تبیان، دستیار زندگی
رخ ندادن این حادثه برای هیچ كس دیگر حاكی از تفاوت فاحش این مولود با سائر موالید می باشد تاجائیكه وقتی مریم، عیسی را در دل داشت به او دستور داده شد از بیت المقدس به مكانی دور نقل مكان نماید و در آن جا وضع حمل كند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حمید حاج علی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مولود كعبه، و فضلیتی به درخشندگی خورشید

گوهری شد از درون كعبه بیرون از صدف                     كرد بیت الله را با آن شرف بیت الشرف

امام علی

یكی از فضائل بسیار مهم و عجیب مولی الموحدین امیر المۆمنین علی علیه السلام كه از كنار آن به راحتی نمی توان گذشت، ولادت آن حضرت در كعبه شریف است آن هم به آن نحو معروف كه همه می دانیم. اما آنچه در این نوشتار به دنبال آن هستیم این است كه سری به منابع اهل تسنن بزنیم تا ببینیم آنها نیز آیا به این واقعه عظیم اعترافی نموده اند یا نه؟!

حاكم در مستدرك ج3 ص438 می گوید:

« اخبار به حد تواتر رسیده است كه فاطمه بنت اسد، امیر المومنین علی بن ابی طالب ( كرّم الله وجهه ) را در دل كعبه به دنیا آورد ».

و همچنین حافظ گنجی كه شافعی مسلك بوده است در كتاب كفایه خود از طریق ابن نجار از حاكم نیشابوری نقل می نماید كه وی گفته است:

« امیر المومنین علی بن ابی طالب در مكه در درون بیت الله الحرام به دنیا آمد در شب جمعه سیزده رجب سال سی ام از عام الفیل و قبل از علی و نه بعد از او هیچ كس در بیت الله الحرام به دنیا نیامد و در واقع خداوند با این كار او را اكرام ویژه نمود و او را اجلال نمود به دلیل عظمتی كه داشت ! ».

به دنبال این دو نفر احمد بن عبد الرحیم دهلوی معروف به "شاه ولی الله" پدر عبد العزیز دهلوی صاحب كتاب « تحفه های دوازده گانه در ردّ تشیع » در كتاب دیگر خود به اسم « إزالة الخفاء » می گوید:

« به تواتر ثابت شده است كه فاطمه بنت اسد امیر المومنین علی را در دل كعبه بدنیا آورد و همانا او در روز جمعه سیزده رجب سال سی بعد از عام الفیل در كعبه به دنیا آمد و قبل و بعد از او هیچ كس در درون كعبه به دنیا نیامد »

ناگفته نماند كه این دو نقل با یكدیگر تعارضی ندارند اگر چه در یكی آمده كه آن حضرت در روز جمعه به دنیا آمد و در دیگری شب جمعه به دنیا آمد، چرا كه چرا كه سحر جمعه كه بخشی از شب جمعه است بامداد روز جمعه محسوب می شود و ائمه علیهم السلام نوعا در هنگام سحر به دنیا می آمده اند!

رخ ندادن این حادثه برای هیچ كس دیگر حاكی از تفاوت فاحش این مولود با سائر موالید می باشد تا جائیكه وقتی مریم دختر عمران عیسی روح الله را در دل داشت به او دستور داده شد از بیت المقدس به مكانی دور نقل مكان نماید و در آن جا وضع حمل كند !

و همچنین آلوسی متعصب و معروف كه اسمش سید محمود است و صاحب تفسیر نیز هست در كتاب شرح قصیده عینیه در شرح این بیت عربی:

                            أنت العلی فوق العلی رفعا                           ببطن مكة عند البیت إذ وضعا

(تو علی هستی در حالی كه بر بالای علو و بلندی رفعت شأن داده شدی ؛ در آن هنگام كه در مكه در درون خانه كعبه به دنیا آمدی )

می گوید:

« ولادت امیر ( كرّم الله وجهه ) امری است مشهور در دنیا و در كتب شیعه و سنی ذكر شده است ... »

تا اینكه می گوید:

« و در مورد شخص دیگری چنین قضیه ای شهرت ندارد و اگر هم در مورد كس دیگری گفته شده باشد اختلافی خواهد بود » .

ذیل كلام این شخص اشاره به دروغی است كه طائفه زبیریه از روی بغضی كه به امیر المومنین علیه السلام داشته اند این قضیه را برای حكیم بن حزام جعل نموده اند و گفته اند كه غیر از او كس دیگری در كعبه به دنیا نیامده است !!!

باز همین شخص در صفحه 75 از این كتاب در ذیل این شعر:

                             و أنت أنت الذی حطت له قدم                       فی موضع یده الرحمن قد وضعا

و تو همان كسی هستی كه پای خود را در جایی نهادی كه دست خداوند رحمن در آن جا قرار گرفته بود ( یعنی شانه مبارك پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله هنگامی كه امیر المومنین علیه السلام پا بر آن نهاد و بر بالای بام مكه رفت تا این كه بتها را بشكند )

می گوید:

« برخی می گویند او علیه الصلاة و السلام دوست داشته است كه با كعبه هم آوردی كند كه در درون آن به دنیا آمده » .

مرحوم علامه بزرگوار امینی در كتاب الغدیر جلد 6 صفحه 23 بعد از نقل مطالب فوق، 16 كتاب از اهل تسنن را آدرس می دهند كه همگی به این واقعیت و فضیلت اعتراف نموده اند كه ما برخی از آن را ذكر می نماییم :

مروج الذهب جلد 2 صفحه 2 تألیف مسعودی ، تذكرة الخواص صفحه 7 تألیف سبط بن الجوزی ، الفصول المهمة صفحه 14 تألیف ابن صباغ مالكی ، السیرة النبویة جلد 1 صفحه 150 تألیف نور الدین شافعی .......

از حرمت تنجیس بیت الله الحرام می توان فهمید كه این مولود و مادر مكرمه اش از هر گونه آلودگی حتی آلودگی های ظاهری و متعارف نیز مبرّا و مطهر بوده اند

حال باید توجه داشت كه این یكی از كوچكترین فضائل آن حضرت می باشد كه در مورد هیچ یك از امت پیامبر صلی الله علیه و آله و بلكه امم قبلی رخ نداده است و نخواهد داد اما در دل همین فضیلت به ظاهر كوچك البته در مقابل سائر فضائل آن حضرت نكات مهمی نهفته است كه اشاره بدان خالی از لطف نیست :

كیفیت ورود فاطمه بنت اسد به داخل خانه كعبه و شكاف دیوار آن كه هنوز نیز باقی است یكی از معجزات جاودان دین خاتم می باشد.

خداوند از قبل از تولد آن حضرت بنا بر این داشته اند كه مقام و جایگاه آن حضرت برای عالمیان هویدا شود.

رخ ندادن این حادثه برای هیچ كس دیگر حاكی از تفاوت فاحش این مولود با سائر موالید می باشد تا جائیكه وقتی مریم دختر عمران عیسی روح الله را در دل داشت به او دستور داده شد از بیت المقدس به مكانی دور نقل مكان نماید و در آن جا وضع حمل كند !

از حرمت تنجیس بیت الله الحرام می توان فهمید كه این مولود و مادر مكرمه اش از هر گونه آلودگی حتی آلودگی های ظاهری و متعارف نیز مبرّا و مطهر بوده اند.

ولادت در خانه خدا و شهادت در خانه خدا، همه حاكی از ارتباط و قرب ویژه این عبد صالح خدا با خداست .....

حمید حاج علی                 

مدّرس حوزه علمیه              

بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان


مطالب مرتبط:

ویژه ‌نامه های ولادت امام علی علیه ‌السلام 

نماهنگ های ولادت امام علی علیه ‌السلام 

نواهنگ های ولادت امام علی علیه ‌السلام

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.