تبیان، دستیار زندگی
پنج شنبه و جمعه این هفته گالری‌های تهران روز شلوغی را پیش رو دارند و دراین آخرهفته ۱۵ گالری میزبان نمایشگاه‌های جدید می‌شوند. اتفاق مهم دیگر این آخر هفته بزرگداشت صادق تیرافکن هنرمند عکاس به نام درنخستین سالگرد درگذشتش در موزه هنرهای معاصر تهران است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گالری گردی در آخرهفته با 15 افتتاحیه


پنج شنبه و جمعه این هفته گالری‌های تهران روز شلوغی را پیش رو دارند و دراین آخرهفته 15 گالری میزبان نمایشگاه‌های جدید می‌شوند. اتفاق مهم دیگر این آخر هفته بزرگداشت صادق تیرافکن هنرمند عکاس بنام درنخستین سالگرد درگذشتش در موزه هنرهای معاصر تهران است.

گالری گردی در آخرهفته با ۱۵ افتتاحیه

پنج شنبه و جمعه سومین هفته اردیبهشت ماه؛ گالری‌های تهران روز شلوغی را پیش رو دارند و در این آخر هفته 15نمایشگاه جدید افتتاح خواهد شد. در این هفته برخلاف دو هفته پیشین اردیبهشت ماه بالاخره عکس و چاپ دستی هم به برنامه گالری ها بازگشت و علاقمندان به آثار تجسمی می تواند شاهد برپایی نمایشگاه های متنوعی باشند.

افتتاح نمایشگاه‌های جدید

پنج شنبه 18 اردیبهشت

گالری نگاه؛ از روز 18 اردیبهشت ماه میزبان نمایشگاه نقاشی گروهی با عنوان "نقایش"، با مدیریت هنری مونا خوش‌اقبال و ایده‌پردازی احسان فُکا، بر اساس مجموعه داستان "دیوارهای بلند گورستان شهرما" نوشته‌ جواد عاطفه خواهد شد.

در این نمایشگاه آثاری از حجت امانی، سعید احمدزاده، محمدرضا توکلی‌راد، مونا خوش‌اقبال، فرشاد رضایی، شقایق شجائیان، هنگامه عابدین، زینب موحد، هومن نصیری، سارا نیروبخش خواهد بود. در این نمایشگاه آنکیدو دارش به اجرای موسیقی خواهد پرداخت.

این نمایشگاه ساعت 17 روز 18 اردیبهشت ماه افتتاح می شود تا 30 اردیبهشت ماه برپا خواهد بود.

گالری نگاه در لواسان، ابتدای بلوار اصلی، خیابان شکوفه (عصطلک)، خیابان نگار، انتهای کوچه گلزار، پلاک 32 واقع شده است.

گالری آریا؛ از روز پنج شنبه 18 اردیبهشت ماه میزبان نمایشگاه نقاشی سمیرا کربلایی می شود. این نمایشگاه تا 29 اردیبهشت ادامه خواهد داشت. گالری آریا در خیابان ولی عصربالاترازسه راه دکتر بهشتی، کوچه زرین شماره 10 واقع شده است.

جمعه 19 اردیبهشت

نگارستان آن؛ هم از روز 19 اردیبهشت ماه میزبان نمایشگاه نقاشی بهنام کامرانی با عنوان " آنجا که مهم نیست کجاست" خواهد شد. در این نمایشگاه کامرانی مجموعه نقاشی های اخیرش را به نمایش خواهد گذاشت.این نمایشگاه تا 31 اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت.

گالری آن در خیابان شیخ بهایی، خیابان سئول، پلاک 40 واقع شده است.

گالری شکوه؛ عصرجمعه نوزدهم اردیبهشت، نمایشگاهی ازآثارنقاش نوجوان، دانیال ملانوروزی در گالری شکوه گشایش می یابد دانیال ملانوروزی دراین نمایشگاه 35 اثر میکس مدیا روی بوم و مقوا را به نمایش می گذارد؛ تمامی این آثار فضای انتزاعی دارند و حضور موتیف هایی از سفال های قدیمی نیشابوردرآنها خودنمایی می کند.

هنرمند در این آثار از رنگ های اکسپرسیونیستی و تونالیته های رنگی نوستالژی های ایرانی بهره گرفته و در حال و هوایی آبستره، فضایی شرقی را در تابلوهایی با ابعاد 100 در 240 و 100 در 80 به تماشا می گذارد. این نمایشگاه تا 24 اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت.

علاقمندان می‌توانند همه روزه (به جز پنجشنبه‌ها و تعطیلات رسمی) از ساعت 17 الی 21 از این آثاردر فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان شهید سلیمی، کوچه امیر نوری، پلاک 19 گالری شکوه دیدن نمایند.

گالری آریانا؛ برگزیده اى از یك دهه نقاشى های حسین ماهر را عصر جمعه نوزدهم اردیبهشت به تماشا مى گذارد.

این نمایشگاه مروری است بر چهار دوره‌ کاری محمدحسین ماهر در دهه ای که گذشت . دغدغه او در همه این ده سال، حافظه زمانه بوده است و نقشی که تجربه تاریخی هر قوم در شکل دهی فرهنگ آن دارد که در نقش ها و حجم هایش عینیت یافته اند. محمدحسین ماهر(متولد1336 آبادان) در دانشکده هنرهای تزیینی تهران نقاشی خواند و بیست و پنج سال است که نقاشی می کند.

این نمایشگاه عصر جمعه 19 اردیبهشت آغاز و تا نهم خردادماه ادامه خواهد داشت و علاقمندان بعد از افتتاحیه مى توانند یکشنبه تا پنجشنبه 5 تا 8 بعد از ظهر از این آثار در گالرى آریانا به نشانی : الهیه ، انتهای خیابان مریم شرقی ، ابتدای خیابان فرشته (شهیدفیاضی) ، شماره 9 دیدن کنند.

گالری هفت ثمر؛ از روز 19 تا 24 اردیبهشت ماه میزبان نمایشگاه نقاشی شهرزاد میرزاحسابی می شود. گالری هفت ثمر در خیابان مطهری، کوه نور، کوچه پنجم، شماره 8 واقع شده است.

گالری آرته: از 19 تا 31 اردیبهشت ماه میزبان نمایشگاه گروهی عکس این روزها می شود. این نمایشگاه در دو گروه و دو عصر جمعه افتتاح می شود. عکاسانی که در جمعه نخست آثارشان به نمایش گذاشته می شوند، آزیتا علیزاده، غزل فتحی، سعید برآبادی، امیربهرام نیا و بابک سارایی هستند. در جمعه دوم نیز عکس های سپیده سلیمیان، مسعود سربندری، سحر مشعوفی، کامران چیذری، بهادر باستان حق و آزیتا علیزاده است بر روی دیوار می روند.

گالری آرته در ونک بزرگراه کردستان، پایین‌تر از همت، بلوارعلی خانی، 20 متری گلستان، 12 متری دوم شماره 3 واقع شده است.

گالری آران؛ تا 31 ادیبهشت ماه میزبان نمایشگاه عکس های سیامک فیلی زاده با عنوان" اندر گراند" خواهد بود. فیلی زاده در این نمایشگاه مجموعه عکس های بزرگی را به نمایش می گذارد که داستانی را روایت می کند.

گالری آران در بلوار کریم خان زند، خیابان خردمند شمالی، کوچه دی، شماره 9 واقع شده است.

گالری دی هم از روز 19 اردیبهشت ماه پس ازقریب به 2 ماه تعطیلی بالاخره فعالیت خود را با برپایی نمایشگاه طراحی گروهی "جنبش عدم تنفر" آغاز می کند. نمایشگاه گردانی نمایشگاه را آیدین خانکشی پور برعهده دارد و در این نمایشگاه آثار 5 زوج هنرمند که 5 داستان عاشقانه را طراحی کرده اند به نمایش گذاشته می شود.

در این نمایشگاه آثاری از امیرطباطبایی، نیلوفر کیهانی، امیرنصر کم گویان، مینا محسنی، مرتضی پورحسینی، لیلی رشیدی، امین باقری، جانان نوذری، آیدین خانکشی پور و آرزو رمضان جماعت به نمایش گذاشته می شود. این نمایشگاه تا 29 اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت. گالری دی در خیابان ولیعصر، روبروی پارک ملت، خیابان عاطفی، شماره 130 واقع شده است.

گالری هما؛ دومین نمایشگاه اردیبهشت ماه خود را به نمایش نقاشی و چاپ دستی زهرا حسینی اختصاص داده است. این نمایشگاه تا 30 اردیبهشت ماه درگالری هما برپا خواهد بود.

گالری هما در خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، شماره 8 واقع شده است.

گالری زیرزمین دستان این باراز درون به بیرون را با نمایشی از نقاشی های امین اکبری، یوشا بشیرو نریمان فرخی پیش روی مخاطب می گذارد. این نمایشگاه تا 24 اردیبهشت ماه برپا خواهد بود.

زیرزمین دستان در خیابان فرشته، خیابان بیدار،شماره 6 واقع است.

گالری سین؛ هم از روز 19 اردیبهشت ماه میزبان نمایشگاه عکس های امیرحسین حشمتی با عنوان رنگ های سرزمین من می شود. این نمایشگاه تا 28 اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت.

گالری سین در شهرک غرب، فاز2، خیابان هرمزان، پیروزان جنوبی، کوچه 12 شماره 16 واقع شده است.

گالری اعتماد؛ هم که از سال جدید با دو گالری فعالیت خود را پی می گیرد، جمعه 19 اردیبهشت میزبان دو نمایشگاه خواهد شد. در گالری شماره یک نقاشی های رعنا فرنود با عنوان "درهاویه کیست که تو را گرید" به نمایش گذاشته می شود و گالری شماره دو اعتماد نیزمیزبان نمایشگاه مروری برمجسمه های رامین سعادت قرین خواهد بود. این دو نمایشگاه تا 30 اردیبهشت ماه در گالری اعتماد برپا خواهد بود.

گالری اعتماد درنیاوران، میدان یاسر، خیابان صادقی قمی، بوکان، دو راهی سمت راست شماره 4 واقع شده است.

گالری گلستان از روز 19 تا 24 اردیبهشت ماه میزبان نمایشگاه نقاشی حسین چراغچی می شود. دراین نمایشگاه که لیلی گلستان یکی ازاتفاقات خوب گالری گلستان در26 سال اخیرعنوان کرده است، چراغچی 15 تابلو نقاشی آبستره را به نمایش خواهد گذاشت. نقاشی های این نمایشگاه درادامه مجموعه های پیشین حسین چراغچی شکل گرفته اند.

گالری گلستان دردروس، خیابان شهید کماسایی، شماره 34 واقع شده است.

گالری ماه؛ جمعه 19 اردیبهشت نمایشگاه نقاشی‌های لیلا رضوانی را افتتاح می‌کند. این نمایشگاه تا 30 شهریور در گالری ماه ادامه خواهد داشت.

گالری ماه در خیابان آفریقا، بلوار گلستان، شماره 26 واقع شده است.

موزه هنرهای معاصرتهران نیز؛ از ساعت 16 تا 19 میزبان مراسم بزرگداشت صادق تیرافکن خواهد شد. همزمان با مراسم بزرگداشت صادق تیرافکن نمایشگاهی ازگزیده آثار او در لابی موزه برای یک روزبرپا خواهد شد.

موزه هنرهای معاصر تهران در خیابان کارگز شمالی، ضلع غربی پارک لاله واقع است.

ادامه نمایشگاه‌های پیشین

گالری شیلا تا 23 اردیبهشت میزبان نمایشگاه "در نگاه دیگری" خواهد بود. دراین نمایشگاه مجموعه ای ازآثار داریوش حسینی، خسرو خسروی، مهردادخطایی، علی ذاکری، فرشید شفیعی، هادی ضیاء الدینی، کاوه کاووسی، حسین ماهر، احمد مرشدلو، نصرت الله مسلمیان، احمد نادعلیان، علی ندایی، کریم نصر، امین نورانی، احمد وکیلی، رضا یاراحمدی و عادل یونسی به نمایش گذاشته شده است.

گالری شیلا درخیابان ولیعصر، بالاتر از خیابان طالقانی، کوچه گیلان واقع شده است.

گالری محسن همچنان تا 21 اردیبهشت ماه میزبان پرفورمنس پرسونا خواهد بود. این پرفورمنس با اجرای شیوا فلاحی، مهدی عبدالکریمی و شهاب انوشه هرشب از ساعت 19:30 در گالری محسن برگزار می شود. علاقمندان برای دیدن این پرفورمنس باید از سایت گالری محسن بلیط تهیه کنند.

گالری محسن درخیابان ظفر شرقی، ناجی، فرزان، نوربخش، بلوار مینای شرقی واقع شماره 42 واقع شده است.

گالری ساربان؛ تا 25 اردیبهشت میزبان کاریکاتورهای دوست داشتنی کامبیز درمبخش خواهد بود. در این نمایشگاه کامبیزدرمبخش مجموعه ای از تصاویر اورجینالی را که برای داستان های کوتاه، همشهری داستان خلق کرده را به نمایش گذاشته است.

گالری آریانا؛ برگزیده اى از یك دهه نقاشى های حسین ماهر را عصر جمعه نوزدهم اردیبهشت به تماشا مى گذارد.این نمایشگاه مروری است بر چهار دوره‌ کاری محمدحسین ماهر در دهه ای که گذشت .

این نمایشگاه سری سوم از مجموعه نمایشگاه‌های تصاویر داستان‌های کوتاه کامبیزدرمبخش است. گالری ساربان در خیابان شهید بهشتی، خیابان صابونچی (مهناز)، کوچه مهماندوست، پلاک 8 واقع شده است.

گالری طراحان آزاد؛ میزبانی خود را تا 23 اردیبهشت ماه ازنمایشگاه درخت های ثمیلا امیرابراهیمی حفظ می کند. دراین نمایشگاه امیرابراهیمی مجموعه ای ازطراحی و نقاشی هایی که درسال های اخیربا سوژه اصلی درخت خلق کرده به نمایش گذاشته است. گالرى طراحان آزاد واقع در مـیدان فاطـمی، مـیـدان گلها، مــیدان سلمــاس ، پـلاک 5 است.

گالری خاک؛ ث‌رد_ خراشث‌ شیرهای حامد رشتیان تا 29 اردیبهشت در خاک می ماند. رشتیان دراین نمایشگاه 6 شیر خشمگین و درنده را که هر لحظه امکان حمله آن ها می رود را به نمایش گذاشته. گالری خاک درشریعتی، دو راهی قلهک، خیابان بصیری، کوچه ژیلا پلاک 1 واقع شده است.

گالری لاله؛ تا 31 اردیبهشت ماه میزبان نمایشگاه ای ازمجموعه ای تصویرگری کتاب های تصویری از کشور آلمان با نام اِردبرلَند(سرزمین توت فرنگی) خواهد بود.

بخش دوم نمایشگاه دوجانبه انارستان- اردبرلند است که توسط تام آیکن هوفه، تصویرگر و طراح گرافیک ساکن برلین، ساماندهی شده است. اردبرلند دربرگیرنده 80 اثراز16 تصویرگرآلمانی است. یوهانا بِنتز، پاچو رادا ،کلاوس اِنزیکات، کاترین اشتانگلیوناس، لاشترُئر، وُلف اِرلبروخ ، اِوا موگنتالِر، تام آیگِن هوفه، آنه-کاترین بِل، هنینگ واگِنبرِتآندریاس، تُپفِر نادیا بوده، آنیکا زیمز، اَتَک، آنیا چِپِتز، یِنز بُنکه، اُلاف هایِک هنرمندانی هستند که آثارشان دراین نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.

گالری لاله درخیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله،روبروی پارکینگ طبقاتی واقع شده است.

گالری ویستا که پس ازتعطیلات سال جدید نخستین نمایشگاه خود را به مروری برآثار تصویرسازی علی و حسن عامه کن اختصاص داده تا 23 اردیبهشت میزبان این نمایشگاه خواهد بود.

گالری ویستا درخیابان میرعماد، کوچه دوازدهم واقع شده است.

گالری آتبین هم تا 23 اردیبهشت ماه میزبان نمایشگاه نقاشی وحید محمدی با عنوان واریاسیون خواهد بود.

گالری آتبین در خیابان ولیعصر، جنوب چهاراه پارک وی، انتهای کوچه ترنج، کوچه خاکزاد شماره 42 واقع شده است.

گالری الهه که از12 اردیبهشت ماه میزبان نمایشگاه متفاوتی ازآثارمهدی محب علی با عنوان" ... سنگ است" شده همچنان میزبانی خود را تا 23 اردیبهشت ادامه خواهد داد. گالری الهه دربلوارآفریقا، انتهای گلفام، بن بست امینی، شماره 3 واقع شده است.

گالری شیرین تا 23 اردیبهشت ماه میزبان دو نمایشگاه نقاشی نگاراورنگ با عنوان "سوپرمن" نقاشی های جمشید محمدی با عنوان "آیا آسمان همه جا همین رنگ است؟" خواهد بود.

گالری شیرین درولنجک، خیابان هیجدهم، پلاک 9 واقع شده است.

گالری جرجانی؛ هم میزبانی خود را برای نمایش فتوآرت نیلوفرمیری تا 22 اردیبهشت ماه حفظ خواهد کرد.

گالری جرجانی؛ درخیابان ولیعصر، بالاترازفرشته، خیابان خیام، شماره 4، زنگ 1 واقع شده است.

گالری حنا هم تا 22 اردیبهشت ماه میزبان نمایشگاه گروهی آثارحدیث محمدی وآیدا سعیدی خواهد بود. گالری حنا در خیابان دولت، بلوار کاوه، کوچه اخلاقی، خیابان جهانتاب، کوچه بیگلرپور شرقی شماره 19 واقع شده است.

گالری هور؛ تا 22 اردیبهشت ماه میزبان نمایشگاه حسین علی ذابحی خواهد بود. گالری هور درخیابان مطهری، خیابان میزای شیرازی شمالی، کوچه نعیمی، شماره 12 واقع شده است.

گالری والی تا 23 اردیبهشت ماه میزبانی خود را برای نمایشگاه نقاشی گروهی چشمه حفظ خواهد کرد. دراین نمایشگاه که تا 23 اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت؛ صبا ایمانی، فتانه فروغی، امیرکسری گلرنگ، یسری مجتهدی و جانان نوذری آثار خود را به نمایش گذاشته اند. گالری والی در خیابان خدامی شماره 72 واقع شده است.

گالری پنجره هم تا پایان روز20 اردیبهشت ماه میزبان نمایشگاه نقاشی خط محمدرضا جوادی نسب خواهد بود. عنوان این نمایشگاه نیمی دف و نیمی بوم است و جوادی نسب دراین نمایشگاه برخلاف سایرهنرمندان که برای خلق آثار خود ازفرم های مربع و یا مستطیل استفاده می کند، ازبوم هایی به فرم دف استفاده کرده است و درآثارش به نوعی سیری در اندیشه های عرفانی داشته است.

این نمایشگاه از12تا20 ادیبشت ماه درگالری پنجره برپا خواهد بود. گالری پنجره درظفر، خیابان فرید افشار، انتهای کوچه بابک شرقی، پلاک 29، طبقه دوم واقع شده است.

گالری مریم فصیحی هرندی تا 26 اردیبهشت ماه میزبانی نمایشگاه ارکان ارکون رضا پناهی را حفظ خواهد کرد.

علاقمندان برای بازدید ازاین آثاردرایام نمایشگاه هر روز از ساعت 16 تا21 می توانند به این گالری مراجعه کنند.

گالری مریم فصیحی هرندی درخیابان دروس، خیابان وارسته، کوچه مشایخی واقع شده است.

گالری اثر؛ تا نهم خرداد ماه میزبان نمایشگاه نقاشی‌های احمد مرشدلو با عنوان فضاهای منفی خواهد بود. درنمایشگاه "فضاى منفى" مرشدلو 12 پرتره را به نمایش گذاشته است؛ آثارى که با تکنیک خودکار روى مقوا خلق شده‌اند و گویى هنرمند سیما و صورت انسان‌ها و روزگارى که برآنان گذشته را بازتاب مى‌دهد.

گالری اثر واقع درخیابان ایرانشهر، روبه روی خانه هنرمندان، شماره 16 است و علاقمندان می‌توانند ازاین آثار یکشنبه تا پنجشنبه ازساعت 11 تا 20 و جمعه‌ها از ساعت 16 تا 20 دیدن نمایند.

گالری ماه مهر تا 29 اردیبهشت ماه میزبان نمایشگاه نقاشی‌های پری‌یوش گنجی خواهد بود. دراین نمایشگاه گنجی مجموعه 60 نقاشی کوچک را به نمایش گذاشته است. گالری ماه مهردرخیابان آفریقا، خیابان نیلوفر شماره 7 واقع است.

گالری مهروا؛ تا 15 اردیبهشت میزبان نمایشگاه نقاشی و طراحی فربد مرشد زاده خواهد بود. گالری مهروا در خیابان کریم خان، کوچه شهید عضدی، آبان جنوبی شماره 38 واقع شده است.

گالری سبحان؛ تا 24 اردیبهشت ماه میزبان نمایشگاه نقاشی الهه صالحی با عنوان "راز پیله" خواهد بود. او در این نمایشگاه 20 نقاشی اکرولیک و رنگ روغن خود را در ابعاد 40 در40 و 100 در100 خلق کرده به نمایش گذاشته‌ است. این آثار متعلق به دو سال پیش است. شیوه‌ نقاشی این آثار به این صورت است که زیر کار با اکرولیک نقاشی شده و روی آن رنگ روغن کار شده‌ است.

گالری سبحان در بزرگراه صدر، خروجی کامرانیه، بعد از زیرگذر صدر، جنب دامپزشکی تهران، خیابان منظریه، کوچه پیشتاز، بن‌بست بهشت، پلاک 4 واقع شده است.زمان بازدید از این گالری همه روزه از ساعت 16 تا 20 است.

بخش هنری تبیان


منبع:هنر آنلاین