تبیان، دستیار زندگی
مهدی دغاغله از فعالان و داوران بنام قرآن، قرائت مداوم پدر را مایه آرامش خود در همه لحظات کودکی دانست و گفت: قرائت پدرم تاکنون در ذهنم ماندگار است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آرامش لحظات کودکی با قرائت مداوم پدر!

دغاغله

مهدی دغاغله از فعالان و داوران بنام قرآن، قرائت مداوم پدر را مایه آرامش خود در همه لحظات کودکی دانست و گفت: قرائت پدرم تاکنون در ذهنم ماندگار است.


قرآن تنها منبعی است که دربردارنده و تأمین‌کننده همه نیازهای بشری است. قرآن کریم این معجزه الهی هیچ‌گاه مربوط به زمان، مکان و قوم خاصی نبوده است، در همه آیات مخاطب نوع انسان بوده است نه قوم یا دین خاصی.

در این میان اشخاصی هستند که از این اندک فرصتی که به صورت گذری در این سرزمین پهناور استفاده و وقت خود را صرف تعلیم و تعلم قرآن کرده‌اند و در مقابل، قرآن به این اشخاص پاسخی مثبت عطا کرده است که همانندی برای آن وجود ندارد.

مهدی دغاغله، چهره نام ‌آشنای قرآنی کشور از این دست اشخاصی است که هم و غم خود را صرف فعالیت قرآنی کرده است. مهدی دغاغله، در چهل کیلومتری اهواز در روستایی که بی‌بهره از امکانات رفاهی بود، متولد شد.

پدرش امین و معتمد محل و مادر نیز روضه‌خوان بود. مهدی اولین فرزند خانواده به همراه سه برادر و خواهر کوچکترش فضایی کاملاً قرآنی را در منزل ایجاد کرده بود.

قرائت پدرم تاکنون در ذهنم ماندگار است

قرائت پدرم تاکنون در ذهنم ماندگار است و دست‌های نوازشگر پدرم را هیچ‌گاه فراموش نخواهم کرد.

در سن 7 سالگی همانند دیگر همسالان خود به مسجد می‌رود و خود را مقابل سیدلفته منصوری، اولین معلم قرآن خود در تمام حیات زندگی‌اش می‌بیند. مهدی پس از حضور در این جلسات با اعلام خبر شرکت در کلاس‌های قرآن به پدر و مادر، باعث خوشحالی خانواده می‌شود.

او می گوید : در زمانی که رعایت نکردن حجاب و شئونات اسلامی مایه تمدن و فرهنگ هر شخص به شمار می‌رفت، خانم عفت معلم تعلیمات دینی سال دوم ابتدایی با رعایت کامل موازین اسلامی بر سر کلاس حاضر می‌شد. هیچ‌گاه تفاوت پوشش خانم عفت را با دیگر دبیران مدرسه فراموش نخواهم کرد.

مهدی در سال 1364 به حج مشرف شد و اولین سفر خود به منظور انجام مناسک حج انجام داد. این سفر نیز به دنبال کسب رتبه اول مسابقات اوقاف کشور بود که به همراه 10 نفر دیگر انجام شد، زیباترین خاطره‌ای است که از دوران جوانی تاکنون در یادش باقی مانده است.

وی در پایان آیه 53 سوره زمر را آرامش‌ بخش‌ترین آیه قرآن برای خود دانست و گفت: انسان در همه شرایط دشوار زندگی نباید از رحمت وسیع خداوند ناامید شود که ناامیدی بدترین آفت هر انسان است. هر آن کس که خود را با قرآن آمیخت توانست درجات ترقی را بپیماید و مانند پرنده‌ای در آسمان آلوده و پر از کینه زمین پرواز کند و خود را به معبود خود هر آنچه بیشتر نزدیک کند

پدری قرآنی؛ همسر و فرزندانی قرآنی

مطمئناً از همچنین انسانی که خود را با قرآن آمیخته است فرزندانی قرآنی نیز وارد عرصه تلاوت قرآن خواهند شد. صالح، محمد، فاطمه، دانیال و میکائیل فرزندان مهدی دغاغله هستند که به صورت ویژه در حال قرائت قرآن هستند.

از مهم‌ترین دستاوردهای فرزندان مهدی دغاغله حضور صالح، فرزند ارشد وی در گروه تواشیح ثقلین اولین گروه خوزستان در زمینه تواشیح بوده است که به گفته برخی فعالان قرآنی می‌تواند در این زمینه جای پدر را بگیرد.

صالح دغاغله قاری بسیار توانایی است که مدرس خود را در تمام مراحل زندگی و در همه زمینه‌ها پدر می‌داند که از آن به عنوان الگوی خویش یاد می‌کند.

فاطمه دغاغله نیز عناوین مختلفی در زمینه قرائت قرآن دارد که مهم‌ترین آن کسب رتبه دوم مسابقات قرآن، نماز و عترت دانش‌آموزی در بخش نخبگان آبادان بوده است که این مسابقات اسفند 92 در آبادان برگزار شد.

اما دیگر فرزندان این قاری بین‌المللی به صورت نیمه وقت برای پیشرفت در زمینه قرآن در حال انجام فعالیت هستند که پدر در خصوص آنها می‌گوید: آینده بسیار روشنی را برای همه فرزندانم آرزو دارم اما برنامه ویژه‌ای برای دانیال و میکائیل کوچکترین فرزندانم دارم که در زمینه حفظ باید آن را عملی کنم.

نرگس سالمی، قاری و مدرس دانشگاه آزاد اسلامی اهواز، همسر این فعال قرآنی است. سالمی از داوران بنام رشته قرائت قرآن در بخش بانوان است که اکنون در کنار تدریس در دانشگاه ، مشغول به آموزش فرزندان خود دانیال و میکائیل برای حفظ قرآن است.

میکائیل فرزند 5 ساله حاج مهدی نیز به صورت پراکنده جزء 30 قرآن را فرا گرفته است.

دغاغله این از خودگذشتگی برای قرآن کریم را مایه پیشرفت خود دانست و گفت: هر شخصی برای خدا باشد خدا برای او خواهد بود. در آن زمان و با توجه به سختی‌های فراوانی که وجود داشت من و دیگر دوستانم بر این خطرات صبر کرده و یکی پس از دیگری آنها را پشت سر می‌گذاشتیم

مکه؛ اولین تجربه همخوانی قرآن مهدی دغاغله

مهدی دغاغله موفق شده است که در مکه مکرمه برای اولین‌بار همخوانی آیات اسماءالله را تجربه کند و این نقطه‌ای بود در حرکت به سوی تواشیح.

وی در این خصوص می‌گوید: بسیار لذت‌بخش بود و مصمم شدم که پس از بازگشت به ایران گروهی را برای تواشیح جمع‌آوری کنم که پس از بازگشت به همراه ناصر و عبدالرزاق، دو بردارم و سید کریم موسوی که در سنین پایینی، اقدامات اولیه را آغاز کردم.

گروه تواشیح ثقلین در سال 64 یعنی پس از بازگشت از اولین سفر معنوی به مکه مکرمه تشکیل شد. این گروه متشکل از افرادی بود که اکنون از بزرگان قرآن، ابتهال و تواشیح کشور هستند که از منطقه محروم عین 2 شهرستان اهواز بودند.

سفر به مهد قاریان جهان؛ پربارترین سفر برای مهدی دغاغله

به اذعان بسیاری از فعالان قرآنی کشور مهدی دغاغله صاحب اولین‌ها در امر تواشیح کشور بوده است. وی سفرهای متعددی را به کشورهای مختلف اسلامی انجام داده است اما پربارترین سفر خود را حرکت به سمت کشور مصر مهد قاریان و مبتهلان جهان اسلام دانست.

وی در این سفر موفق شده بود که بسیاری از افرادی که تنها نامشان را شنیده بوده و با صدای آنها آرامش می‌گرفت را ببیند. صحبت و همراهی با عثمان طه نویسنده قرآن کریم نقطه عطفی در این سفرها بوده است؛ اما این قاری برای رسیدن به این شکوفایی بزرگ راه بسیار پرفراز و نشیبی را پیموده است.

داور بین‌المللی مسابقات قرآن کریم دارای تألیفات بسیار فراوانی در زمینه اجزا مختلف قرآن است که مهم‌ترین آنها از نگاه خویش پایان‌نامه دکتری وی بوده است که از آن با عنوان (بررسی تناسب لفظ و معنا در موسیقی درونی و برونی و واژه‌گزینی قرآن کریم) یاد کرد. 

وی گفت: با توجه به اینکه سفر به کشور مصر برای بنده دارای فضایل علمی بسیار فراوانی بود در این رابطه کتابی با نام سفر به مصر پایتخت قرائت تألیف کرده‌ام که در حال آماده‌سازی برای چاپ دوم بوده است.

حاج مهدی در زمینه ورزش نیز مقام‌های فراوانی برای شهر خود کسب کرده است. از سال 63 به عضویت در تیم بسکتبال خوزستان درمی‌آید که به همراه آن تیم در مسابقات کشور حاضر می‌شود. اما فعالیت ورزشی مهدی به اینجا ختم نمی‌شود بلکه در سال 65 در مسابقات دومیدانی در رشته استقامت رتبه اول خوزستان را به خود اختصاص داد و پس از آن ورزش را کنار گذاشته و به جبهه‌های حق علیه باطل ملحق می‌شود.

قرآن

از خود گذشتگی برای قرآن باعث پیشرفت من شد

حاج مهدی دغاغله در خاطراتش از خوابیدن در خیابان این چنین می‌گوید: جوانی 20 ساله بودم که شوق فراگیری علوم قرآنی تنها خواسته و هدفم بود.

آوازه برگزاری دوره‌های آموزشی قرآن استاد سیف‌الله معلمی باعث شد که دوری راه نتواند مانعی برای حضور در این کلاسها شود. این دوره در مسجد آیت‌الله جزایری اهواز برگزار می‌شد و تا پاسی از شب نیز ادامه داشت. به دلیل نبودن وسایل نقلیه برای بازگشت به منزل مجبور می‌شدم که شب را در خیابان سپری کنم و صبح به منزل بروم.

دغاغله این از خودگذشتگی برای قرآن کریم را مایه پیشرفت خود دانست و گفت: هر شخصی برای خدا باشد خدا برای او خواهد بود. در آن زمان و با توجه به سختی‌های فراوانی که وجود داشت من و دیگر دوستانم بر این خطرات صبر کرده و یکی پس از دیگری آنها را پشت سر می‌گذاشتیم.

نگرش سطحی به قرآن؛ باعث بروز مشکلات در فعالیت‌های قرآنی

از مهدی دغاغله در خصوص ضعف‌های قرآنی موجود پرسیدیم که در پاسخ گفت: سطحی‌نگری بسیاری از فعالان و مسئولان قرآنی کشور باعث بروز بسیاری از مشکلات برای فعالیت‌های قرآنی شده است و تا زمانی که این سطحی‌نگری از بین نرود به مراد خود که همان جامعه قرآنی است نخواهیم رسید.

وی افزود: بسیاری از دردهای قرآنی ما از همین نگرش سطحی به وجود می‌آید و برای برطرف کردن این معضل باید پژوهش‌های قرآنی در جامعه افزایش یابد.

مهدی دغاغله موفق شده است که در مکه مکرمه برای اولین‌بار همخوانی آیات اسماءالله را تجربه کند و این نقطه‌ای بود در حرکت به سوی تواشیح

این فعال و قاری بین‌المللی در ادامه و در خصوص اینکه از میان تلاوت،‌ تدریس و پژوهش قرآنی کدام گزینه را برمی‌گزیند، اظهار کرد: بسیاری از علوم قرآنی تاکنون نهفته مانده است و پژوهشگران باید به نهفته‌های علم قرآن پی ببرند تا مایه سعادت محقق شود.

رعایت نکردن قواعد ریز تلاوت‌ها؛ ضعف برخی قاریان ایرانی

دغاغله ضعف قرآنی موجود برخی از قاریان کشور و تفاوت با قاریان مصری را رعایت نکردن برخی اصول ریز در تلاوت‌ها دانست و گفت: در حال تدوین مقاله‌ای با محوریت اشاره به نکات ریز در تلاوت‌ها هستم که در صورت تأیید شورای عالی قرآن در زمان نه چندان دور در اختیار عموم گذاشته خواهد شد.

قاری بین‌المللی قرآن کریم که هم‌اکنون در حال تدریس درعلوم قرآنی و دینی در دانشگاه‌های خوزستان است، در خصوص ارتباط خود با دانشجویان در کلاس درس اظهار کرد: با توجه به افزایش خطوط ارتباطی و پیشرفت تکنولوژی با بیشتر دانشجویان خود در ارتباط هستم که این مسئله باعث پیشرفت مطالعاتی بنده نیز خواهد شد.

وی در پایان آیه 53 سوره زمر را آرامش‌ بخش‌ترین آیه قرآن برای خود دانست و گفت: انسان در همه شرایط دشوار زندگی نباید از رحمت وسیع خداوند ناامید شود که ناامیدی بدترین آفت هر انسان است. هر آن کس که خود را با قرآن آمیخت توانست درجات ترقی را بپیماید و مانند پرنده‌ای در آسمان آلوده و پر از کینه زمین پرواز کند و خود را به معبود خود هر آنچه بیشتر نزدیک کند.

بخش قرآن تبیان


منبع: ایکنا

مطالب مرتبط:

معیارخانواده موفق ازمنظرقرآن

بنیان‌گذار اسلوب و سیستم نوین در تلاوت قرآن كریم

خلف صالح پدر