تبیان، دستیار زندگی

تلخ و شیرین واسطه ازدواج بودن

با کمال تعجب دیدم که آقای داماد حلقه نامزدی که برای عروس خرید سه میلیون تومان بود و عروسی مفصلی گرفتند و منزل خوبی هم اجاره کردند و به سلامتی به خانه بخت رفتند اما من همچنان نگران بودم....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اکرم حسینی واسطه ازدواج در طرح همسان گزینی

مصاحبه با خانم اکرم حسینی از واسطین طرح همسان گزینی تبیان
لطفا خود را معرفی کنید.
اکرم حسینی هستم، متولد 1337، مادر دو فرزند، کارشناس ارشد علوم قرآنی و حدیث و دانشجوی دکترا در همین رشته

معاون شورای فرهنگی اجتماعی زنان، شورای عالی انقلاب فرهنگی.

سابقه تدریس در دانشگاه و حوزه را دارم و از سال 1380 تا 1387 مدیر مسئول و سردبیر مجله زن روز بودم.

سال گذشته موفق شدم کتاب "جمعیت ایران کاهش یا افزایش" را توسط شورای فرهنگی اجتماعی زنان به چاپ برسانم.

 

انگیزه شما برای ورود و فعالیت در امر وساطت ازدواج چیست؟

وساطت و اقدام برای ازدواج جوانان امری الهی است و براساس آیه شریفه: وَ أَنْکِحُوا الْأَیامى‏ مِنْکُمْ وَ الصَّالِحِینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ إِمائِکُمْ إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِیمٌ و نکاح کنید زن‏هاى بى‏شوهر از خود شما که مۆمنات باشند و مردان بى زن را و صالحین از غلامان خود و کنیزان خود را اگر آنها فقیر هستند خداوند آنها را از فضل خود غنى می فرماید و رحمت خداوند واسع است واو عالم به فقر آنها است. (32/نور)

وظیفه هر زن و مرد مسلمانی است که نه تنها برای ازدواج جوانانی که موقعیت مناسبی برای ازدواج دارند، بلکه حتی

برای آنهایی که به ظاهر شرایط ازدواج را هم ندارند مثل فقرا و کسانی که تحت تکفل دیگران هستند، به تعبیر قرآن کنیزان هم اقدام کنند و خلاصه در این امر مهم كوتاهی نکنید.

چرا که خداوند می فرماید من فقرا را پس از ازدواج بی نیاز می کنم. اما شرایطش همین ازدواج است.

بنابراین آیه شریفه که وظیفه شرعی ما را تعیین می کند، و بنا بر وظیفه اجتماعی ما مخصوصا در حال حاضر و دهه ای که  در آن به سر می بریم، امر وساطت از ضروریات و تکالیف عینی هر فرد مسلمان است که امکان برقراری ارتباط میان

 خانواده ها و جوانان را دارد.

 

فعالیت در این عرصه را از چه سالی آغاز کردید و اولین تجربه شما چه بود؟

این وظیفه از دوران جوانی و درست بعد از ازدواج خودم، از دغدغه های همیشگی من بوده است.

اولین ازدواجی که با وساطت من اتفاق افتاد سال 1364 بود که واسطه ازدواج یکی از همکارانم با یکی از دوستانم شدم

و الان دو دختر بسیار خوب دارند و دختر بزرگشان فوق لیسانس را هم گرفته است.

 

مراجعین شما برای ازدواج بیشتر از میان کدام قشر جامعه هستند؟

از آنجا که این کار مهم را با انگیزه شرعی انجام می دهم معمولا خودم به سراغ افراد می روم و مشخصات آنها را می گیرم. حتی دختر خانم هایی را که می دانم حیا می کنند و مشخصاتی نمی دهند با ترفندهای مختلف و تلویحا از آن ها اطلاعات  می گیرم. برخی مادران هم برای پسرانشان مراجعه می کنند .از همه اقشار هستند ولی اکثرا از قشر مذهبی و متدین.

 

لطفا از تجربیاتی که در این مسیر داشته اید برای ما بگویید.

تقریبا از اکثر موارد تجربیات خوبی کسب کردم، مخصوصا مواردی که کار به کندی و سختی پیش می رفت.

خاطرات تلخ و شیرینی هم از دوران گذشته دارم، دوست داشتم آن ها را می نوشتم تا برای آیندگان بماند و اثرگذار باشد،

 اما فرصت آن را تاکنون پیدا نکرده ام.

یک خاطره شیرین را به عنوان نمونه ذکر می کنم؛

حدود سال 1368 مدیر یک مركز علمی- فرهنگی بودم، دانش پژوهان ما اکثرا دختر خانم های سن ازدواج بودند، من با تک تک آنها رابطه خیلی خوبی داشتم و از احوالاتشان و همینطور با خانواده آنها آشنایی و ارتباط داشتم.

یک روز در جشنی عمومی که مادران هم دعوت داشتند؛ مادر یکی از دانشجویان را دیدم که جواب سلام مرا بر خلاف همیشه با سردی داد و بسیار ناراحت و گله مند به نظرم رسید، پس از کلی تامل خواستم دخالت نکنم و خودم را بی تفاوت نشان دهم، دیدم درست نیست زیرا نگران شده بودم؛ جلو رفتم و علت را پرسیدم، ایشان با صراحت گفت از دست شما ناراحتم.

گفتم چرا؟! (اصلا باور نمی کردم که من خطایی کرده باشم)

گفت: شما عیب دختر من را برای یکی از خواستگارانش که از شما تحقیق  می کرده گفته اید!

گفتم: اصلا چنین چیزی نبوده، اولا من هیچ عیبی از دختر شما سراغ ندارم، ثانیا چنین فردی راجع به ایشان از من سوال نکرده، خلاصه بعد از کلی جستجو معلوم شد که یکی از خواستگاران دختر ایشان به یک فردی حسینی نام مراجعه کرده و ایشان تصور كرده كه من بوده ام.

بعد از این برخورد من از خداوند خواستم که به زودی وسیله ازدواج این دختر خانم را فراهم کند. پس از مدت کوتاهی واسطه ازدواج او با یک فرد بسیار خوب و مطلوب این خانواده شدم و الحمدلله خوشبخت شد. و شیرین ترین   خاطره ام این است که خوشبختانه هیچ کدام از مواردی که من واسطه شده ام به طلاق نیانجامیده است.

اما خاطره تلخی كه از گذشته دارم مربوط به آقای دكتری است که هفت سال پیش به من مراجعه کرد تا فرد مناسبی را به او معرفی کنم و عنوان کرد من خواهر ندارم و مادر پیری دارم که نمی تواند همسر مناسبی برای من پیدا کند، بنده دختر یکی از دوستانم را به ایشان معرفی کردم و به عنوان خواهر ایشان به خواستگاری رفتم، اما بعد از جلسه خواستگاری پشیمان شدم چون اولا پدر دختر خانم مخالف بودند و ثانیا تناسب چندانی از لحاظ مختلف میان آن ها ندیدم، دختر خانم یازده سال از ایشان کوچکتر بود و سطح تحصیلات پایین تری داشت (دیپلمه بود و ایشان استاد دانشگاه) و آقا پسراز نظر ظاهری و از حیث مالی پایین تر بود.

 

اما خاطره تلخی كه از گذشته دارم مربوط به آقای دكتری است که هفت سال پیش به من مراجعه کرد تا فرد مناسبی را به او معرفی کنم و عنوان کرد من خواهر ندارم و مادر پیری دارم که نمی تواند همسر مناسبی برای من پیدا کند، بنده دختر یکی از دوستانم را به ایشان معرفی کردم و به عنوان خواهر ایشان به خواستگاری رفتم، اما بعد از جلسه خواستگاری پشیمان شدم چون اولا پدر دختر خانم مخالف بودند و ثانیا تناسب چندانی از لحاظ مختلف میان آن ها ندیدم، دختر خانم یازده سال از ایشان کوچکتر بود و سطح تحصیلات پایین تری داشت (دیپلمه بود و ایشان استاد دانشگاه) و آقا پسراز نظر ظاهری و از حیث مالی پایین تر بود.

 خیلی سعی کردم هر دو طرف را به این اختلافات واقف کنم و سعی داشتم موارد دیگری را به آقا پسر معرفی کنم اما ایشان به شدت شیفته دختر خانم شده بود و به هیچ وجه حرف های من را نمی پذیرفت. عاقبت با اصرار من به مشاوره رفتند. اما مشاور را خود پسر انتخاب کرد و بعد فهمیدیم یکی از دوستانش بوده، باز هم من سعی می کردم فاصله سنی و فاصله های دیگر را برای ایشان پر رنگ کنم و عواقبش را بگویم تا با چشم بازتری انتخاب کند.

اما ایشان با اصرار تمام می گفت بهترین گزینه است بالاخره حجت بر من تمام شد که من کوتاهی نکرده ام از طرفی پسر به من گفته بود من برای مخارج عروسی فقط سه میلیون تومان می توانم جور کنم. پول رهن منزل هم ندارم اما در مدت عقد ان شاء الله جور می کنم.

من این مطلب را به سختی توانستم به مادر دختر خانم بگویم چون می دانستم نظر آن ها خیلی بالاتر از این حرف هاست. اتفاقا مادر دختر خانم به من گفت این مبلغ فقط بخشی از جواهرات است.

اما بعدا با کمال تعجب دیدم که آقای داماد تنها حلقه نامزدی که برای عروس خرید سه میلیون تومان بود و عروسی مفصلی گرفتند و منزل خوبی هم اجاره کردند و به سلامتی به خانه بخت رفتند. اما من همچنان نگران بودم...

 پس از دو سه ماهی كه گذشت  یک روز آقای داماد با من تماس گرفت که با شما کار مفصلی دارم وقت مبسوطی برای من بگذارید؛ ایشان را به منزل دعوت کردم، زمستان سختی بود ایشان تشریف آوردند و از اول با عصبانیت شروع کردند به گله گذاری و بدگویی مفصل از دختر خانم و مادر و پدر ایشان و تعریف از خود و اصرار داشتند که شما بیایید واسطه طلاق ما بشوید .

خلاصه بیش از چهار ساعت علیه همسرش و خانواده او حرف زد و من در تمام این مدت خوبی ها و امتیازات دختر خانم و خانواده اش را برای ایشان گفتم و به او یاد آور شدم که این شما بودید که علی رغم مخالفت های من اصرار بر این وصلت داشتید بعد از آن جلسه دوبار دیگر تماس گرفتند و اصرار  به طلاق داشت و من اصرار بر ادامه زندگی و اینكه من هرگز برای طلاق اقدام نمی كنم .

از این بدتر این كه بدگویی مرا مفصل در چندین نوبت نزد خانواده همسرش كه دوست خانوادگی ما بودند كرده بود . خلاصه مدتی طول کشید تا با تدابیر مختلف و بزرگواری خانواده دختر و صبوری آنها بعد از چند سال روابطشان حسنه شد و الحمدلله خوب شدند و اخیرا اولین فرزندشان بدنیا آمد.

 

با طرح همسان گزینی تبیان چگونه آشنا شدید؟

با طرح همسان گزینی از طریق یکی از مسوولین طرح که از دوستانم هستند آشنا شدم.

 

این طرح نوپا را چگونه ارزیابی می کنید؟

طرح همسان گزینی یکی از بهترین طرح های امین و پیشرفته در امر وساطت است.

طرح های همسریابی چه از طریق اینترنت و سایت های واسطه ، چند سالی است که رواج یافته اما متاسفانه نتایج خوبی در برنداشته و آسیب های فراوانی به خانواده ها و جوانان به خصوص دختر خانم ها رسانده است. به همین دلیل این نوع طرح ها در بین خانواده های اصیل و مومن ایرانی سابقه خوبی ندارند و نتوانسته اعتماد آنها را جلب كند.

اما طرح همسان گزینی که به ابتکار سایت تبیان طراحی شده است، به دلیل ویژگی های منحصر به فرد و ابتکاری آن، طرح عفیف و مطمئنی است؛ زیرا اولا هیچ ارتباطی در ابتدا بین دختران و پسران برقرار نمی شود و تنها واسطه ها هستند که باهم مرتبط هستند، ثانیا در انتخاب واسطه ها دقت فراوانی دارند و افراد مطمئن و دلسوز و مومن و مدبری را شناسایی کرده اند که در کمال دقت و حفظ حریم ها، ارزش ها و آبروی خانواده ها عمل می کنند به همین دلیل توانسته اند اطمینان خانواده های متدین و سنتی و همینطور جوانان را جلب کند.

 

طرح همسان گزینی که به ابتکار سایت تبیان طراحی شده است، به دلیل ویژگی های منحصر به فرد و ابتکاری آن، طرح عفیف و مطمئنی است؛ زیرا اولا هیچ ارتباطی در ابتدا بین دختران و پسران برقرار نمی شود و تنها واسطه ها هستند که باهم مرتبط هستند، ثانیا در انتخاب واسطه ها دقت فراوانی دارند و افراد مطمئن و دلسوز و مومن و مدبری را شناسایی کرده اند که در کمال دقت و حفظ حریم ها، ارزش ها و آبروی خانواده ها عمل می کنند به همین دلیل توانسته اند اطمینان خانواده های متدین و سنتی و همینطور جوانان را جلب کند.

من به آینده این طرح امیدوارم و چنانچه فرهنگ سازی شود تا خانواده ها این طرح را به عنوان یک ارتباط کاملا مطمئن با حفظ همه ملاحظات بپذیرند، گام بلندی در راه تسهیل ازدواج مطلوب برای تشکیل خانواده هایی پایدار ان شاءالله برداشته شود.

 

پیشنهاد دوستانه ای اگر دارید بفرمایید.

یک پیشنهاد برای مسوولان و طراحان طرح دارم و آن اینکه با آموزش های دقیق تری واسطین محترم را با طرح آشناتر

 کنند تا سرعت بیشتری به کار بدهند و ثانیا، برای توجیه خانواده ها اقدامات موثری داشته باشند.

پیشنهادی هم برای خانواده های محترم به خصوص مادران و پدران دارم که قبول کنند امروزه با تغییر شرایط اجتماعی و

 سخت شدن شرایط ازدواج و تاخیر در ازدواج و مهمتر از آن کاهش شدید باروری در کشور باید راه های  جدیدتری برای

 آشنایی دختران و پسران توسط افراد مطمئن از طریق خانواده ها فراهم شود.

این امر خطیریعنی تسریع در ازدواج و تسهیل آن، همکاری خانواده ها را می طلبد که این نوع وساطت ها را به عنوان یک وساطت شرعی و عرفی بپذیرند تا کمتر شاهد ازدواج های خیابانی و نسنجیده باشیم.

نکته مهم آن است که هرچه در امر ازدواج بیشتر فعال شویم و دست به دست بدهیم در  آینده نزدیک مشکل کاهش جمعیت ایران که به مرحله بحرانی رسیده و آینده وخیمی را در پیش دارد حل خواهد شد؛ زیرا فرصت برای افزایش جمعیت در كشور عزیزمان بسیار کم است. خداوند همه ما را روز به روز به وظایفمان آشنا كند و تلاش نا قابل ما را در راه خود بپذیرد وامت مسلمان را در پناه امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف حفظ فرماید. اللهم عجل لولیك الفرج.

با تشکر از اینکه وقت خودتان را در اختیار تبیان قرار دادید و با آرزوی توفیق مستمر برای شما - واحد همسان گزینی تبیان


همراهان عزیز، با توجه به گسترش سامانه همسان گزینی تبیان، لازم است جهت استفاده از خدمات همسان‌گزینی یا مشاوره اپلیکیشن همدم را از طریق لینک زیر دریافت و نصب نمایید، این سامانه در سراسر کشور فعال است.
بخش همسان گزینی تبیان