تبیان، دستیار زندگی
پژوهشگران نروژی در تلاش برای ساخت سامانه ای هستند که به آتش نشانان و دیگر گروه های امدادی کمک می کند در طول عملیات امداد و نجات بهتر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فناوری برای ارتباط آتش نشان ها


پژوهشگران نروژی در تلاش برای ساخت سامانه ای هستند که به آتش نشانان و دیگر گروه های امدادی کمک می کند در طول عملیات امداد و نجات بهتر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

آتش نشان

هنگامی که واقعه ای رخ می دهد و ما منتظر کمک رسانی آتش نشانان هستیم، نمی توان انتظار داشت آنها کار فشرده خود را در کنار برقراری ارتباط از طریق موبایل خود انجام دهند. در چنین شرایطی موبایل وسیله ای ناکارآمد و دست و پاگیر است. علاوه بر این، در لحظه ای که گزارش یک اتفاق به آتش نشانان داده می شود، مأمور باید بتواند بدون فکر کردن به چیز دیگری، تنها لباس مخصوص خود را بردارد و خود را به محل حادثه برساند؛ نه اینکه به دنبال مویایل یا هندزفری یا وسایل ارتباطی دیگر خود باشد.

بدین منظور دانشمندان نمونه اولیه ای از یک لباس آتش نشانی را رونمایی کرده اند که به آتش نشان امکان برقراری راحت تر ارتباطات را می دهد.

این سامانه به کاربران امکان می دهد پیامک های متنی را به طور دست آزاد ( هندزفری) از طریق لباس خود دریافت و مطالعه کنند.

ایده اصلی و اولیه طراحان این بوده است که تمامی اعضای گروه امداد و نجات، این لباس را که امکان تماس بی سیم با یکدیگر و سرپرست گروه را فراهم می کند، به تن کنند.

نمونه اولیه این لباس که با همکاری دانشجویان دانشگاه علوم و فناوری نروژ ساخته شده است دارای یک سری تجهیزات الکترونیکی است که درون این لباس دوخته شده از جمله نمایشگر LCD باریکی بر روی سردست لباس.

وقتی سرپرست گروه پیامی را از طریق تلفن همراه یا رایانه خود ارسال می کند این لباس از طریق بلوتوث پیام را دریافت می کند و کاربر را با فعال سازی یک زنگ در یقه لباس یا لرزش و ویبره در کنار گردن او از رسیدن یک پیامک مطلع می سازد. استفاده از بلوتوث این مزیت را دارد که هیچ گونه سیم روی لباس قرار نمی گیرد و مشکل ایجاد نخواهد شد.

محققان شرکت SINTEF نروژ از سامانه مستقیم وای فای خصوصی استفاده کردند که در آن پیام های واحد البته تا فاصله 50 متری از لباسی به لباس دیگر تقویت می شوند

در این حالت آتش نشان فقط کافی است به صفحه نمایشگر سرآستین خود نگاه کرده و پیامک دریافتی را بخواند.

اگرچه می توان در چنین شرایطی از تلفن هوشمند نیز استفاده کرد اما آتش نشانان در حین انجام عملیات نمی توانند هر بار گوشی را از جیب خود خارج کرده و پیامکها را بخوانند.

علاوه بر این، بویژه در موارد بحرانی و وقوع بلایای طبیعی شبکه های تلفن همراه همیشه در دسترس نیستند.

این تکنولوژی کاملاً با یک موبایل اندرویدی معمولی سازگار است و برای برقراری تماس مشکلی ندارد.

آتش نشان

در عوض محققان شرکت SINTEF نروژ از سامانه مستقیم وای فای خصوصی استفاده کردند که در آن پیام های واحد البته تا فاصله 50 متری از لباسی به لباس دیگر تقویت می شوند.

این فناوری در اصل با استفاده از پلتفورم های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک برای به اشتراک گذاری پیام ها ساخته شد.

در نسخه اولیه این لباس هنوز برای کاربران، پاسخ دادن به پیام ها و یا ارسال آنها به یکدیگر امکان پذیر نیست. اما طراحان به دنبال برقراری این امکان نیز هستند.

فرآوری: راضیه کتابچی

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: مهر

مطالب مرتبط:

اخبار فناوری در هفته ای که گذشت

اخبار دانش و فناوری ماه گذشته

اخبار دنیای فناوری در هفته ای که گذشت