تبیان، دستیار زندگی
بی‌گمان افزایش جمعیت برای کشورمان یک ضرورت است و حتی کشوری همچون چین با جمعیتی یک میلیارد و چند میلیون نفری نیز در حال تغییر و تعدیل سیاست تک فرزندی و حذف ممنوعیت دوفرزندی است؛ اما ‌چنین تبلیعی مصداق دفاعِ بد است که گاهی از حمله آسیب‌زننده‌تر است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کلیپ پر سر و صدا برای ازدیاد جمعیت


بی‌گمان افزایش جمعیت برای کشورمان یک ضرورت است و حتی کشوری همچون چین با جمعیتی یک میلیارد و چند میلیون نفری نیز در حال تغییر و تعدیل سیاست تک فرزندی و حذف ممنوعیت دوفرزندی است؛ اما ‌چنین تبلیعی مصداق دفاعِ بد است که گاهی از حمله آسیب‌زننده‌تر است

بازنشر بخشی از یکی از برنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌های شیعه درباره دعوت به زادوولد و نسبت دادن این امر با ادبیاتی نه چندان در شأن فضای عمومی به ائمه اطهار برای توجه به اهمیت مذهبی افزایش شمار اعضای خانوار، این پرسش را پیش آورده که آیا می‌توان به هر وسیله‌ برای تشویق مردم به بچه‌دار شدن دست آویخت و تا چه میزان چنین رویکردی قابل هضم است؟

رشد جمعیت

به تازگی کلیپی در فضای مجازی میان کاربران فارسی زبان اینترنت به طور گسترده به اشتراک گذاشته شده که به پدیده این روزهای اینترنت مبدل گشته است؛ کلیپی که حاوی گفتاری پیرامون دعوت به افزایش جمعیت است. در این کلیپ که ظاهراً بخشی از یک برنامه ماهواره‌ای متعلق به یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای ملبغ تشیع است، یک روحانی ظاهراً معقول، ‌مخاطبان این برنامه را به افزایش جمعیت دعوت می‌کند که البته ‌این امر به خودی خود،‌ پذیرفته است.

اما در ادامه به ادبیات بسیار عجیبی برای ترویج این کار متوسل می‌شود و برای بیان شمار فرزندان به عددهای مقدس با اشاره به ائمه نظیر 5، 8، 12 و 14 از مردم می‌خواهد حداقل 5 فرزند داشته باشند و در ادامه نیز ادبیاتی به کار می‌برد که به واسطه ‌سهیم نشدن در این ماجرا، قابل تکرار و بازنشر نیست. این بخش از برنامه که طبیعتاً برشی از یک برنامه بلند بوده، در همین زمان کوتاه نیز مفهوم را می‌رساند و نمی‌توان ادعا کرد که قطع بخشی از این برنامه، منجر به تحریف سخنان شده و متأسفانه گفتار بیان شده، آن هم با این ارتباطی که نسبت به مقدسات داده شد،‌ دفاع کردنی نیست.

متأسفانه این روش تنها منجر به تولید موجی از شوخی‌های زننده و تصاویر و کاریکاتور شده و عملاً به یک ضدتبلیغ بزرگ بدل شده و هرچند احتمالاً با توجه به شواهد نیت این روحانی و برنامه سازان شبکه مذکور خیر بوده، نتیجه‌ای عکس داشته و این شاید به واسطه ناآشنایی با شیوه تبلیغ چنین اموری است

بی‌گمان افزایش جمعیت برای کشورمان یک ضرورت است و حتی کشوری همچون چین با جمعیتی یک میلیارد و چند میلیون نفری نیز در حال تغییر و تعدیل سیاست تک فرزندی و حذف ممنوعیت دوفرزندی است، چرا که تک فرزندی به سرعت نسل یک کشور را پیر کرده و آسیب‌های فراوانی برای کشوری با ساختار فرهنگی و مذهبی کنونی‌اش خواهد داشت که از این منظر ضمن آنکه مسئولان باید زیرساخت‌های لازم را برای افزایش جمعیت و ترتیب و شغل آن‌ها فراهم سازند، باید پدران و مادران را نیز ‌به افزایش جمعیت خانوار‌ها تشویق کرد.

با این حال آیا می‌توان برای تشویق مردم به این امر مهم و در مباحث کلان و ملی و راهبردی، اقدام به طرح هر مسأله‌ای کرد و از اعتقادات شیعیان به بد‌ترین شکل ممکن برای ترویج کثرت زادوولد وام گرفت؟ آیا‌ چنین عملکردی حکم وهن تشیع را ندارد؟

متأسفانه این روش تنها منجر به تولید موجی از شوخی‌های زننده و تصاویر و کاریکاتور شده و عملاً به یک ضدتبلیغ بزرگ بدل شده و هرچند احتمالاً با توجه به شواهد نیت این روحانی و برنامه سازان شبکه مذکور خیر بوده، نتیجه‌ای عکس داشته و این شاید به واسطه ناآشنایی با شیوه تبلیغ چنین اموری است.

ازدیاد جمعیت

البته رخدادهای اینچنینی بار‌ها در شبکه‌های ماهواره‌ای ظاهراً حامی تشیع ـ که برخی از آن‌ها در ‌ایران تولید برنامه می‌کنند‌ ـ روی داده و متأسفانه کارکرد منفی برخی از این شبکه‌ها کم نبوده است. هفته پیش بود که حجت‌الاسلام محمدصادق صالحی‌منش استاندار قم در سخنان خود در آیین افتتاح استودیوهای پخش زنده مسجد مقدس جمکران از نگرانی سیدحسن نصرالله از اوضاع در قم سخن گفت.

او این نگرانی را چنین بیان داشت: «برادر عزیزم سیدحسن نصرالله هفته گذشته هیأتی را فرستادند و من پذیرای ایشان بودم و از من خواستند که برخی از شبکه‌های ماهواره‌ای که از قم تغذیه می‌شوند، کنترل شوند و گله‌مند بودند که چرا چنین زمینه‌ای در قم فراهم شده است تا برای ایشان مشکل ایجاد شود‌». برخی از این حاشیه‌ها به فضای اختلاف‌افکنی بیان شیعه و سنی است که رسماً بار‌ها از سوی رهبری نهی شده اما همچنان می‌بینیم و برخی اتفاقات دیگر نظیر مورد اشاره شده نیز محصول برخی از همین شبکه‌هاست.

شاید بهتر باشد درباره عملکرد این شبکه‌ها اندکی تجدیدنظر کرد و یا حتی ادامه فعالیت برخی از آن‌ها را متوقف ساخت، چرا که این مجموعه‌ها تاکنون دستاوردی برای تشیع نداشته و در مقابل هزینه‌هایی را نیز تحمیل کرده که مصداق دفاعِ بد است که گاه از حمله آسیب زننده‌تر است، کما اینکه شاید در یک سال اخیر، اظهارات هیچ مخالف سیاست‌های افزایش جمعیتی به اندازه این کلیپ، ‌بازتاب و بازخورد معکوس نداشته است.

بخش ارتباطات تبیان

منبع : تابناک