تبیان، دستیار زندگی
ساپورت پوش های جدید در راه اند .تابستان امسال خیابانگردی ساپورت پوشان با خطرهای جنسی و غیر جنسی همراه است. سکانس ها و زوایایی مختلف از ساپورت پوشی.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سکانس هایی  از ساپورت پوشان!


ساپورت پوش های جدید در راه اند .تابستان امسال خیابانگردی ساپورت پوشان با خطرهای جنسی و غیر جنسی همراه است. سکانس ها و زوایایی مختلف از ساپورت پوشی.


ساپورت

چندی پیش رسانه ها  خبری از تحلیل محتوای برنامه آکادمی از شبکه من و تو منتشر کردند؛ در این خبر آمده بود که در سری اول آکادمی  در 14 سکانس متفاوت، سری دوم آکادمی در 17 سکانس و در سری سوم، در 72 سکانس متفاوت، خانم‌ها از شلوار ساپورت استفاده کردند! و گفتند این یعنی در 90 درصد سکانس‌های موجود این سری آکادمی از ساپورت استفاده شده است.

موردی که از دید رسانه ای کار ظریفانه و حرفه ای محسوب می شود و در تغییر ذائقه جامعه و ایجاد شیب ملایم ترویج بد پوششی موثر خواهد بود.  البته این شبکه در جنگ نرم خود و شیب ملایم تغییر ذائقه مخاطب و تمایلات فرهنگی و رفتاری او تنها به این مورد بسنده نکرده این شبکه و شبکه های مشابه در ترویج نرم  بد پوششی، اختلاط و روابط با نامحرم، لاابالی گری و خیانت و... برنامه های بسیاری را پیاده کرده اند و بخشی از ناهنجاری ها به وجود آمده  در جامعه ناشی از عملکرد و وجود چنین شبکه هایی است که متاسفانه توانسته اند بر مخاطبان ایرانی تاثیر گذار باشند.

در این میان شبکه من و تو با رویکرد خاص و جدید خود روند استحاله فرهنگی را به خوبی دنبال کرده است روندی که ما را یاد نظریه "قورباغه آب پز" می اندازد. حضور ارمیا در برنامه آکادمی نشان داد تا من و تو می خواهد جدا از سایر شبکه ها  با شناخت عمیق فرهنگ  ایرانی،  زنان آن را دچار کج فرهنگی نماید  و آنها را گام به گام به سمت فرهنگ غربی ببرد زنانی که حتی با پوشش برهنه هستند  و حیا در میان آنان جایی ندارد. این شبکه به ویژه در ترویج ساپورت پوشی نقش ویژه ای داشته است یا به عبارت بهتر بیشترین نقش را داشته است.

در این 365 روز آنقدر که من و تو تلاش کرده است تا تابستانی پر ساپورت تر را برای جوانان و جامعه ایرانی به ارمغان بیاورد هیچ نهاد و سازمان فرهنگی و اجرایی نتوانسته هیچ محصول  و فرهنگی را برای پوشش و مدهای تابستانه جوانان عرضه کند

ساپورت دیگر نیازی به تعریف ندارد پوششی که چند سالی است در اروپا و آمریکا رواج یافته و حال به مدد رسانه ها  زنان ایرانی هم از آن استفاده می کنند. پوششی که برخی آن را اینگونه یاد می کنند" پروژه حذف شلوار از زیر مانتو" پروژه ای که قصد دارد تحریک غریزه جنسی را در جامعه افزایش دهد و از طریق آن آسیب هایی بعدی را به جامعه ، ارزش ها و خانواده وارد کند. ساپورت مکمل هایی هم در این طرح دارد، رواج مانتوی های جلو باز هلالی و بدون دکمه هر چه بهتر این منظور را ساپورت خواهد کرد!

این طرح ها در کنار فعالیت های رسانه ای تابستانی بد پوشش تر از قبل را خبر می دهد اما علی رغم این موج در جامعه،  هنوز انفعال دستگاه های مروبطه را در اینباره می بینیم

سال گذشته در مطلبی با عنوان "غوغای ساپورت پوشان" به این مسئله اشاره داشتیم که ساپورت پوشان در جامعه در حال جولان هستند اما نهادهای فرهنگی با وجود قانون، و نهادهای مربوطه در زمینه مد و لباس منفعل نشسته اند و با وجود تصویب  قانون در سال 85 و گذشت چند سال و ایجاد بنیاد ملی مد و لباس هنوز کاری در خور توجه و موثر صورت نگرفته است. اکنون در آستانه تابستان بعدی قرار داریم و در این 365 روز آنقدر که من و تو تلاش کرده است تا تابستانی پر ساپورت تر را برای جوانان و جامعه ایرانی به ارمغان بیاورد هیچ نهاد و سازمان فرهنگی و اجرایی نتوانسته هیچ محصول  و فرهنگی را برای پوشش و مدهای تابستانه جوانان عرضه کند.

ساپورت

ساپورت فیس بوک نیست!

ساپورت در بدنه جامعه ما بیش از هرچیز انسان را یاد فیس بوک می اندازد! در واقع بدنه فرهنگی جامعه همان رفتار را که با فیس بوک دارد با  ساپورت می کند .یک دختر در صورت پوشیدن لباس های زننده فیلتر خواهد شد. راه حل ما در عرض این یکسال و سالهای پیش در مقابل پدیده بد پوششی تنها گشت ارشاد بوده است . همانطور که ما سالهاست که در برابر ماهواره و شبکه های اجتماعی به جای رقابت سازنده  در رویکرد اصلی  به فیلتر اکتفا کرده ایم در مقابل بد پوششی هم بیشتر به گشت ارشاد روی آورده ایم تا فرهنگ سازی.

قانون و تبصره های ناخوانا!

قانون در کنار برخورد با زنان بد حجاب، بندهایی هم برای برخورد با فروشندگان البسه غیر شرعی دارد  همچنین بندهایی برای  حمایت از تولید داخلی اما ما بیش از انکه روند سلبی با  مجرمان این عرصه و ایجابی با دست اندرکاران عرصه پوشاک داشته باشیم به سراغ قشر مصرف کننده ای رفته ایم که در پشت رفتار مصرفی آنها عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی زیادی پنهان اند که سود جویان نهایت استفاده را از این عوامل و سستی های انضباطی  ظابطان می کنند.

کارگروه نمایشگاه ها

کارگروه مد و لباس هم هر سال با چند نمایشگاه ابراز وجود می کند و چند طرحی نمایش می دهد اما این طرح ها کجاها و چقدر در سطح جامعه دیده می شوند؟ چه میزان طراح های ایرانی در این چرخه دخالت دارند؟ دروس دانشگاهی مرتبط و فارغ التحصیلان آن چه جایگاهی دارند؟ سوال هایی است که در پس این نمایشگاه ها مطرح هستند.آنچه که بیش از این نمایشگاه ها رونق دارند شوهای رو زمینی! مدل های غربی و مانور آنها در سطح جامعه است که البته فقدان پیوست فرهنگی  - فرهنگ سازی رسانه ای- در ترویج مدهای ایرانی اسلامی در این زمینه نیز به چشم می خورد.

جواب نگرانی رهبری برگزاری دو سه نمایشگاه و استقرار قدرتمند گشت های ارشاد نیست- که امری لازم نه کافی اند- بلکه جواب آن در حوزه حجاب و پوشش ترویج فرهنگ حجاب و حیا، مد سازی پوشش ملی است

مد کالای لوکس ضروری!

تب تندی در میان جوانان پیرامون مد وجود دارد. مد گرایی در میان جوانان امروزی به شکل حادی رواج دارد. فضای جامعه و صفحات رسانه های مجازی از جمله فیس بوک و اینستاگرام  به خوبی گویای این مطلب است.

مد هایی که سوار بر سندروم خودنمایی موجود در قشر جوان  مبتنی بر فعالیت های رسانه ای به ویژه شبکه های ماهواره ای بر تن فرهنگ  این نسل  نشسته است و در این میان هنوز خلا مد های داخلی که مطابق بیانات رهبری امری لازم و درونی به نظر می رسد، شدیدا احساس می شود.

من نگرانم!

ساپورت

چیزی از جمله "من نگران مسئله فرهنگ هستم" در بیانات رهبری نمی گذرد و هنوز دو ماه بیشتر از شروع شعار فرهنگی امسال نگذشته است باید دید این نگرانی چه موج و جریانی را پیرامون مسئله مد و لباس ملی به راه خواهد انداخت. مدیریت جهادی در اینباره نیازمند میانبرهایی در زمینه زیر ساخت، سخت افزار و نرم افزارهای این مسئله می باشد و فرهنگ سازی ای که خلا آن شدیدا احساس می شود.

جواب نگرانی رهبری برگزاری دو سه نمایشگاه و استقرار قدرتمند گشت های ارشاد نیست- که امری لازم نه کافی اند- بلکه جواب آن در حوزه حجاب و پوشش، ترویج فرهنگ حجاب و حیا و مد سازی پوشش ملی است .

من و تو در کنار همه پیام های خود می گوید امسال پررنگ تر ساپورت بپوشید و منتظر پوشش های برهنه بعدی باشید اما نهادها فرهنگی و رسانه های ما چه گفته اند، می گویند و خواهند گفت؟

امیر رضوانی

بخش اجتماعی تبیان