تبیان، دستیار زندگی
آیت ا... آملی لاریجانی با صدور بخشنامه‌ای با توجه به حساسیت مشاغل پزشكی از قضات رسیدگی‌كننده به جرایم پزشكی خواست در صورتیكه جرم به واسطه بی احتیاطی یا بی‌مبالاتی و یا به سبب عدم رعایت نظامات واقع شود در تعیین كیفرخواست حسب مورد از مجازات جایگزین حبس از ن
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بخشنامه ای که تشکر به همراه داشت


آیت ا... آملی لاریجانی با صدور بخشنامه‌ای با توجه به حساسیت مشاغل پزشكی از قضات رسیدگی‌كننده به جرایم پزشكی خواست در صورتیكه جرم به واسطه بی احتیاطی یا بی‌مبالاتی و یا به سبب عدم رعایت نظامات واقع شود در تعیین كیفرخواست حسب مورد از مجازات جایگزین حبس از نوع جزای نقدی و یا دوره مراقبت استفاده نمایند.

به گزارش خبرگزاری مهر، متن كامل بخشنامه رئیس قوه قضاییه به شرح ذیل است:

بخشنامه به مراجع قضایی سراسر كشور

لاریجانی

از آنجا كه قانونگذار در فصل نهم قانون مجازات اسلامی مصوب 1/2/1392 مجازاتهای جایگزین حبس را تصویب و ابلاغ نموده، ضرورت دارد قضات دادگاهها در رسیدگی به جرایم پزشكی نظر به حساسیت مشاغل پزشكی و با ملاحظه جایگاه متهم، دفعات یا كیفیت ارتكاب، قصد و نیت احسان به بیمار و سایر جهات مخففه در صورتی كه قتل غیر عمد به واسطه بی احتیاطی یا بی مبالاتی یا به سبب عدم رعایت نظامات واقع شود، در تعیین كیفر با رعایت فصل نهم قانون مذكور بویژه مواد 64، 68، 70، 83، 85 و 86 حسب مورد از مجازات جایگزین حبس از نوع جزای نقدی و یا دوره مراقبت استفاده نمایند. بدیهی است با تصویب آیین نامه موضوع ماده 79 قانون مذكور امكان استفاده از خدمات عمومی رایگان نیز فراهم خواهد گردید

تشکر رئیس سازمان نظام پزشکی از آیت الله آملی لاریجانی

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران در نامه ای به رئیس قوه قضاییه از صدور بخشنامه استفاده از مجازات های جایگزین، تقدیر و تشکر کرد.

متن این نامه به این شرح است:

محضر مبارک حضرت آیت‌الله آملی لاریجانی (دامت افاضاته)

ریاست محترم قوه قضاییه

سلام علیکم؛

با احترام مراتب سپاس و تشکر ویژه خود را از ابلاغ هوشمندانه بخشنامه استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس در رسیدگی به جرائم پزشکی که بار دیگر موجی از امید را در جامعه پزشکی فراهم آورد اعلام داشته؛ از مساعدت‌های ویژه چند ماهه اخیر جنابعالی در احقاق حقوق جامعه پزشکی و بینش عمیق علمی و فقهی نسبت به حساسیت مشاغل پزشکی و نگرانی‌های به‌وجودآمده، و دستورات اکید حضرتعالی در پاسخ به درخواست‌های سازمان نظام پزشکی کشور نسبت به تعلیق تعداد محدود احکام صادر شده قبلی قدردانی می‌نمایم.

جامعه پزشکی به خود می‌بالد که این نگاه نوین و مترقی با حرکتی خردمندانه در راستای کمک به مردم برای کاهش آلام آنان توسط ریاست محترم قوه قضائیه انجام و با حمایت‌ها و مساعی ارزنده جناب آقای دکتر هاشمی وزیر محترم بهداشت درمان و آموزش پزشکی، حضرت حجت‌الاسلام‌ والمسلمین جناب آقای پورمحمدی وزیر محترم دادگستری، سرکار خانم دکتر مرضیه وحید دستجردی مشاور محترم رییس قوه قضائیه و جناب آقای دکتر احمد شجاعی ریاست محترم پزشکی قانونی کشور تکمیل شده‌است.

در پایان ضمن آرزوی سلامتی برای جنابعالی اعلام می‌دارد سازمان نظام پزشکی و آحاد جامعه خدوم پزشکی در راستای خدمت به مردم فهیم و قدرشناس ایران از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد و با صلابتی بیش از گذشته در اجرای طرحهای سلامت کشور کوشا خواهد بود.

دکتر علیرضا زالی

رئیس کل سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران

فرآوری : هانیه اخباریه

بخش حقوق تبیان


منابع : مهر، تابناک