تبیان، دستیار زندگی
خانه‌های کثیف و شلخته که نظافت بویژه گردگیری در آن‌ها به درستی صورت نمی‌گیرد، متهم درجه‌ی اول در ابتلای افراد ساکن به انواع آلرژی‌ها هستند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانه‌های کثیف و شلخته آلرژی زایند


خانه‌های کثیف و شلخته که نظافت بویژه گردگیری در آن‌ها به درستی صورت نمی‌گیرد، متهم درجه‌ی اول در ابتلای افراد ساکن خانه به انواع آلرژی‌ها هستند.

آلرژی و خانه کثیف و شلخته

خانه همیشه به عنوان محلی امن و سالم تلقی می‌شود، اما حقیقت این است که برای مبتلایان به آلرژی همین مکان امن هم می‌تواند منبع عذاب و ناراحتی باشد.

پژوهشگران انگلیسی از یک تحقیق موردی دریافته‌اند خانه‌های کثیف و شلخته که نظافت و بویژه گردگیری در آن‌ها به درستی صورت نمی‌گیرد، متهم درجه‌ی اول در ابتلای افراد ساکن خانه به انواع آلرژی‌ها هستند.

گفتنی است، بر اساس پژوهش‌ها فقط 20 درصد از اهالی کشور انگلستان، هرماه یک‌بار ملحفه‌ی تخت خواب و روبالشتی خود را تعویض می‌نمایند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند، 34 درصد از اهالی کشور انگلستان اعلام نموده‌اند که در محیط خانه و داخل اتاق‌ها با مشکلاتی مانند عطسه و سرفه مواجه هستند.

کارشناسان با بررسی‌دقیق مواد آلرژی زا در داخل خانه‌ها اعلام نمودند که مهم ترین مواد آلرژی زا در داخل خانه شامل گرد و غبار، موی حیوانات خانگی و انواع کپک‌ها می‌باشد.

دانشمندان مرتب کردن خانه، گردگیری و شستشوی انواع ملحفه‌ها را یکی از راه‌های طبیعی مقابله در برابر حساسیت بهاره در افراد معرفی کرده‌اند.

در عین حال پزشکان هشدار می‌دهند افراد برای پاک کردن و گردگیری اشیا، از مواد طبیعی به جای پاک کننده‌های شیمیایی حساسیت‌زا استفاده نمایند.

قارچ های بیماری زا در فضاهای مرطوب مثل حمام و دستشویی بیشتر رشد می کنند. به همین دلیل باید این مکان ها را تا حد امکان خشک نگه داشت، مثل باز گذاشتن درب حمام یا روشن کردن هواکش دستشویی

آلرژی‌زاترین مکان ها در خانه

در هر خانه‌ای مکان‌های مختلفی وجود دارند که محل تجمع ذرات آلرژی‌زا هستند و افراد آسیب‌پذیر و حساس را دچار مشکل می‌کنند. این مکان‌ها عبارتند از:

1- پنجره‌ها

گرده گیاهان می‌توانند به راحتی از طریق پنجره‌های فاقد درزگیر وارد خانه شوند. لازم است برای جلوگیری از ورود آنها، پنجره‌ها را درزگیری کنید.

2- زیر مبل‌ها

موثرترین شیوه برای رهایی آلرژی ناشی از گرد و غبار، کاهش میزان آنها در خانه است. استفاده از یک پارچه نیمه خیس، گرد و غبار را به خود جذب می‌کند.

3- فرش‌ها

ذرات کوچک گردوخاک به میزان زیادی تولید می‌شوند که می‌تواند مسافت زیادی را در هوا جابه‌جا شوند. اگر از جمله افرادی هستید که به این ذرات حساسیت دارید، لازم است تمام تلاش خود را برای از بین بردن آنها انجام دهید. برداشتن فرش‌ها و قالی‌های اضافی، نقطه خوبی برای شروع مبارزه با این آلرژی‌زاهاست.

4- ظرف غذای حیوانات خانگی

مواد آلرژی‌زای منتشر شده از حیوانات تنها در موی آنها نیست، بلکه پروتئین‌های ترشح شده از غدد پوستی و بزاق آنها عامل حساسیت‌زا هستند. برای به حداقل رساندن مواد آلرژی‌زای ناشی از حیوانات لازم است آنها را به صورت هفتگی بشویید.

5- رختخواب

ذرات گرد و غبار اصلی‌ترین مواد آلرژی‌زا هستند. لازم است به صورت هفتگی تمام رختخواب‌ها در آب گرم شسته شوند تا گرد و غبار آنها از بین برود.

6- رویه مبل‌ها

رویه مبل‌ها نیز محل مناسبی برای تجمع مواد آلرژی‌زاست و به همین دلیل نظافت منظم آنها ضرورت دارد.

7- فضاهای مرطوب خانه

قارچ های بیماری زا در فضاهای مرطوب مثل حمام و دستشویی بیشتر رشد می کنند. به همین دلیل باید این مکان ها را تا حد امکان خشک نگه داشت، مثل باز گذاشتن درب حمام یا روشن کردن هواکش دستشویی.

8- جاکفشی

گردوخاک شامل ذرات سبک و قابل حمل است و در مکان‌های مرطوب و خیس بیشتر جمع می‌شود. اگر کفش‌های خیس و مرطوب را داخل جاکفشی قرار دهید، فضای مناسبی را برای رشد مواد آلرژی‌زا فراهم می‌کنید.

لذا کفش عرق کرده و خیس را داخل جاکفشی نگذارید و یا در صورت قرار دادن در جاکفشی، درب آن را تا مدتی نبندید.

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

باشگاه خبرنگاران

ایسنا

مطالب مرتبط:

عوامل آلرژی‌زا در خانه چه هستند؟

10 عامل تحریک کننده آلرژی

چگونه حساسیت نگیریم...

6 باور غلط در مورد آلرژی

موجودات ریز گردوغبار خانه و آلرژی

12 راه کاهش مایت گردوغبار خانه

در تابستان دچار آلرژی می‌شوید؟

آلرژی به حیوانات خانگی

از آلرژی کودکی تا آسم بزرگسالی

آلرژی در روزهای پایانی سال

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.