تبیان، دستیار زندگی
پس از انتخاب کشور برزیل به‌عنوان میزبان جام‌جهانی 2014، این کشور از برنامه‌های خود برای استفاده از انرژی‌های پاک پرده برداشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انرژی پاک در جام جهانی برزیل!


پس از انتخاب کشور برزیل به‌عنوان میزبان جام‌جهانی 2014، این کشور از برنامه‌های خود برای استفاده از انرژی‌های پاک پرده برداشت.

اخبار منتشر شده نشان از پیاده‌سازی شماری از این برنامه‌ها در ورزشگاه‌های برگزاری بازی‌ها دارد. این کشور برخی از ورزشگاه‌های خود را با تجهیز به پنل‌های باتری خورشیدی، از امکان تامین انرژی پاک بهره‌مند ساخته است.

استادیوم

هر 12 استادیوم مورد استفاده در این بازی‌ها باید حداقل فاکتورهای مربوط به آلودگی محیط را کسب می‌کردند، حال آنکه علاوه بر به‌دست آوردن چنین ویژگی‌هایی، ده ورزشگاه از استادیم‌های مورد استفاده در بازی‌های جام‌جهانی 2014 برزیل موفق به کسب جوایزی از کمیسیون سازه‌های سبز ایالات متحده شده‌اند که به بررسی طراحی انرژی و تاثیرات محیطی سازه‌ها می‌پردازد.

یکی از این استادیوم ها "مانه گارینچا" در پایتخت برزیل، برزیلیا در جستجوی گرفتن نشان پلاتین از این سازمان هست که در واقع این موجب می شود که این استادیوم اولین استادیوم فوتبال در دنیا باشد که این مقام را خواهد گرفت.

استادیوم " مانه گارینچا" شامل یک سقفی هست که می تواند پانلهای خورشیدی را در کنار هم با گنجایش 2.5 MWp داشته باشد. در زمان اوج مصرف انتظار می رود که 50% از نیروی مورد نیاز ورزشگاه را تامین کند. این سیستم خورشیدی انتظار می رود که 3.78 میلیون دلار صرفه جویی کند.

براساس گفته‌های Claudio Langone، یکی از مقامات مسئول در امر برگزاری مسابقات اعلام کرده است که این رقابت‌ها از منظر پایداری و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به‌عنوان بهترین دوره انتخاب خواهد شد

** استادیوم دو ماراکانا با گنجایش 85 هزار صندلی که میزبان بازی فینال جام جهانی فیفا در سال 2014 خواهد بود بزودی با انرژی خورشیدی کار خواهد کرد. بیش از 1500 پانل خورشیدی بر یک حلقه فلزی بزرگ بدور استادیوم نصب می شود. مدل های سری YGE 245 برای این پروژه استفاده خواهد شد. این مدل ها از سلول های پلی کریستالین که هر یک 245 وات برق تولید می کند، استفاده می کند.

** استادیوم Governador Magalhaes Pinto در Belo که ورزشگاه تیم مینیرو است نیز مجهز به باتری‌های خورشیدی بوده و قادر است تا 1.5 مگاوات انرژی تولید کند.

** استادیوم Pernambuco در Recife از انرژی خورشیدی برای سیستم حرارتی رخت‌کن‌ها، سرویس‌های بهداشتی و آشپزخانه‌ها استفاده خواهد کرد.

استادیوم

براساس گفته‌های Claudio Langone، یکی از مقامات مسئول در امر برگزاری مسابقات اعلام کرده است که این رقابت‌ها از منظر پایداری و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به‌عنوان بهترین دوره انتخاب خواهد شد.

Yingli اولین کمپانی چینی و در واقع اولین کمپانی فعال در عرصه‌ی تامین انرژی‌های پاک است که با اسپانسر شدن در جام‌جهانی 2010 بسیاری از توجهات را به سوی خود جلب کرد. این کمپانی برای جام‌جهانی 2014 برزیل نیز قراردادی همکاری را با فیفا به امضا رساند که پروژه‌های نام‌برده بخشی از این همکاری است.

از آنجا که برزیل به زودی میزبان بازیهای جام جهانی خواهد بود، بهره‌برداری از استادیوم خورشیدی در طول بازیها، فرصت بسیار مناسبی برای به رخ کشیدن پتانسیل این کشور آمریکای لاتین در استفاده از انرژی خورشیدی خواهد بود.

فرآوری: راضیه کتابچی
بخش دانش و زندگی تبیان

منبع: زومیت، تسنیم

مطالب مرتبط:

انرژی خورشیدی و کاربردهایش

نسل جدید مدارس اینترنتی با انرژی خورشیدی

باد، منبع انرژی های پاک