تبیان، دستیار زندگی
بسیاری از اختراعات بشر ناشی از نیازهایی بوده است که بشر در طول تاریخ حس کرده و یا آرزو کرده است که ای کاش وسیله‌ای بود که زندگی را آسان‌تر کند و این شروع یک ایده و نهایتا عملی کردن آن ایده می‌شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تازه هایی از دنیای دانش و فناوری


بسیاری از اختراعات بشر ناشی از نیازهایی بوده است که بشر در طول تاریخ حس کرده و یا آرزو کرده است که ای کاش وسیله‌ای بود که زندگی را آسان‌تر کند و این شروع یک ایده و نهایتا عملی کردن آن ایده می‌شد.

کوسه ای با طراحی ایرانی

مهندسان ایرانی همیشه در میان برترین ها جاداشته اند و معمولا می توانند به راحتی جوایز مسابقات مختلف را کسب کنند.

طراحی خودرو یکی از زمینه های کاری است که در میان جوانان ایرانی علاقمندان بسیاری دارد و چند ماه یکبار طرحی از میان کارهای مهندسان ایرانی در جشنواره های مختلف برگزیده می شود.

دانش و فناوری

خودروی کوسه طرحی متفاوت و جالب است که چندی پیش توانست در تعدادی از مسابقات جهانی به عنوان طرح برگزیده انتخاب شود. این خودرو توسط فردی به نام امین عینکیان طراحی شده است و حالت خاص و اسم منحصر به فردش همه را به وجد می آورد.

این خودرو قصد دارد استفاده بهینه ای از نیروی روبروی خودرو کند. بدنه خودرو به گونه ای ساخته خواهد شد که در جلوی آن سوراخی بزرگ برای ورود هوا وجود دارد ولی این هوای به جای بلند کردن خودرو از روی زمین یا گرفتن سرعت آن، از پشت خودرو خارج شده و سرعت آن را افزایش می دهد.

همانطور که از نام این خودرو برمی آید، ایده اصلی از روی حرکت کوسه گرفته شده است و البته قابلیت حرکت درون آب را نیز برای خودروی «کوسه» ایجاد کرده است.

خودروی کوسه

این طرح قرار است در آینده خودرویی دو نفره برای گردشگران باشد تا از رانندگی کردن در آب هم لذت کافی را ببرند. روی زمین هم این خودرو، سرعتی مانند برق دارد و می تواند رکوردهای سرعت را جابه جا کند.

نسل جدید نوارهای کاست

ذخیره سازی اطلاعات روی نوارهای کاست و ویدیو این روزها و پس از اختراع CD ، خدمات ابری و دیگر اشکال ذخیره سازی دیجیتال، دیگر قدیمی و نوستالژی شده است اما بسیاری از مشاغل و آرشیوها در سراسر جهان هنوز از این نوارها استفاده می کنند.

اکنون شرکت سونی شیوه ای ابداع کرده است که نه تنها توان ذخیره سازی این نوارها را نسبت به رقبای دیجیتالی اش افزایش می دهد بلکه می تواند از آنها پیشی بگیرد.

سونی اعلام کرده است که قصد دارد کار بر روی این نسل بعدی از سامانه های ذخیره سازی را ادامه داده و آن را برای فروش آماده کند. این شرکت همچنین در تلاش است این فناوری را با هدف افزایش میزان ذخیره سازی بیشتر اثربخش تر کند

این شرکت ژاپنی نواری را برای مشاغل و تجارت ها ساخته است که قدرت ذخیره سازی 185 ترابایت داده را دارد یعنی 74 برابر ظرفیت نوارهای سنتی و معادل سه هزار و 700 بلو ری.

در تئوری، هر کسی می تواند از این نوارهای جدید استفاده کند اما در واقع این نوارها برای سازمانهایی که قصد ذخیره سازی میزان زیادی داده را دارند طراحی شده است.

در حال حاضر نوارهای مغناطیسی با پوشش پودر آهن ربا به عنوان اصلی ترین شکل وسیله ذخیره سازی نواری با ظرفیت 2.5 ترابایت استفاده می شوند.

پیش از این اگر شرکت ها می خواستند این ظرفیت ذخیره سازی را افزایش دهند می بایست با استفاده از فناوری، اندازه ذرات مغناطیسی را که داده ها بر روی آنها ذخیره سازی می شود، کاهش می دادند. این فرایند می تواند دشوار و گران باشد و در بسیاری از موارد مقرون به صرفه نیست.

نوار کاست

نوار جدید سونی شامل یک زیرلایه مغناطیسی نرم با سطح صاف و صیقلی است که با استفاده از شیوه ای موسوم به ته نشین سازی سریع ساخته می شود. ته نشین سازی سریع شامل شلیک یونهای آرگون به فیلم پلیمری برای تولید لایه های بسیار مطلوبی از ذرات بلورین در یک الگوی یکپارچه است که فقط پنج میکرو متر ضخامت دارد.

تا کنون وقتی این روش سریع برای ساخت این لایه از ذرات مغناطیسی بر روی فیلم پلیمری استفاده می شد ، شکل و آرایش بلورها را تغییر می داد و موجب می شد لایه زیر، زبر و خشن شود.

بلورهای مطلوب لایه مغناطیسی سونی به طور متوسط 7.7 نانومتر هستند و نوار مغناطیسی ساخته شده با استفاده از این فناوری، دارای ظرفیت ضبط 148 گیگابایت داده در هر اینچ مربع است. این میزان پنج برابر 35 ترابایت ظرفیت نوار کاست های ساخته شده توسط فوجی فیلم و IBM در سال 2010 است.

سونی اعلام کرده است که قصد دارد کار بر روی این نسل بعدی از سامانه های ذخیره سازی را ادامه داده و آن را برای فروش آماده کند. این شرکت همچنین در تلاش است این فناوری را با هدف افزایش میزان ذخیره سازی بیشتر اثربخش تر کند.

فرآوری: راضیه کتابچی

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: مهر، جام جم آنلاین

مطالب مرتبط:

تازه هایی از دنیای دانش و فناوری

تازه هایی از دنیای دانش و فناوری

تازه هایی از دنیای دانش و فناوری