تبیان، دستیار زندگی
یکی از دلایل خلوت بودن نمایشگاه مربوط به قیمت بالای کتاب ها است که تخفیف 10 یا 15 در صدی نیز جوابگو نیست. خلوتی نمایشگاه از همان در ورودی مشهود است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : فاطمه شفیعی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک روز با نمایشگاه کتاب


یکی از دلایل خلوت بودن نمایشگاه مربوط به قیمت بالای کتاب ها است که تخفیف 10 یا 15 در صدی نیز جوابگو نیست. خلوتی نمایشگاه از همان در ورودی مشهود است.

نمایشگاه کتاب امسال از دید ما

نمایشگاه کتاب هر ساله تعداد زیادی از مخاطبان و علاقمندان به کتاب را در سراسر کشور به سوی تهران و محل نمایشگاه می کشاند. امسال نیز دوستداران کتاب به نمایشگاه آمدند و از غرفه های مختلف دیدن کردند. اما این استقبال هر ساله به دلایل مختلف که مهم ترین آن قیمت بالای کتاب است کاسته می شود.

هشتمین روز نمایشگاه کتاب محوطه مصلی محل برگزاری نمایشگاه  چندان هم مملو از جمعیت نبود. هر چند شلوغی آن را نمی شد انکار کرد. ولی نه در صحن ورودی  و نه در شبستان به نسبت سال های پیش، ازدحام جمعتی دیده نمی شد. برخی از  راهرو ها خلوت بود و در برخی از غرفه ها نیز کمتر بازدید کننده ای دیده می شد. این در حالی است که گفته می شود با گذشت زمان بر تعداد بازدید کنندگان افزوده شده است.

یکی از دلایل خلوت بودن نمایشگاه مربوط به قیمت بالای کتاب ها است که تخفیف 10 یا 15 در صدی نیز جوابگو نیست. خلوتی نمایشگاه از همان در ورودی مشهود است. همانجا که نقشه نمایشگاه را به بازدید کنند گان ارائه می کردند. جلوترغرفه های تبلیغاتی در کنار غرفه های مواد غذایی  بازدید کنندگان را به  خود فرا می خواندند. یکی برای ارائه کارت اینترنت و خط ایرانسل دانشجویی و بعدی برای  بستنی و آب میوه از مردم  دعوت می کردند.

برخی از سالن های جنبی تنها معدودی بازدید کننده را به خود مشغول کرده بود و فروشنده ها و غرفه دار ها خودشان را با کارهای شخصی و مطالعه شان سرگرم می کردند.

سالن جنبی ای که  امسال به نمایشگاه اضافه شده بود به نام نهادها و موسسات فعال در حوزه نشر کتاب بر پا شده بود که البته خیلی مشخص نبود کدام نهاد و موسسه را شامل می شود. غرفه های صنعت چاپ کاغذ و رنگ و طراحی پارچه و مد لباس نیز در سالنی جنبی گرد آمده بودند، با غرفه هایی پر از مانکن هایی که لباس فرم زنانه  به آنها پوشانده بودند.

آن طرف تر خودرویی پارک شده بود که نام کتابران بر روی آن دیده می شد. خودرویی که جای جای اش پر بود از کتاب های جیبی و کوچک که عموما داستان های کودک و شعر را تشکیل می داد.

ناشران عمومی در شبستان مصلی از الف تا ی دسته بندی شده بودند و می شد با دیدن فهرست ناشران هر راهرو، انتشارات مورد نظر را پیدا کرد.

امسال برای غرفه صفی عیلشاه آخرین قطب سلسله صفی علیشاهی نیز معرض نمایش گذاشته شده بود.

اولین بار سالن ناشران موسیقی هم به نمایشگاه اضافه شده بود که بازدید کننده خوبی داشت.

نمایشگاه کتاب امسال با همه تغییر و تحولات فضای فرهنگی مناسبی است تا نویسندگان، ناشران و علاقمندان به کتاب با هم تعامل کنند. خوانندگان با ناشران مورد علاقه شان دیدار می کنند و گاه اتفاق می افتد مخاطب ها با نویسندگان مورد نظرشان گفتگو کنند. امید که هر ساله کم و کاستی های نمایشگاه کتاب برطرف شود و با نمایشگاهی پر بارتر رو به رو باشیم.

بخش غالب نمایشگاه کتاب اختصاص به ناشرانی دارد که در حوزه دین و عرفان و فلسفه و کلام فعالیت می کنند. امسال به نسبت سال گذشته در این بخش کتاب های بیشتری تولید شده است. در زمینه روانشناسی مردمی و عامیانه نیز کتاب های زیادی به چشم می خورد.

امسال نمایشگاه در دو بخش داخلی و خارجی فعالیت دارد. بخش هایی هم به نام نهادها و موسسات فعال در حوزه نشر کتاب تدارک دیده شده است. گفته می شود تعداد ناشران داخلی شرکت کننده در نمایشگاه کتاب امسال 1396 عنوان است. تعداد ناشران خارجی نیز بنابر اخبار منتشر شده 1600 ناشر را شامل میشود که از 77 کشور جهان شرکت کرده اند. ناشران موسیقی امسال برای اولین بار در نمایشگاه کتاب شرکت کرده اند که از استقبال خوبی برخوردار بودند. البته عنوان غرفه هایشان نام هنر بر خود دارد. بازدید کنندگان بخش کتاب های کودک و نوجوان از همه بیشتر بود. سالن های طبقه دوم شبستان که اختصاص به عملکرد سازمان ها و نهاد ها دارد خالی از جمعیت بود.

سرای اهل قلم نیز مثل هر روز برنامه های روزانه نشست ها و رونمایی از کتاب ها را برگزار می کرد. یکی از نشست های امروز سرای اهل قلم اختصاص داشت به رونمایی از کتاب « بازنمایی سیمای پیامبران در سینمای هالیوود و ایران» که سخنران این نشست دکتر راضیه یاسینی نویسنده کتاب و  مصطفی رجبی دوانی بود.

رجبی دوانی در این نشست گفت: سینمای ایران بهترین نمونه سینمای شرقی به حساب می آید. خانم یاسینی نیز توضیح داد برای نگارش این کتاب دو رویکرد تنزیه گرایی و تشبیه گرایی را در نظر گرفتم و پس از آن نمونه هایی از سینمای هالیوودی و ایران را به روش نشانه شناسانه بررسی کردم. وی ادامه داد : در اغلب آثار هالیوودی پیامبر از وجه زمینی برخوردار است و کارگردان ویژگی های  شخصیتی یک انسان زمینی را به تصویر می کشند اما در سینمای ایران نگاه به پیامبران  وجه تنزیه گرایانه دارد هر چند کاستی هایی به چشم می خورد که باید با پژوهش بیشتر بر طرف شود.

وقتی از برخی ناشران تقاضا می کردی کتاب های سال 93 خود را ارائه کنند کتابی پیش رو قرار می دادند که چاپ آن مربوط به سال 90 یا در نهایت 92 بود و این کتاب ها را به عنوان کتاب های تازه خود معرفی می کردند.

نمایشگاه کتاب امسال با همه  تغییر و تحولات فضای فرهنگی مناسبی است تا نویسندگان، ناشران و علاقمندان به کتاب با هم تعامل کنند. خوانندگان با ناشران مورد علاقه شان دیدار می کنند و گاه اتفاق می افتد مخاطب ها با نویسندگان مورد نظرشان گفتگو کنند. امید که هر ساله کم و کاستی های نمایشگاه کتاب برطرف شود و با نمایشگاهی پر بارتر رو به رو باشیم.

فاطمه شفیعی

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان