تبیان، دستیار زندگی
دیدار از نمایشگاه های هنری برای تمامی هنرمندان و هنردوستان، نه تنها خوشایند است بلکه در برخی مواقع، واجب نیز هست. یکی از مواردی که دیدار از یک مجموعه را واجب می کند در مواقعی است که به همت یک موزه یا گالری، تعداد قابل ملاحظه ای از آثار هنری از اقصی نقاط
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دو افتتاحیه منحصر به فرد


دیدار از نمایشگاه های هنری برای تمامی هنرمندان و هنردوستان، نه تنها خوشایند است بلکه در برخی مواقع، واجب نیز هست. یکی از مواردی که دیدار از یک مجموعه را "واجب" می کند در مواقعی است که به همت یک موزه یا گالری، تعداد قابل ملاحظه ای از آثار هنری از اقصی نقاط جهان گرد هم می آید و به بیننده این امکان را می دهد تا با دیدن این آثار در یک زمان و یک مکان، خوانش متفاوت ، و البته عمیق تری، از آن آثار بدست آورد.

دو افتتاحیه منحصر به فرد

در هفته آخر اردیبهشت دو فرصت از این موارد برای تمامی اهل هنر و فرهنگ فراهم خواهد شد. در ادامه می توانید از کم و کیف این دو نمایشگاه خاص مطلع شوید و فرصتی را برای بازدید از آن ها در نظر بگیرید. مطمئنا دیدار از این دو نمایشگاه، خالی از لطف نخواهد بود.

موزه هنرهای معاصر و چاپ های دستی

نمایشگاه آثار چاپ های دستی هنرمندان خارجی با عنوان "تاریخ معاصر چاپ های دستی از امپرسیونیسم تا امروز" از آثار خارجی گنجینه موزه از روز 22 اردیبهشت ماه ساعت 17 در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح می‌شود.

در همین راستا احمد وکیلی دبیر نمایشگاه درباره برگزاری این نمایشگاه گفت: اهمیت چاپ های دستی در دوره معاصر نه از باب تکثیر آثار بلکه به عنوان غنی ترین مدیا در حوزه هنرهای تجسمی است تا بتوان تجربیات تازه را برای رسیدن به بیان ناب تصویر تجربه کرد.

احمد وکیلی همچنین درباره برگزاری چنین نمایشگاهی در حوزه آموزش و در عرصه بیان خلاق گفت: اهمیت چاپ های دستی در حوزه آموزش و همچنین تجسس هنرمندان به مدیای جدید انکار نشدنی است.

لذا برگزاری این نمایشگاه می‌تواند راهگشای فضای تجسمی در آموزش و در حوزه بیان باشد.

وی با توجه به اهمیت برگزاری نمایشگاه آثار چاپی عنوان کرد: از طرفی اهمیت چاپهای دستی زمانی مشخص تر می‌شود که فلسفه مدرنیته مورد بررسی قرار می‌گیرد.

دو افتتاحیه منحصر به فرد

پولورالیزم (تکثرگرایی) در فلسفه مدرن یکی از مهمترین مولفه هاست و اگر گسترش چاپهای دستی در قرن بیستم بسیار بیشتر از قرن 18 و 19 است، پولورالیزم طرح شده در فلسفه مدرن را به اثبات می‌رساند.

وکیلی در پایان در مورد برگزاری برنامه های جنبی این نمایشگاه گفت: برگزاری ورک شاپ در زمان برگزاری نمایشگاه و استفاده از شیوه مختلف در چاپ با تکنیک های مختلف با حضور علاقه مندان و استادان چاپ دستی از برنامه های جنبی نمایشگاه می‌باشد.

در این نمایشگاه بیش از 200 اثر از 74 هنرمند، از جمله پیکاسو، سالوادور دالی، مارک شاگال، جسپر جونز، ادوارد مونش، هنری تولوز لوترک، جیمز ویستلر، جیم داین، خوان میرو، آنتونیوتاپیس، کامیل پیسارو، اندی وارهول و ... به نمایش در می‌آید.

و اما نمایشگاه دوم

مینیاتورهای ایرانی از هنرمندان فرانسوی در موزه هنرهای ملی

نمایشگاهی ازمینیاتورهای ایرانی که توسط هنرمندان فرانسوی خلق شده اند؛ از روز30 اردیبهشت ماه توسط گالری شمس درموزه هنرهای ملی به نمایش گذاشته می شود.

علی جمشیدی مدیرگالری شمس دراین خصوص گفت: درسال 2007 سفری به کشورفرانسه داشتم ودراین سفر به دیدارعباس معیری یکی ازشاگردان حسین بهزاد که درفرانسه زندگی و کارمی کند، رفتم. او قریب به 40 سال است که درفرانسه مینیاتور آموزش می دهد و بخش عمده شاگردان او فرانسوی هستند، البته درمیان شاگردانش ایرانی های مقیم فرانسه هم به چشم می خورند.

در این نمایشگاه بیش از 200 اثر از 74 هنرمند، از جمله پیکاسو، سالوادور دالی، مارک شاگال، جسپر جونز، ادوارد مونش، هنری تولوز لوترک، جیمز ویستلر، جیم داین، خوان میرو، آنتونیوتاپیس، کامیل پیسارو، اندی وارهول و ... به نمایش در می‌آید.

او افزود: برای من بسیارجالب بود درکشوری که نقاشی بسیارپیشرفت کرده است؛ هنرمندانی هستند که به مینیاتورکه هنری ایرانی است علاقمند شده اند و این رشته را آموزش دیده اند و فعالیت می کنند. همین موضوع موجب شد که به فکربرپایی نمایشگاهی ازآثاراین هنرمندان فرانسوی بیفتم و با توجه به اهمیت نمایشگاه تصمیم گرفتم که آن را در موزه هنرهای ملی برپا کنم.

مدیرگالری شمس با بیان این مطلب که برای خود او هم نحوه برخورد فرانسوی ها با مینیاتورجالب است؛ گفت: مینیاتور برآمده ازفرهنگ و تمدن ایرانی است و در مینیاتور به موضوعاتی چون عرفان، مجالس بزم و رزم پرداخته می شود و این موضوعات درادبیات ما نیز نمود داشته اند؛ اما چنین موضوعاتی که برآمده از فرهنگ ایرانی است برای فرانسوی ها غریب است، از این رو رویکرد آن ها به این موضوعات برای من جالب است.

جمشیدی ادامه داد: آثاری که دراین نمایشگاه ارائه می شوند؛ بسیارمتنوع هستند و بزرگ ترین آن ها درابعاد 70 در50 خلق شده اند.

دو افتتاحیه منحصر به فرد

به گفته جمشیدی با این که مبنای کار موزه ها بر فروش نیست؛ اما آثار ارائه شده دراین نمایشگاه را با نظر هنرمندان شرکت کننده قیمت گذاری خواهیم کرد، تا اگر فردی علاقمند بود بتواند این آثار را خریداری کند.

دراین نمایشگاه آثاری از حسین بهزاد، عباس معیری، هلن باریو، ژرمن کوهن، کلودین ژیلو، بریژیت کلدبرگ، ان یئس گوبیان، شهریار ختایی زاده، والری لوفبور، ایزابل منوکیان، ریموند میگانی، ماری نئول روبرت، مروا ادمه، لورانس ودر راسین، ایوون پن رضوانی، سالینا رودبارکی، مونا تاج آبادی، لورین توپالیان، نیلوفر یکتایی و شیرین معاصر به نمایش گذاشته می شود.

این نمایشگاه ساعت10:30 روز30 اردیبهشت ماه افتتاح می شود و تا 13 خردادماه به غیراز پنج شنبه ها و جمعه ها ادامه خواهد داشت.

این نمایشگاه به همت گالری شمس برپا شده است و موزه هنرهای معاصر و میراث فرهنگی نیز با در اختیار گذاشتن فضای نمایشگاه از این رویداد فرهنگی حمایت کرده اند.

این نخستین نمایشگاهی است که گالری شمس ازمینیاتور برپا می کند.

موزه هنرهای ملی ایران در میدان بهارستان، خیابان کمال الملک، ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واقع شده است.

امید است از دیدار این نمایشگاه ها لذت کافی را ببرید. شما می توانید نظرات خود را پس از بازدید در این صفحه به اشتراک بگذارید.

فراوری: سمیه رمضان ماهی

بخش هنری تبیان


منابع:

هنرآنلاین

همشهری آنلاین

مطالب مرتبط

ملاقات با شاهنامه شاه تهماسبی

برگزاری کارگاه انسان شناسی هنر