تبیان، دستیار زندگی
رسانه‌های اجتماعی در هدایت افکار عمومی نقش موثری دارند. چرا که رسانه‌‌های اجتماعی در روزگار فعلی، پربازدیدترین و پرکاربرترین سایت‌ها و رسانه‌های جهان به شمار می‌روند؛ رسانه‌هایی که کاربر یا همان مردم، محور اصلی آنها هستند و تولیدکننده و تحلیل‌کننده محتوا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رسانه عالمانه را بیشتر دوست داریم


رسانه‌های اجتماعی در هدایت افکار عمومی نقش موثری دارند. چرا که رسانه‌‌های اجتماعی در روزگار فعلی، پربازدیدترین و پرکاربرترین سایت‌ها و رسانه‌های جهان به شمار می‌روند؛ رسانه‌هایی که کاربر یا همان مردم، محور اصلی آنها هستند و تولیدکننده و تحلیل‌کننده محتوا در این رسانه‌های جدید محسوب می‌شوند. بنابراین وجه مدیریت آنها در روابط‌عمومی الکترونیک نیز دارای اهمیت بسیار است.

سوال از خدا

نکته اساسی این است که روابط‌عمومی، در رسانه اجتماعی به شکل و شمایل جالبی صورت می گیرد. این بدان معناست که مدیریت افکار عمومی در این رسانه ها، به شکل سنتی  انجام نمی‌ شود و یک مفهوم اساسی به نام مدیریت، جای خود را به «هدایت» یا «جهت‌دهی» داده است، لذا روابط‌عمومی‌ها به جای مدیریت افکار عمومی به دنبال هدایت و جهت‌دهی آنها در رسانه‌های اجتماعی هستند تا مخاطب احساس تبلیغات یا کنترل نداشته باشد بلکه احساس همراهی و همدلی با روابط‌عمومی داشته باشد.

با توجه به این موارد می توان اینطور بیان کرد که طراحان و سازندگان شبکه های اجتماعی معروف و سرشناس امروزی که طرفداران بسیار زیادی دارند، روانشناسانی قهار هستند و شناخت کاملی از علائق و احساسات افراد دارند و به همین خاطر موفق شده اند تا عده زیادی از افراد را در این شبکه ها به فعالیت و تبادل نظر مشغول کنند.

اما آنچه مشخص است اینکه در این شبکه های اجتماعی با انواع محتواها و مطالب روبرو هستید. از تبلیغات گرفته تا نقد  و تحلیل و ارائه اخبار و حوادث.

مشخصا محتوای سنتی روابط‌عمومی الکترونیک در رسانه‌های اجتماعی، مخاطب را درگیر یا متقاعد نمی‌کند بلکه بر ارائه محتوای متناسب با ساختار هر رسانه تأکید دارد. این یعنی هر رسانه اجتماعی امروز ساختار محتوایی خاص خود را دنبال می‌کند و این می تواند بدین معنا باشد که یک پیام در رسانه های مختلف به روش های گوناگون باید منتشر شود و باید اشکال مختلف یک پیام، تولید و منطبق بر ساختار هر رسانه انتشار یابد. علاوه بر نحوه انتشار و موضوع تطابق هر پیام با ساختار شبکه یا رسانه اجتماعی مورد نظر، یک نکته کلیدی و بسیار مهم وجود دارد و آن این است که نسبت به پشتوانه علمی و سندیت یک مطلب، اطمینان لازم وجود داشته باشد. یعنی تولید کنندگان یک پیام و از طرف دیگر کسانی که به نشر یک محتوای خاص می پردازند، باید توجه داشته باشند که از رسانه به عنوان وسیله ای برای بیان حرف های عالمانه بهره ببرند و از نشر محتویات غیرعالمانه از طریق رسانه ها پرهیز کنند.

تولید کنندگان یک پیام و از طرف دیگر کسانی که به نشر یک محتوای خاص می پردازند، باید توجه داشته باشند که از رسانه به عنوان وسیله ای برای بیان حرف های عالمانه بهره ببرند و از نشر محتویات غیرعالمانه از طریق رسانه ها پرهیز کنند

آنچه مسلم است اینکه  کاربردها و راهکارهای رسانه‌های اجتماعی در مدیریت افکار عمومی از جایگاه مهمی برخوردار است. این موضوع را می توان با کمپین هایی که در برخی از مواقع در شبکه های اجتماعی به راه می افتند، توضیح داد. مثلا تغییر تصویر پروفایل برای پاسداشت مقام یک امام معصوم می تواند عملی باشد در راستای شناساندن مقام و منزلت ائمه معصومین و عقاید و تفکر شیعه. این را می توان یک حرکت مثبت نامید و از طرف دیگر در این شبکه ها و رسانه ها در طی شبانه روز با انواع و اقسامی از مطالب در حیطه های مختلف اجتماعی و فرهنگی و مذهبی روبرو هستیم که سند و مدرک محکمی درباره آنها وجود ندارد و صرفا با ارسال یک شخص به اشخاص دیگر به صورت زنجیره وار به حرکت درمی آید و به سرعت در میان عده زیادی از افراد پخش می شود و ممکن است تبعاتی هم به دنبال داشته باشد. مثلا مرسوم شدن یک سنت و تفکر غلط که در طول زمان بازتولید می شود.

شبکه های اجتماعی

جهت‌دهی و هدایت افکار عمومی در رسانه‌‌ها و شبکه‌های اجتماعی موضوع بسیار مهمی است. خصوصا در جهانی که همه ما شاهد هستیم که به طرق مختلف به عقاید و تفکرات مسلمان هجمه وارد می شود. بنابراین لازم است که کاربران رسانه های اجتماعی خود را به عنوان جهت دهندگان افکار عمومی ببینند و نسبت به ارائه محتویات در این رسانه ها، تاملی دوباره داشته باشند و به این موضوع بیندیشند که بیان حرف های غیرعالمانه در این رسانه ها موجب نشرو توزیع محتویاتی می شود که لطمات و صدمات جبران ناپذیری را بر تفکر و عمل مردم به دنبال دارد. چنانچه در رابطه با این موضوع در کتاب آسمانی ما قران، در سوره آل عمران اینطور آمده است:

" ها انتم هولاء حاججتم فیما لکم به علم فلم تحاجون فیما لیس لکم به علم و الله یعلم و انتم لا تعلمون." هان!شما همان هایی هستید که درباره عیسی که از او آگاهی دارید با یکدیگر به حق محاجه کردید ولی چرا درباره آئین ابراهیم که از آن هیچگونه آگاهی ندارید، با یکدیگر به حق محاجه کردید ولی چرا درباره آئین ابراهیم که از آن هیچگونه آگاهی ندارید محاجه می کنید؟خداست که می داند و شما نمی دانید...

فاطمه ناظم زاده

بخش ارتباطات تبیان


مطالب مرتبط:

غم‌انگیزترین فاجعه فرهنگی معاصر 

شما نباید بدانید!؟ 

چه چیزهایی را نباید سانسور کرد؟