تبیان، دستیار زندگی
این فکر انحرافی را باید درست کنیم که بدون هیچ زحمت و امتحانی به ‌خصوص در این عصر تیره و تار غیبت امام عصر ارواحنا فداه به بهشت برویم چراکه خدا می‌فرماید: آیا گمان کرده‌اید وارد بهشت می‌شوید و مثل آنچه از حوادث به مردمی که قبل از شما بودند رسید به شما نمی‌
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تصور آسانی پایداری در برابر حق


این فکر انحرافی را باید درست کنیم که بدون هیچ زحمت و امتحانی به ‌خصوص در این عصر تیره و تار غیبت امام عصر ارواحنا فداه به بهشت برویم چراکه خدا می‌فرماید: "آیا گمان کرده‌اید وارد بهشت می‌شوید و مثل آنچه از حوادث به مردمی که قبل از شما بودند رسید به شما نمی‌رسد"؟

سوال از خدا

به یقین انسان در هیچ عصر و دوره ای بی نیاز از قرآن و رهنمودهای قرآنی نبوده و نخواهد بود ، آنان که راهی به جز صراط مستقیم را برگزینند و خود را بی نیاز از این مشعل فروزان بدانند، در ضلالت، گمراهی و سرگردانی خواهند بود. قرآن امر کننده است ( به معروف ) و نهی کننده است ( از منکر ) و بر حسب ظاهر خاموش است  در حالی در واقع گویا وحجت و برهان خدا بر بندگانش است. قران منشور هدایت و راهنمای جاوید است. نوری است که همواره باید از آن روشنایی گرفت. حرف به حرف این پدیده شگرف وحی، نوری است روشنگر. از جمله روشنگری های قران را در ایه 214 سوره بقره شاهد هستیم:

آیا پنداشته اید كه بى هیچ تلاش و عملكرد شایسته اى، وارد بهشت پرطراوت و زیباى خدا خواهید شد؟! درحالیكه هنوز سرگذشت پرفراز و نشیب كسانى كه پیش از شما بودند و در گذشتند، برایتان پیش نیامده است. در واقع مفهوم این جمله از آیه شریفه این است كه «آیا مى خواهید بدون آزمون درست و بدون پایدارى دربرابر مشكلات وارد بهشت شوید!» و بدینسان، از یك سو دستور شكیبایى و پایدارى و از سوى دیگر نوید رسیدن یارى خدا را مى ده.

در این جمله آنچه را كه آیات سابق بر آن دلالت مى كرد تثبیت مى كند، و آن این بود كه دین یك نوع هدایت خدائى است ، براى مردم هدایتى است به سوى سعادتشان در دنیا و آخرت ، و نعمتى است كه خداوند آن را برای بشر اختصاص داده . پس بر انسانها واجب است در برابر آن تسلیم شوند، و با وجود آن دیگر گامهاى شیطان را پیروى نكنند و در این هدایت اختلاف نیندازند و دوا را به صورت دردى جدید در نیاورند و بوسیله پیروى هوا و به طمع زخرف دنیا نعمت خداى سبحان را با كفر و عذاب معاوضه ننمایند كه اگر چنین كنند غضبى از ناحیه پروردگارشان به ایشان مى رسد، همانطورى كه به بنى اسرائیل رسید، چون آنها هم نعمت پروردگار را بعد از آنكه در اختیارشان قرار گرفت تغییر دادند آرى خدا با بنى اسرائیل عداوت خاصى نداشت ، این سنت دائمى خدا است كه فتنه ها پیش آورد، و احدى از مردم به سعادت دین و قرب رب العالمین نمى رسد مگر با ثبات و تسلیم.

بهوش باشید كه یارى خدا نزدیك است و بدینسان خبر آمد كه یارى خدا نزدیك است و او دوستان و بندگان شایسته اش را مدد مى دهد

این فکر انحرافی را باید درست کنیم که بدون هیچ زحمت و امتحانی به ‌خصوص در این عصر تیره و تار غیبت امام عصر ارواحنا فداه به بهشت برویم چراکه خدا می‌فرماید: "آیا گمان کرده‌اید وارد بهشت می‌شوید و مثل آنچه از حوادث به مردمی که قبل از شما بودند رسید به شما نمی‌رسد"؟

جهت گیری این آیه در راستای بر طرف کردن ناامیدی و بشارت نزدیک بودن َیاری و نصرت الهی است . هر چند یاری و نصرت خداوند نسبت به اهل ایمان در گرو صبر و استقامت آنها است ولی رویکرد این آیه در مورد صبر نیست بلکه در مورد امیدواری بخشیدن و بر حذر داشتن از یاس و ناامیدی از یاری و نصرت الهی است .

قران تاکید دارد که بهشت را به بها مى دهند، نه به بهانه و همواره روند تاریخى دین و جامعه را به اجمال ترسیم می نماید؛ و اینك سرگذشت امّتهاى پیشین و رویدادهاى ناگوارى را كه كفرگرایان برضدّ آنان پیش آوردند، به تصویر مى كشد تا براى پیامبر(ص) آرامش خاطرى باشد و براى مردم باایمان درس عبرتى؛ و دریابند كه تحمّل رنجها در راه هدف، طبیعى است و همچنین از حوادث گذشته درس بگیرند و براى رسیدن به آرمان مقدّس خویش، تشویق شوند. چرا که سختیها و رنجهاى طاقت فرسا و تكان دهنده اى بر امّتهاى پیشین وارد آمد؛ امّا آنان با پایدارى و ایمان و تلاش و تحرّك، به امید یارى خدا كوشیدند.

رسول خدا (صلی اللہ علیہ و آلہ) کی رجعت

رنج و فشارتا آنجا رسید كه پیامبر (ص) و ایمان آوردگان به همراه او مى گفتند)) ؟! پس یارى خدا كى خواهد رسید

در توضیح این جمله از آیه شریفه؛ بعضى از مفسّران مى گویند: همانگونه كه هر انسان گرفتار و در فشار از خدا درخواست یارى مى كند، پیامبر(ص) و مردم باایمان نیز در اوج رنجها و پایدارى دربرابر فشارهاى شكننده دشمن و دیررسیدن یارى خدا، آرزوى زودرسیدن آن را داشتند. امّا برخى بر این عقیده اند كه آنان تنها دعا كردند و فرودآمدن یارى او را خواستند؛ زیرا پیامبر (ص) خوب مى دانست كه مساعدت پروردگار همانند دیگر كارهاى او بر اساس حكمت و مصلحت است و زود یا دیر رسیدن آنهم بر همین مبناست.

«الا انّ نصراللّه قریبٌ»

بهوش باشید كه یارى خدا نزدیك است و بدینسان خبر آمد كه یارى خدا نزدیك است و او دوستان و بندگان شایسته اش را مدد مى دهد

پس به یاد داشته باشیم که جهاد در مقابل نفس اماره، بردباری در برابر سختی ها و ازمایشات الهی و توکل در مقابل سختی ها ، برایمان شیرین خواهد بود اگر یقین داشته باشیم که پس از بردباری نصرت خدا نزدیک است و بهشت را به بها دهند و بهایش تسلیم است. و فراموش نکنیم که زندگی عرصه امتحان الهی است وهر فرد هرلحظه در معرض آزمایشات الهی قرار می گیرد و بهشت پاداش کسانی است که ایمان آورده باشند و عمل صالح انجام داده باشند.

وسخن آخر اینکه قرآن آبشاری از نور ؛ از آسمان بر زمین است ؛

راست میگفت ، باید هر روز جرعه ای نور نوشید …

شهرابی

بخش سیاست تبیان


مطالب مرتبط:

وحدت،داروی شفابخش امت اسلام

تهدیدهای اتحاد ملی

وحدت،خواسته رهبری