تبیان، دستیار زندگی
خرید کیسه خواب ظرافت های زیادی دارد که باید بر اساس بودجه، نوع استفاده، محلی که به آن سفر می کنید و نیازتان انتخاب شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه جنس کیسه خوابی بخریم؟


خرید کیسه خواب ظرافت های زیادی دارد که باید بر اساس بودجه، نوع استفاده، محلی که به آن سفر می کنید و نیازتان انتخاب شود.

برای خرید کیسه خواب مناسب در این مطلب توضیحاتی را ارائه کردیم. در این بخش جزئیات بیشتری را درباره خرید کیسه خواب به شما آموزش می دهیم.

کیسه خواب

رویه (سطح خارجی كیسه خواب)

بسته به نوع استفاده، رویه كیسه خواب شما باید از مواد اولیه مناسب انتخاب شود. اگر محیط سنگلاخ و ناهموار است، كیسه خواب‌های با رویه برزنتی و مقاوم انتخابی در خور خواهد بود. از سوی دیگر وزن زیاد آنها و مشكل جمع شدن، دردسرهایی را به دنبال دارد. كیسه خواب‌های با رویه پارچه‌های نایلونی مقاوم یا الیاف مصنوعی دیگر، نه تنها دوام و مقاومت بسیار خوبی دارند بلكه به راحتی جمع شده و قابل حمل خواهند بود. اگر محیط انتخابی شما مرطوب است بهتر از رویه‌های ضدآب استفاده كنید. امروزه مواد اولیه ضدآب و پیشرفته‌ای توسط كمپانی‌های معتبر چون Dupont به بازار عرضه شده كه در رویه كیسه خواب‌ها امكان‌پذیر نیست و در هر صورت در مكان‌های مرطوب استفاده از یك سرپناه و چادر مناسب ضروری به نظر می‌رسد.

حد تحمل حرارتی

این عامل معیار مهمی در سنجش و مقایسه كیسه خواب‌ها به شمار می‌رود. كیسه خواب‌های مختلف با اندازه، شكل و وزن‌های متعدد هر كدام دارای یك حد تحمل حرارتی مشخصی هستند. این موضوع به چه معناست؟ آیا اصلاً این حد حرارتی، تعریف خاصی دارد و همیشه یكسان خواهد بود؟

این مشخصه حداقل دمایی است كه یك فرد عادی آن را به راحتی در كیسه خواب تحمل كند. اغلب تولیدكنندگان كیسه خواب همین تعریف را در مشخص كردن استانداردهای دمایی برای محصولات خود به كار می‌گیرند. از طرفی طبیعت مزاجی افراد با هم متفاوت است و نمی‌توان با قطعیت گفت كه كدام حد تحمل حرارتی برای یك فرد عادی مناسب است. به ندرت می‌توان دو نفر را پیدا كرد كه در داخل یك اتاق احساس كاملاً یكسانی در مورد درجه حرارت داشته باشند. هنگام انتخاب كیسه خواب یادتان باشد كه با كدام حد تحمل حرارتی راحت‌تر هستید.

اگر شرایط كمپینگ گرم‌تر از حد تحمل حرارتی كیسه خواب باشد می‌توانید با استفاده از زیپ‌های دوكاره كه در اكثر كیسه خواب‌ها وجود دارد، هوای داخل كیسه را تهویه كرده و حرارت داخلی را كمتر كنید

بهتر است همیشه قبل از رفتن به بیابان حداقل دما را در سردترین شرایط آب و هوایی پیش‌بینی كرده و با توجه به طبیعت گرمایی خود، مورد مناسبی برگزینید. زنان غالبا در مقابل سرما مقاومت كمتری نسبت به مردان دارند بنابراین بهتر است كیسه خواب‌هایی با عایق حرارتی بیشتر انتخاب كنند. اگر شرایط كمپینگ گرم‌تر از حد تحمل حرارتی كیسه خواب باشد می‌توانید با استفاده از زیپ‌های دوكاره كه در اكثر كیسه خواب‌ها وجود دارد، هوای داخل كیسه را تهویه كرده و حرارت داخلی را كمتر كنید. اما آیا انتخاب یك كیسه خواب خیلی گرم (با حد تحمل حرارتی بالا نسبت به محیط) امكان‌پذیر است؟

چنین انتخابی ممكن است فعالیت‌های طبیعت گردی شما را مختل كند، چرا كه در اغلب اوقات مجبور خواهید شد كه از كیسه خواب خارج شوید و هنگامی كه سردتان شد به درون آن بخزید. در نتیجه این كار، بدنتان را مرتب عرق كرده و یا یخ می‌زند. حد حرارتی كیسه خوابی كه من در سه فصل اول سال استفاده می‌كنم حدود 9- درجه سانتی‌گراد دارد. در مواقعی كه شدت سرما زیاد است بهترین انتخاب خرید دو كیسه خواب جداگانه خواهد بود. یكی كیسه خواب حجیم و سنگینی كه مخصوص سردترین ساعات كمپینگ در زمستان باشد و دیگری كیسه خوابی مخصوص سه فصل سال! (امروزه عایق‌بندی و طراحی‌های جدیدی در انواع مختلف از كیسه خواب‌ها به كار رفته كه حد تحمل حرارتی آنها را به كمتر از 40- درجه سانتی‌گراد رسانده است.

نكاتی كه بهتر است بدانید

- اگر قرار باشد روی زمین بخوابید حرارت بدن شما در مدت كوتاهی از كیسه خواب خارج شده و جذب زمین می‌شود. بنابراین بهتر است از تشك‌های بادی مناسب یا زیرانداز‌های ضدآب با عایق حرارتی كافی استفاده كنید تا از هدر رفتن گرمای داخل كیسه خواب جلوگیری شود.

- آیا بدن شما به اندازه كافی پوشیده و لباس‌های شما بدون درز است؟ اكثر تولیدكنندگان كیسه خواب‌های مومیایی مبنای حرارتی تولیدات خود را زمانی ارزیابی می‌كنند كه زیپ‌های تعبیه شده كاملا بسته باشد. متأسفانه بعضی از خریداران این موضوع را رعایت نمی‌كنند و به دلیل احساس ناراحتی هنگام كشیده شدن زیپ‌ها و پوشش سر، ترجیح می‌دهند كه قسمتی از زیپ كیسه خواب خود را در قسمت‌های بالایی باز بگذارند. در نتیجه در هوای سرد، بیشتر حرارت بدن خود را از ناحیه سر و بالاتنه از دست می‌دهند.در این‌گونه موارد بهتر است برای جبران حرارت از دست رفته به دنبال یك كیسه خواب حجیم‌تر و گرم‌تر بوده و یا از كلاه پشمی مناسبی برای گرم نگه داشتن سر استفاده كنید.

- پوشیدن لباس‌های زیر و رو در داخل كیسه خواب و تعویض آنها در تغییر حد تحمل حرارتی كیسه خواب بسیار موثر خواهد بود. پوششی از لباس‌های زیر گرم و جوراب‌های مناسب می‌تواند تحمل حرارتی كیسه خوابتان را تا 15 درجه بیشتر كند.

- استراحت داخل یك چادر حرارت بیشتری را در مقایسه با فضای آزاد ایجاد خواهد كرد. حرارتی كه از بدن شما و از طریق كیسه خواب خارج می‌شود كم كم فضای كوچك داخل چادر را گرم‌تر می‌كند و هر قدر این فضا كوچك‌تر باشد اتلاف حرارتی نیز كمتر بوده و كمتر احساس سرما خواهید كرد در حالی كه در چادرهای بزرگتر حرارت تولید شده در داخل چادر زودتر هدر می‌رود.

بخش گردشگری تبیان

برگرفته از بیابان های ایران