تبیان، دستیار زندگی
سنجاب ها پستاندارانی بسیار پر تحرک هستند و تقریبا هیچ قفسی نمی تواند برایشان کافی و مناسب باشد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سنجاب های فراموشکار


سنجاب ها پستاندارانی بسیار پر تحرک هستند و تقریبا هیچ قفسی نمی تواند برایشان کافی و مناسب باشد.

سنجاب

سنجاب ها دم بلند وپشمالویی دارند و با ناخن های تیزشان از درخت بالا می روند و با استفاده از دم بلند خود از این شاخه به آن شاخه می پرند. این دم درهنگام پرش به حفظ تعادل آن ها کمک می کند. سنجاب ها به هنگام  خواب از دم خود به جای بالش استفاده می کنند. یکی دیگرازوظایف دم تولید علایمی برای ایجاد ارتباط بادیگر سنجاب ها است.

سنجاب ها درغرب وجنوب غربی آسیا، قفقاز و جنوب شرقی اروپا و درایران درمناطق زاگرس از سردشت آذر بایجان

غربی تا چهار محال بختیاری، لرستان، کهکیلویه وبویراحمد و فارس زندگی می کنند.

سنجاب از میوه هاودانه ی درختان وجوانه هاتغذیه می کند، میوه ی بلوط غذای اصلی این پستاندار است.

درفصل زمستان که دیگر بلوطی روی درختان باقی نمانده است به جست وجوی بلوط هایی که پنهان کرده اند می پردازند اما چون جانورانی فراموش کار هستند نمی توانند همه ی آن هایی راکه پنهان کرده بودند پیدا کنند

سنجاب ها به پنهان کردن دانه ی بلوط و ذخیره کردن آن ها علاقه ی زیادی دارند. آن ها میوه های بلوط راجمع آوری و در شکاف صخره ها و درون تنه ی پوک درختان و به خصوص زیر خاک مخفی می کنند. درفصل زمستان که دیگر بلوطی روی درختان باقی نمانده است به جست وجوی بلوط هایی که پنهان کرده اند می پردازند اما چون جانورانی فراموش کار هستند نمی توانند همه ی آن هایی راکه پنهان کرده بودند پیدا کنند. دانه هایی که در زیر خاک مانده اند در فصل بهار جوانه می زنند و درخت های جدیدی به وجود می آید.

فصل بهار زمان بچه دار شدن سنجاب های ماده است.  به طور کلی سنجاب ها پستاندارانی بسیار پر تحرک هستند و تقریبا هیچ قفسی نمی تواند برایشان کافی و مناسب باشد.

دندان سنجاب ها مانند سایر جوندگان، در تمام طول عمر به طور منظم بلند می شود و سنجاب برای کوتاه کردن دندان خود ناگزیر به جویدن مواد سخت می باشد. در طبیعت سنجاب ها با جویدن چوب درختان این نیاز را برطرف می کنند.

سنجاب

سنجاب سفید

شهر کوچک اولنی ایلینویز، به خاطر سنجاب‌های سفیدش مشهور است. هیچ کس نمی‌داند که چطور شروع شد، ولی تا سال 1943/1322، تعداد سنجاب‌‌های این شهر به تقریبا 1000 سنجاب رسید. امروزه، حدود 200 سنجاب در این شهر زندگی می‌کنند.

هر پاییز، تعداد سنجاب‌های این شهر شمرده می‌شوند تا مطمئن شوند که سالم هستند. سنجاب‌های سفید حق عبور از تمام خیابان‌های عمومی، پیاده روها و خیابان‌های اصلی اولنی را دارند، و جریمه‌ای 750 دلاری برای زیر گرفتن یکی از آنها با ماشین در انتظار راننده ی متخلف است.

شهروندان اولنی، سنجاب‌های سفید را سمبل شهر خود می‌دانند: حتی پلیس اولنی هم یک سنجاب سفید در نشان خود دارد.

فراوری: زهرا فرآورده

بخش کودک و نوجوان تبیان


منابع: drmokaram-  کمونه- وبلاگ زندگی حیوانات

مطالب مرتبط:

خفاش، پرنده شب

پرنده‌ای با رنگ‌آمیزی شگفت انگیز

دنیا از دید حیوانات

دلفین‌ها آب نمی‌خورند

خزنده‌ای به نام لاک پشت

به پرندگان نگاه کن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.