تبیان، دستیار زندگی
من علی رجبی به همراه دوستانم سید رهام فیاض و طاها رفیعی کلاس پنجم ابتدایی از مدرسه غیر دولتی نور علوی در نهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان دبستان پسرانه نور علوی

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

طراحی ایستگاه شارژ تلفن همراه

تبیان : با سلام، لطفاً خودتان را معرفی کنید.

من علی رجبی به همراه دوستانم سید رهام فیاض و طاها رفیعی کلاس پنجم  ابتدایی از مدرسه غیر دولتی نور علوی در نهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم.

مصاحبه با دانش آموزان دبستان پسرانه نور علوی در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

تبیان: موضوع پژوهش تان در مورد چیست؟

ما در مورد طراحی ایستگاه شارژ تلفن همراه در نقاط مختلف تحقیق و بررسی کردیم.

تبیان: در مورد کار پژوهشی تان بیشتر توضیح دهید.

دنیای امروز ما عصر ارتباطات و وسایل پیشرفته ارتباطی است. تمامی این وسایل بعد از مدتی استفاده، نیاز به شارژ شدن دارند. یکی از مشکلاتی که برای هر فردی که از وسایلی مانند موبایل‌، ام پی فور یا ... استفاده می کنند این است که احتمال تموم شدن شارژ این وسایل در مواقعی که واقعأ به آن نیاز دارند بسیار است.

در مصاحبه هایی که از افراد مختلف در این رابطه انجام دادیم، اکثر افراد به این مورد اشاره می کردند که دقیقا زمانی که بیشترین نیاز را به وسایل ارتباطی به خصوص تلفن همراهشان داشتند، شارژ تلفن همراهشان تمام شده و هیچ امکانی برای شارژ مجدد آن نداشتند.  بسیاری از این افراد اعلام داشتند که قطع شدن امکان ارتباطی شان و عدم دسترسی شان به اطاعات داخل تلفن همراه یا ام پی فورشان باعث ایجاد مشکلاتی برایشان شده است.

تمامی این موارد باعث شد ما به فکر طراحی پایگاه هایی در امکان عمومی جهت شارژ کلیه وسایلی که با USB شارژ می شوند شویم. از طرفی به این فکر افتادیم که این انرژی را به صورت طبیعی تأمین کنیم.

با توجه به این که کشور ما ایران در بیشتر روزهای سال آفتاب دارد، به فکر استفاده از پنل خورشیدی و استفاده از نور و انرژی خورشید برای شارژ تلفن همراه افتادیم. در نتیجه دستگاهی طراحی کردیم که با استفاده از انرژی خورشید می تواند در مکان های عمومی حتی اتوبوس، تلفن همراه افراد را شارژ کند. البته این طرح در کشور های دیگر انجام و اجرایی شده است.

تبیان: آیا شما این ایستگاه رو ساختید یا در حد پژوهش هست؟

ما این ایستگاه را به صورت ماکت آماده کردیم به این صورت که پایه هایی آماده کردیم و روی آن سایه بان تعبیه کردیم و روی سایه بان ها پنل های خورشیدی رو نصب کردیم تا نور و انرژی خورشید رو به انرژی الکتریسیته تبدیل کند و به وسیله سیم هایی که در آن تعبیه شده به پریزی متصل میشود که کاربران می توانند با آن تلفن های همراهشان را شارژ کنند.

تبیان: چه عاملی باعث شد شما این موضوع را برای پژوهش انتخاب کنید؟

مشکلاتی که برای بعضی اطرافیانمان پیش آمده وقتی که بیشترین نیاز  به تلفن همراهشان داشتند ولی شارژ تلفن همراهشان به اتمام رسیده بود و جایی نبود که بتوانند آن را شارژ کنند.

تبیان: چطور با تبیان آشنا شدید؟

از طریق مربی پژوهشمان در زنگ پژوهش با موسسه تبیان و جشنواره پروژه های دانش آموزی آشنا شدیم و امسال اولین سال است که در این جشنواره شرکت کردیم.

تبیان: ممنون از این که وقت خود را در اختیار ما گذاشتید، موفق باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی