تبیان، دستیار زندگی
به دست آوردن خوشبختی آنقدرها هم کار ساده ای نیست ،عشق از آسمان به آغوشتان نمی افتد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : ندا داودی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرمول ساخت خوشبختی


به دست آوردن خوشبختی آنقدرها هم کار ساده ای نیست ،عشق از آسمان به آغوشتان نمی افتد...

سوال

وقتی دو نفر با هم پیمان زناشویی می بندند،همه ی کسانی که به مراسمشان می آیند یا باخبر می شوند که آنها ازدواج کرده اند ، یک جمله می گویند:ان شاءالله به پای هم پیر شوید.الهی خوشبخت شوید.

این دعای خیر هر چند زیبا و دلنشین است اما گاهی با خود یک بار معنایی اشتباه را به دنبال دارد و آن این است که خوشبختی مانند یک هدیه به آنها داده می شود .هر چند با خوانده شدن خطبه ی عقد ، اصطلاحا محبت دو نفر به دل یکدیگر می افتد اما این محبت در حکم نقطه ی شروعی است برای رسیدن به قله ی سعادت که چندان نزدیک نیست و راه رسیدن به آن آنقدرها که فکر می کنیم ، هموار و آسان نخواهد بود.

یکی از موضوعاتی که هر زن و شوهری باید در ابتدای راه زندگی آن را بدانند ،چگونگی راهی است که به آن وارد می شوند .در یک نگاه کلی تر از دوران کودکی یکی از موضوعات مهم تربیتی یاد دادن این مفهوم است که خوشبختی و سعادت چیزی نیست که به این سادگی ها به دست بیاید و برای رسیدن به هر چیز ارزشمندی باید بهای انرا پرداخت. اگر به فرزندان از همان ابتدا بیاموزیم که برای «داشتن ها» نیازمند تلاش هستند و از آن مهم تر برای «حفظ کردن داشته ها»نیاز به تلاشی بیشتر دارند در چنین شرایطی  زمانی که تشکیل خانواده می دهند و با شریکی برای تمام لحظات زندگی شان همراه می شوند ، می دانند که «داشتن لحظاتی خوش و محبتی عمیق» چیزی نیست که به سادگی به دست بیاید و حفظ آن در طول زندگی با توجه به مشکلاتی که در مسیر خواهد بود ،نیاز به ممارست و برنامه ریزی خواهد داشت.

اگر زن و مردی خواهان رسیدن به خوشبختی هستند باید مانند دو معمار سختکوش شبانه روز سختی های شرایط ناهموار را تحمل کنند. در مسیر ساختن ممکن است جایی اشتباهی رخ دهد،مصالحی گران شود ،کسی از خارج مشکلی ایجاد کند و....اما هیچ کدام از اینها نباید سد راه باشد بلکه دو نفر باید با همفکری هم و توکل بر خدا ،برای هر مشکلی راه حلی پیدا کنند

در طول زندگی ،مشکلات معمول وجود خواهد داشت وعلاوه برآنها برخی موقعیت های غیر قابل پیش بینی هم ممکن است پیش بیاید ،نگاهی به زندگی اطرافیان و بزرگ ترها ی تان داشته باشید.کدامیک از انها را می توانید مثال بزنید که در طول زندگی شان بدون مشکل بوده اند؟ چیزی که موفقیت و یا عدم موفقیت را نشان می دهد ،نوع برخورد آنها با این مشکلات و چگونگی برطرف کردن و یا حتی تحمل شرایطی است که قابل تغییر نبوده است.

جمله ای که امام راحل در هنگام خواندن خطبه ی عقد به زوج های جوان می گفتند ،می تواند یک راهکار عملی در طول زندگی باشد .ایشان بعد از جاری کردن خطبه ی عقد می گفتند:بروید باهم بسازید....

این حرف معنی عمیقی دارد.می توان دو معنا را از آن استنباط کرد .ساختن به مفهوم سازش داشتن و کنار آمدن با خوبی ها و بدی های یکدیگر . ساختن به معنای ایجاد کردن و بنا کردن.

هر کدام از این دو معنا را برداشت کنیم ، کار آسانی در پیش نخواهد بود و اگر زن و مردی خواهان رسیدن به خوشبختی هستند باید مانند دو معمار سختکوش شبانه روز سختی های شرایط ناهموار را تحمل کنند و آجر آجر دیوار سرسرای باهم بودن شان را بالا ببرند تا به یک عمارت استوار برسند.در مسیر ساختن ممکن است جایی اشتباهی رخ دهد،مصالحی گران شود ،کسی از خارج مشکلی ایجاد کند و....اما هیچ کدام از اینها نباید سد راه باشد بلکه دو نفر باید با همفکری هم و توکل بر خدا ،برای هر مشکلی راه حلی پیدا کنند .حتی گاهی لازم است نقشه ی خانه را تغییر دهند اما چیزی که مهم خواهد بود ،پایداری در این هم مسیری و تلاش برای رسیدن به آرامش است.

خداوند در قرآن می فرماید: أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَ لَمَّا یَأْتِکُمْ مَثَلُ الَّذینَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِکُمْ مَسَّتْهُمُ الْبَأْساءُ وَ الضَّرَّاءُ وَ زُلْزِلُوا حَتَّى یَقُولَ الرَّسُولُ وَ الَّذینَ آمَنُوا مَعَهُ مَتى‏ نَصْرُ اللَّهِ أَلا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَریبٌ بقره 214

آیا گمان برده اید که داخل بهشت میشوید بدون آن که به شما همان برسد که به کسانی رسیده است که پیش از شما درگذشته اند ؟ زیانهای مالی و جانی ( و شدائد و مشکلات ، آن چنان ملّتهای پیشین را احاطه کرده است و ) به آنان دست داده است و پریشان گشته اند که پیغمبر و کسانی که با او ایمان آورده بوده اند ( همصدا شده و ) میگفته اند : پس یاری خدا کی ( و کجا ) است؟! ( لیکن خدا هرگز مۆمنان را فراموش ننموده است و پس از تعلیم فداکاری به مۆمنان و آبدیدگی ایشان که رمز تکامل است ، به وعده خود وفا کرده و بدیشان پاسخ گفته است که : ) بیگمان یاری خدا نزدیک است.‏

وقتی پیامبران و مومنان هم در طول زندگی مشکلات زیادی را تحمل کرده اند،هر کدام از ما این قاعده مستثنی نخواهیم بود.مهم این است که یاری خدا نزدیک است.برای سعادت باید مشکلات را تحمل کرد.

ندا داودی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

برگ برنده در زندگی مشترک

یادداشتی برای زوجین بی توجه

عشق، از افسانه تا واقعیت

راز ارتباط های ماندگار

شاه کلیدی برای نفوذ در قلب همسر

نمک زندگی ،به میزان لازم

دشمنان عشق را اخراج کنید

خانواده همسرتان را دریابید...

قدر خانواده همسرتان را بدانید

معاشرت با خانواده‌ی همسر

نقش استراتژیک مادر شوهر در زندگی

قطع رابطه با خانواده همسر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.