارت نصر تی وی درج شده است.

شبکه نصر تی وی شبكه خصوصی ویدئویی اینترنتی است که به پوشش تحولات کشورهای منطقه و بیداری اسلامی می‌پردازد.

شبکه نصر تی وی

این شبکه فعالیت‌های خود را در راستای اهداف انقلاب اسلامی تعریف کرده سعی دارد تصاویر تاثیرات انقلاب  اسلامی ایران و انقلاب های منطقه را به جهان منعکس كند. نصر تی وی متناسب با شرایط دنیا و اوج بیداری اسلامی و یا بهار عربی پا در میدان گذاشته كه مخاطبان آن را كاربران فضای مجازی و كسانی كه دسترسی به اینترنت دارند، تشكیل می دهند.

رسانه ای برای آنان که رسانه ای ندارند، آیینه ای که حقیقت را منعکس می کند، برای آنان که تشنه حقیقت هستند، لطفا با انتشار ویدیوها و عکس هایمان، کمک کنید تا فریاد مظلومان را به گوش همگان برسانیم، شما رسانه هستید این ها عباراتی هستند كه در قسمت درباره ما شبكه نصر دیده می شود. كه در كوتاه ترین عبارت معرف عملكرد این شبكه است.

اواخر سال 89 بود که زمزمه راه اندازی اولین شبکه ی تلویزیونی اینترنتی شنیده شد. طبق اعلام مسئولین نصر تی وی  این شبکه در ابتدای سال 90 و در خلاء برنامه های سیما در مورد بیداری اسلامی راه اندازی شده  شبکه تلویزیونی اینترنتی نصر تی ‌وی با پرداختن به موضوع مقاومت اسلامی و بیداری اسلامی و با حمایت بخش غیردولتی به چهار زبان فارسی، عربی، انگلیسی و اردو آغاز بكار كرد اما در حال حاضر زبان تركی و فرانسه نیز به منوی پخش ان اضافه و زبان اردو حذف شده است.

شاخه های اصلی این شبكه در هفت بخش ویژه های نصر، امام خامنه ای، بیدار اسلامی، مقاومت اسلامی، انقلاب اسلامی، سیاسی و مذهبی دسته بندی می شوند.

شبكه های خصوصی غالبا به صورت تك تخصصی و محدود از حوزه صدا وسیمای ملی كار می كنند مانند شبكه لبیك كه به مناسك حج می پردازد، و یا شبكه نصر كه به بیداری اسلامی می پردازد

طبق اعلام مسئولین این شبكه، وزارت خارجه رژیم صهیونیستی تاکنون دو بار از  شبکه نصر تی وی شکایت کرده است و شبکه ای مثل یوتیوب کلیپ های نصر را بارها و بارها حذف کرده است و فیس بوک صفحه اختصاصی این شبکه را مسدود کرده است همچنین مسئولین این شبکه بیان کرده اند که این شبکه توسط دشمنان جهان اسلام هم رصد می شود و در این رابطه مظفری قائم مقام شبکه، خبر از ثبت 13 IP از تل آویو را داده است که هر روز سر ساعت خاصی وارد سایت می شوند و پس از 17 تا 18 دقیقه خارج می شوند.

شبكه های خصوصی غالبا به صورت تك تخصصی و محدود از حوزه صدا وسیمای ملی كار می كنند مانند شبكه لبیك كه به مناسك حج می پردازد، و یا شبكه نصر كه به بیداری اسلامی می پردازد.

قدرت روشنگری رسانه و از سوی دیگر تحمیق آن بر افكار عمومی بر كسی پوشیده نیست. رسانه ها نقش عمده ای در تنویر افكار عمومی دارند اما آن چه كه دیده می شود بیشتر پنهان كردن حقایق است.

در شرایط فعلی كه ثروت و قدرت سردمداران كشورهای عربی و لابی آنها با سردمداران غرب باعث در نطفه خفه شدن انقلاب های عربی از یك سو و شعله ور تر شدن آتش جنگ در سوریه از سوی دیگر شده است. بدون شك چشم امید كشورهایی چون بحرین كه با تاسی به انقلاب ایران قیام كرده اند به جمهوری اسلامی ایران است تا صدای انقلاب آنها را به گوش جهانیان برسانند.

اما بحث این جاست كه آیا فضای مجازی با سرعت پایین و هزینه بالای اینترنت، محل خوبی برای به نمایش گذاشتن تولیدات شبكه هایی چون نصر تی وی است؟ آیا مترو با آن ازدحام و شلوغی و و عجله ای كه مسافران آن دارند آیا محل برای برای نمایش این تولیدات است؟ برنامه هایی كه با هدف روشنگری تولید می شوند اما آن طور كه باید و شاید دیده نمی شوند.

كاش صدا و سیما در كنار پخش فیلم، سریال، برنامه ها و فوتبال های تكراری از شبكه های مختلف بخش و ساعتی را نیز به انعكاس تولیدات این شبكه های خصوصی اختصاص می داد چرا كه پهنای باند و قدرت پخش بلامنازع در كشور است

كاش صدا و سیما در كنار پخش فیلم، سریال، برنامه ها و فوتبال های تكراری از شبكه های مختلف بخش و ساعتی را نیز به انعكاس تولیدات این شبكه های خصوصی اختصاص می داد چرا كه پهنای باند و قدرت پخش بلامنازع در كشور است.

اگر این برنامه از صدا و سیمای ملی پخش شوند تا حدی از موازی كاری در تولید برنامه های مشابه جلوگیری می شود.

دنیای كنونی بویژه سردمداران ‌آن پشت قدرت رسانه ای خود پرده ای بر جنایاتی كه در دنیا در حال وقوع است كشیده اند. نیاز جامعه به‌آگاهی و دانستن است اگر برنامه سازان ما در این عرصه ورود مطلوبی نداشته باشند، دیگران جای آن را پر خواهند كرد. این نیاز جامعه است و کسانی که از توانایی‌های علمی و اخلاقی مطلوب برخوردارند، اقدام کنند وگرنه دیگران محتوای مورد نظر خود را عرضه می‌کنند. كما این كه شبكه هایی وهابی و یا شبكه هایی به اسم شیعه بر روی آنتن های ماهواره ای و یا فضای مجازی برنامه های خود را منتشر می كنند و تیشه به ریشه اسلام واقع می زنند.

مینا محمدی

بخش ارتباطات تبیان


مطالب مرتبط:

كنترل تلویزیون‌های اینترنتی در دستان كیست؟

سریال اینترنتی حریف جدید تلویزیون

شمشیر دولت زیر گلوی صدا و سیما!