تبیان، دستیار زندگی
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه کاهش نرخ تورم به معنای کاهش قیمت‌ها نیست، از آغاز بررسی‌ها برای حذف یارانه نقدی غیرنیازمندان براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی خبر داد و اعلام کرد: در 6 ماه گذشته برای 8 میلیارد دلار منابع مالی خارجی گشایش اعتبار کردی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آغاز بررسی اطلاعات یارانه‌ای افراد


وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه کاهش نرخ تورم به معنای کاهش قیمت‌ها نیست، از آغاز بررسی‌ها برای حذف یارانه نقدی غیرنیازمندان براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی خبر داد و اعلام کرد: در 6 ماه گذشته برای 8 میلیارد دلار منابع مالی خارجی گشایش اعتبار کردیم و تا 22 میلیارد دلار نیز آماده گشایش اعتبار هستیم.

علی طیب نیا در سی و ششمین همایش افق رسانه در تهران افزود: دشمن که نتوانسته است در جنگ تحمیلی بر اراده مردم ما پیروز شود ، امروز تلاش می کند با تحمیل یک جنگ در عرصه اقتصاد و تحریم های ظالمانه و ناعادلانه اراده مردم ما را درهم شکند.

طیب نیا

وزیر اقتصاد گفت: نشانه ها حاکی است کشور ما در آستانه جهش بزرگ و موفقیت چشمگیر در عرصه اقتصاد قرار دارد. با وجود اجرای برنامه هدفمندی یارانه ها و اصلاح قیمت حامل های انرژی امسال حتماً به نرخ تورم 25 درصدی خواهیم رسید. در شش ماه گذشته برای هشت میلیارد دلار منابع مالی خارجی گشایش اعتبار کردیم و تا 22 میلیارد دلار نیز آماده گشایش اعتبار هستیم.

طیب نیا استفاده از منابع مالی بخش خصوصی برای اجرای طرح های عمرانی و همچنین تأمین سرمایه در گردش بنگاه ها از طریق بانک ها و تأمین منابع مالی بلندمدت بنگاه ها از طریق بازار سرمایه را از دیگر راهبردهایی بیان کرد که دولت پیگیری می کند.

وزیر اقتصاد افزود : راهبرد دیگر دولت، شفاف سازی و هوشمندسازی اطلاعات با استفاده از سامانه های الکترونیکی است و باید زمینه گردش آزاد اطلاعات را فراهم کنیم.

طیب نیا افزود : در یک سال اخیر نرخ تورم نقطه به نقطه یا ماه به ماه کاهش یافته است بگونه ای که نرخ تورم نقطه به نقطه در اسفند ماه 19 و 4 دهم درصد و در فروردین کمی بیش از 17 درصد بوده است و این روند کاهشی همچنان ادامه دارد.

وی گفت: معنی کاهش تورم ، کاهش قیمت ها نیست بلکه منظور کاهش نرخ رشد تورم است.

طیب نیا یکی از نتایج مهار رشد نقدینگی و کنترل نسبی تورم را آرامش نسبی در بازار ارز دانست و گفت: در سال 92 شاهد قیمت 3 هزار و 700 تا 3 هزار و 800 تومانی دلار بودیم که با روندی معکوس به 3 هزار تومان کاهش یافت.

برنامه مفصلی بر مبنای اقتصاد مقاومتی هم برای دولت و هم برای وزارت اقتصاد در نظر گرفته ایم. در این زمینه عملیات اجرایی را به صورت زمانبندی مشخص کرده ایم. به طور مثال در حوزه مجموعه فعالیت های گمرکی در یک دوره یک ساله زمان فرآیندهای گمرکی را در نظر داریم به نصف کاهش دهیم. رتبه شاخص فضای کسب و کار باید در سال آینده 10 پله افزایش یابد همچنین در نظر داریم منابع مالی بنگاه ها از طریق منابع بازار اولیه (بورس) تأمین شود

طیب نیا با اشاره به نوسان قیمت ارز در روزهای اخیر گفت: در سه ماهه گذشته تزریق منابع ارزی پتروشیمی به بازار کاهش یافته بود که امیدواریم با ورود ارز آنها و گشایش های خارجی ، آرامش در بازار ارز ایجاد شود.

وزیر اقتصاد در ادامه تشریح سیاست های اقتصادی و پولی دولت گفت: برای تقویت توان ثروت آوری و تقویت توان تولید کشور سیاست های quotation mark بهبود فضای کسب و کار ؛ توسعه نظام تأمین مالی و توسعه بخش خصوصی quotation mark را مد نظر داریم.

وی تاکید کرد: در این سه حوزه ، سیاست های گسترده ای تنظیم شده است و اجرا می شود.

طیب نیا گفت: برنامه مفصلی بر مبنای اقتصاد مقاومتی هم برای دولت و هم برای وزارت اقتصاد در نظر گرفته ایم. در این زمینه عملیات اجرایی را به صورت زمانبندی مشخص کرده ایم. به طور مثال در حوزه مجموعه فعالیت های گمرکی در یک دوره یک ساله زمان فرآیندهای گمرکی را در نظر داریم به نصف کاهش دهیم. رتبه شاخص فضای کسب و کار باید در سال آینده 10 پله افزایش یابد همچنین در نظر داریم منابع مالی بنگاه ها از طریق منابع بازار اولیه (بورس) تأمین شود.

بررسی

طیب نیا افزود: راهبرد دیگر ما تأمین مالی دولت و کشور به شیوه ای مستقل از منابع نفتی خواهد بود که برنامه مفصلی داریم.در نظر داریم سهم درآمد مالیاتی از درآمدهای دولتی را افزایش دهیم و طرح جامع مالیاتی در حال اجراست که تا اخر سال 94 طرح جامع مالیاتی با فناوری های نوین مالیاتی عملیاتی خواهد شد.

وزیر اقتصاد در ادامه سخنرانی خود به نقش رسانه ملی در دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: رسانه ملی می تواند در این زمینه نقش ممتاز و بی بدیلی ایفا کند.

طیب نیا افزود : رسیدن به این اهداف، در پرتو وفاق ملی و اجماع عمومی میان نهادهای حاکمیت امکان پذیر است و این اجماع بدون مساعدت و همراهی رسانه ملی امکان پذیر نیست. پیشنهاد من این است که راهبرد اصلی صدا و سیما، آموزش رسانه ای تولید ملی باشد.

وی همچنین رسانه ملی را به تولید برنامه هایی که در آن انتقاد سازنده به تصمیم های اقتصادی دولت و مجلس شود، ترغیب کرد و گفت: البته نقدها باید منصفانه و به گونه ای باشد که موجب سلب اعتماد از دولت و حاکمیت نشود.

وزیر اقتصاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولت طبق قانون قبل و حین ثبت نام مرحله دوم هدفمندی یارانه ها اعلام کرده بود افرادی که واجد شرایط نباشند حذف خواهند شد و هم اکنون این برنامه به چه شکلی اجرا خواهد شد؟، افزود : دولت در حال بررسی موضوع برای اقدام است.

وی گفت : هرچند برخی از افراد مخالف حذف دهک های توانمند از دریافت یارانه هستند اما براساس تکلیف مجلس مبنی بر اینکه فقط افراد نیازمند باید یارانه دریافت کنند ، دولت در حال تجمیع اطلاعات در این زمینه است.

نشانه ها حاکی است کشور ما در آستانه جهش بزرگ و موفقیت چشمگیر در عرصه اقتصاد قرار دارد. با وجود اجرای برنامه هدفمندی یارانه ها و اصلاح قیمت حامل های انرژی امسال حتماً به نرخ تورم 25 درصدی خواهیم رسید. در شش ماه گذشته برای هشت میلیارد دلار منابع مالی خارجی گشایش اعتبار کردیم و تا 22 میلیارد دلار نیز آماده گشایش اعتبار هستیم

وزیر اقتصاد در ادامه افزود: با سیاست های دولت که برای فعالان بازار سرمایه بیان کرده ایم ، هم اکنون با امیدواری بیشتری کارها در بازار سرمایه ادامه دارد و شاخص بورس به 78هزار واحد رسیده است. همچنان باید نرخ بازدهی سرمایه در بورس بیشتر شود.

وی در ادامه گفت: افزایش اخیر قیمت خودرو مورد تایید دولت نیست. دولت مساعدت های زیادی برای صنایع خودروسازی انجام داده است و صنعت خودرو نقش زیادی در تولید و اشتغال دارد.توسعه این صنعت رشد اقتصادی و کاهش بیکاری به همراه خواهد داشت. انتظار داریم با توجه به اختصاص ارز مبادله ای به صنایع خودروسازی و تسهیلات دیگر قیمت خودرو به وضع مناسب برسد.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منبع : مهر و ایسنا

مطالب مرتبط:

اعلام زمان و نحوه ثبت‌نام دریافت یارانه

همه یارانه می گیرند با ... ؟

با یارانه چه کارهایی می شد کرد؟

پاسخ به سوالات یارانه ای

آیا از یارانه انصراف می دهید یا خیر؟

 یارانه می خواهید کلیک کنید!