تبیان، دستیار زندگی
برخی از افرادی که قادر نیستند به پیشرفت و موفقیت شما دست پیدا کنند، می خواهند شما را در سطح خودشان یا کم تر از خودشان نگه دارند؛ درواقع آنان نمی دانند که هیچ کس نمی تواند مانع کامیابی و موفقیت شما شود مگر این که.........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شاید حق با تو باشه!


برخی از افرادی که قادر نیستند به پیشرفت و موفقیت شما دست پیدا کنند، می خواهند شما را در سطح خودشان یا کم تر از خودشان نگه دارند؛ درواقع آنان نمی دانند که هیچ کس نمی تواند مانع کامیابی و موفقیت شما شود مگر این که.........


همکار

من و همکارم به طور همزمان مشغول به کار شدیم. از ابتدا هم رقابت میان ما دو نفر بود، که البته خیلی طبیعیه. البته من فکر می کنم هردو ما توانایی های مشابهی داریم اما همکارم خیلی بیشتر تونسته خودش را در دل کارفرما جا کنه. از همه بدتر اینکه چون دایما مورد تعریف و تمجید کارفرماست بیش از حد به خودش مباهات می کنه و همیشه من و کارهامو مورد تحقیر قرار می ده.

اوایل سعی می کردم بی اهمیت باشم اما کم کم احساس می کنم آن قدر از کارهای طبیعی من ایراد گرفته و عیب جویی می کنه که اعتماد به نفسم به سمت صفر میل کرده. واقعا درمانده شدم. نمی دونم چکار کنم؟

همه ی ما تاکنون با افرادی مواجه شده ایم که سعی می کنند مانع رسیدن اشخاص به اهداف متعالی خود شوند و با صحبت ها و رفتارشان، مایه ی دلسردی و ناراحتی دیگران را فراهم می کنند.

برای نمونه، هر وقت با آنان در مورد یک هدف اقتصادی صحبت کنید، با نشان دادن موانع و سختی های مسیر و حتی گاهی با بزرگ تر جلوه دادن آن ها سعی می کنند تا شما را از هدف تان منصرف نمایند و یا حتماً با افرادی برخورد کرده اید که وقتی به موفقیتی دست می یابید، به جای این که خوشحال شوند و شما را به سوی کامیابی بیش تر تشویق و ترغیب کنند، از احساس نفرت نسبت به شما لبریز می شوند و با بی اعتنایی به موفقیت شما، سعی در کم اهمیت جلوه دادن و ناچیزانگاشتن آن دارند.

هیچ کس نمی تواند مانع کامیابی و موفقیت شما شود مگر این که خودتان بخواهید!

به راستی منشأ این گونه رفتارها در کجای فرهنگ انسانیت نهفته است؟!

چرا زمانی که با انسان های بسیار موفق برخورد می کنیم، کم تر در رفتارشان این گونه نیت های بد و کنایه های آزاردهنده دیده می شود؟

پاسخ این سۆال در دو کلمه خلاصه می شود؛ «احساس حقارت».

برخی از افرادی که قادر نیستند به پیشرفت و موفقیت شما دست پیدا کنند، می خواهند شما را در سطح خودشان یا کم تر از خودشان نگه دارند؛ درواقع آنان نمی دانند که هیچ کس نمی تواند مانع کامیابی و موفقیت شما شود مگر این که خودتان بخواهید!

باید توجه داشته باشید که افرادی که شما را تحقیر می کنند و قصد آسیب رساندن به شما را دارند، در درجه اول باید خودشان را بیازارند تا بتوانند شما را آزرده کنند.

توضیحات و نکاتی در مورد افرادی که شما را تحقیر می کنند

زمانیکه اینگونه افراد به شما حرفی می زنند، در پاسخ به آنها، جواب های بی شماری به ذهن شما خطور می کند. اگر چنین کاری را انجام دهید، در واقع خودتان را با آن فرد هم شان ساخته اید و این دقیقاً همان چیزی است که آنها انتظارش را می کشند. شما با جواب دادن به آنها در حقیقت وارد بازی ساختگی شان میشوید، اما  بهتر است یکی از موارد زیر را امتحان کنید:

زمانیکه احساس می کنید فردی با حالت تهاجمی با شما برخورد می کند می توانید بگویید: "ازت ممنونم اما فکر می کنم بهتر است توصیه هایت را برای خودت نگه داری"  و یا: "خیلی سخاوتمندی ولی من نیازی به توصیه های تو ندارم"

همه این مسائل به دلیل خشم و نفرتی که در آنها وجود دارد، درست می شود و شما هم مجبور نیستید که بار مسئولیت زندگی آنها را به دوش بکشید. شاید آنها بخواهند که از خشم و نفرت خود به شما سهمی بدهند، اما این "هدیه" ای است که شما واقعاً نیازی به آن ندارید.

افرادی که شما را تحقیر می کنند و قصد آسیب رساندن به شما را دارند، در درجه اول باید خودشان را بیازارند تا بتوانند شما را آزرده کنند

از پیشنهادت ممنونم

یکی دیگر از واکنش های مناسبی که در مقابل این افراد می توانید از خود بروز دهید این است که به آنها بگویید: "از پیشنهادت ممنونم" و بعد هم به ادامه کار خود بپردازید. با بیان این عبارت شما در حقیقت به بحث پایان می دهید. آنها منتظر هستند که شما از خود عکس العمل نشان دهید و زمانیکه این کار را انجام نمی دهید، دیگر چیزی برای گفتن نخواهند داشت.

ممنونم، شاید حق با تو باشه

دیگران تا زمانیکه شما به آنها اجازه ندهید، نمی توانند شما را بیازارند. در برخی مواقع بهتر است نگاهی به طرز برخورد خود با طرف مقابل داشته باشید و ببینید شما چه کاری انجام داده اید که او به خودش اجازه داده تا یک چنین پیشنهاداتی نسبت به شما ارائه دهد. آیا توانایی تغییر شرایط را دارید؟ آیا به واقع عقاید او صحت دارند؟

باید ببینید که چرا این اظهار نظر خاص باعث رنجش شما می شود. عکس العمل های شما، حرف های زیادی در مورد شخصیتتان می زند. در اینجا همه چیز مربوط به شماست و نه شخص مقابل.

دیگران تا زمانیکه شما به آنها اجازه ندهید، نمی توانند شما را بیازارند

اجازه دهید بداند که چه احساسی دارید

اگر به فکر تلافی کردن باشید، خودتان را بی ارزش می کنید. باید خیلی رو راست به او بگویید که نظرش شما را آزرده ساخته. البته باید این کار را در نهایت آرامش انجام دهید، به عنوان مثال: "زمانیکه به نظریات من بی توجهی می کنی و آنها را نمیپذیری، واقعاً ناراحت می شوم." فقط به آرامی بیان کنید و منتظر واکنش آنها بشوید. بهتر است این کار را زمانی انجام دهید که تک به تک با فرد مقابل تنها می شوید، این امکان وجود دارد که آنها خودشان هم متوجه نباشند که در حال آزار و اذیت شما هستند.

نگاهی اجمالی به شیوه های برخورد با افرادی که شما را تحقیر می کنند

زمانیکه در معاشرت با افرادی قرار می گیرید که شما را خوار می کنند، به یاد داشته باشید:

- با تحقیر کردن متقابل، کارشان را تلافی نکنید.

-  طرز برخوردشان چیزهای زیادی در مورد آنها به شما می گوید، به راحتی می توانید درک کنید که دلیل همه این کارها، خشم و نفرتی است که وجودشان را فراگرفته و خودشان باید با آن کنار بیایند نه شما.

-  آیا می توانید از میان نظریات آنها برای خود یک "هدیه" پیدا کنید؟ می توانید به یکی از نقاط ضعف و یا قوت خود در بین نظریات آنها پی ببرید؛ اگر قوت بود آنرا افزایش دهید و اگر ضعف بود در پی جبران آن برآیید.

-  ممکن است برداشتی که از نظریات آنها می کنید کاملاً نادرست باشد و آنها واقعاً از گفته های خود قصد و منظوری نداشته باشند. تنها به دلیل اعتقادات و باورهای ذهنی نمی توانید دیگران را متهم کنید.

-  نسبت به پیام های زیرکانه ای که ممکن است نظریات منفی در بر داشته باشند، آگاه باشید (مانند تبلیغاتی که هر روزه به گوشتان می رسد) و به آنها اجازه ندهید تا حس ارزشمندی و اعتبار شخصی شما را زیر سوال ببرند.

گاهی اوقات برخی از توهین ها و تحقیرها هستند که برخورد با آنها صورت مناسبی ندارد، اما اگر بتوانید از آنها به نفع خود استفاده کنید، بهترین کار را انجام داده اید.

فرآوری: مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع:

ماهنامه شادکامی و موفقیت، همشهری انلاین همراه با تغییرات واضافات

مطالب مرتبط:

چرا «احسن الحال» تغییری در ما ایجاد نمی کند؟

راز آرامش چیست؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.