تبیان، دستیار زندگی
توزیع سبد های کالای بعدی در راه است ولی اینبار سبد کلا به همه تعلق نمی گیرد، آیا شما مشمول دریافت سبد کالا خواهید شد؟ سبد کالا باید به چه کسانی تعلق بگیرد و و چرا به همه تعلق نمی گیرد این سوالهای دیگری است که در اینباره مطرح است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محسن جندقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا به شما سبد کالا تعلق می گیرد؟


توزیع سبد های کالای بعدی در راه است ولی اینبار سبد کلا به همه تعلق نمی گیرد، آیا شما مشمول دریافت

سبد کالا خواهید شد؟ سبد کالا باید به چه کسانی تعلق بگیرد و  و چرا به همه تعلق نمی گیرد این سوالهای دیگری است که در اینباره مطرح است.


سبد کالا

نام "سبد کالا" اولین بار در 5 آذر 1392 از زبان رئیس‌جمهور شنیده شد؛ او وعده داد تا پایان سال 1392، 2 سبد کالایی به مشمولان پرداخت خواهد شد:"ان‌شاءالله به اقشار کم‌درآمد جامعه تا پایان سال دو بسته کالایی تقدیم خواهیم کرد. کارمندان دولت، در کنار آن برای اقشار کم‌درآمد در دو نوبت دو بسته کالایی مدنظر قرار می‌گیرد.". پس از سخنان روحانی، مسۆولان 2 ماه فرصت داشتند تا درباره سبد کالا و مشمولان آن تصمیم‌گیری کنند. این طرح می توانست در آستانه فرا رسیدن سال جدید برای اقشار آسیب پذیر یک کمک بسیار خوبی باشد اما ضعف اطلاعات اقتصاد خانوارها موجب شد ثواب مسوولان کباب شود. در نحوه توزیع و زمان اجرای طرح بدسلیقگی عجیبی رخ داد تا انتقادات فراوانی از دولت شود و حتی رئیس جمهور مجبور شد مقابل دوربین تلویزیون از مردم عذرخواهی کند و در همان روز مسۆولیت اجرای طرح سبد کالایی را به وزیر رفاه بسپرد. این در حالی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت وظیفه ذاتی توزیع سبد کالا را برعهده داشت. طبق تصمیم مسۆولان همه کارگران مشمول قانون کار و قانون تامین اجتماعی و همه شاغلان و بازنشستگان دولت و نیروهای مسلح اعم از کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی،‌ سرپرستان خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور، روزنامه‌نگاران، خبرنگاران و هنرمندان، دانشجویان متاهل و طلاب جزو مشمولان طرح سبد کالایی بودند و به هر خانوار سبدکالایی شامل 8/1 کیلوگرم روغن نباتی مایع، 10 کیلوگرم برنج، 4 کیلوگرم گوشت مرغ، 800 گرم پنیر بسته‌بندی و 8/1 کیلوگرم تخم‌مرغ به افراد مشمول این تصویبنامه طی دو نوبت تا پایان سال جاری تحویل داده شد. البته در اجرای این طرح نواقص دیگری نیز دیده شد و آن موضوع مشمولان بود. مثلا بسیاری از کشاورزان، مستمری‌بگیران و کارگران نتوانستند سبد کالایی بگیرند اما بسیاری از اقشاری که به این اقلام احتیاج نداشتند سبد کالا دریافت کردند. همچنین قبل از پایان سال اعلام شد که در اسفند ماه نیز مرحله دوم پرداخت سبد کالا اجرایی می‌شود و حتی بسیاری از مسۆولان پرداخت سبد دوم قبل از آغاز سال جدید را نوید می‌دادند اما سال 93 آمد و از سبد جدید خبری نشد. این در حالی بود که روحانی وعده دو سبد کالایی را داده بود. به هر حال 16میلیون خانوار (حدود 50میلیون نفر) در مرحله اول سبد کالا گرفتند.

با گذشت یک ماه از سال جدید و پایان ثبت‌نام یارانه‌ای، دولت تصمیم جدیدی گرفت و اعلام کرد فقط خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی می‌توانند سبد کالای سال 93 را بگیرند. در اینجا این سوال پیش می‌آید که چرا اکثر کسانی که در سال 92 سبد کالا گرفتند امسال نمی‌توانند از این طرح دولت بهره‌مند شوند؟

با گذشت یک ماه از سال جدید و پایان ثبت‌نام یارانه‌ای، دولت تصمیم جدیدی گرفت و اعلام کرد فقط خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی می‌توانند سبد کالای سال 93 را بگیرند. در اینجا این سوال پیش می‌آید که چرا اکثر کسانی که در سال 92 سبد کالا گرفتند امسال نمی‌توانند از این طرح دولت بهره‌مند شوند؟ این شائبه به وجود آمده که بعد از شکست دولت در ترغیب مردم به انصراف از دریافت یارانه، مسۆولان تصمیم گرفته‌اند اکثریت را از دایره مشمولان این طرح حذف کنند. شاهد این ادعا سخنان مکرر نوبخت درباره محرومیت یارانه‌بگیران از خدمات دولتی در فاز دوم هدفمندی است. می‌توان گفت دولت به علل گوناگون از جمله  کمبود  منابع مالی از پرداخت سبد کالا به اکثر کسانی که قبلا سبد کالا گرفته‌اند منصرف شده است. بدین ترتیب کارگران، کارمندان و بازنشستگان دولت و نیروهای مسلح، روزنامه‌نگاران، خبرنگاران و هنرمندان، دانشجویان متاهل و طلاب در سال 1393 نیز سبد کالا دریافت نخواهند کرد. در صورت افزایش قابل توجه انصرافی‌های یارانه‌ای این احتمال وجود داشت که دولت تعداد مشمولان را افزایش دهد اما به هر حال این اتفاق رخ نداده است.

یارانه
سبد کالا یا سبد امنیت؟

دولت برای سبد امسال یک تصمیم عجیب دیگر نیز گرفته و آن تغییر نام «سبد کالا» به «بسته امنیت غذایی» است! البته بعید است رسانه‌ها از عبارت مدنظر دولت به جای سبد کالا استفاده کنند چراکه برای این کار باید سابقه خبری سبد کالا به طور کامل منتشر شود.  علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این باره می‌گوید، نام سبد کالا به بسته‌‎های امنیت غذایی تغییر یافته است. ربیعی درباره برنامه دولت برای توزیع بسته‌های کالایی در سال 93 گفت: پیش‌بینی می‌کنیم تا 4 مرحله بتوانیم بسته‌‌های امنیت غذایی را توزیع کنیم که البته این موضوع بستگی به منابع تخصیصی دارد. ربیعی خاطرنشان کرد: همچنین لازم به یادآوری است جهت‌گیری بسته‌‌های امنیت غذایی در این مرحله از کار کاملا هدفمند خواهد بود و تنها به خانواده‌هایی ارائه می‌شود که مواد پروتئینی لازم به سفره‌‌هایشان نمی‌رسد. وی همچنین از تغییر نام سبد کالا به بسته امنیت غذایی خبر داد و گفت: سبد امنیت غذایی اواخر اردیبهشت به خانواده‌های آسیب‌پذیر ارائه می‌شود. به گفته وی، اجرای این برنامه در راستای مبارزه با فقر مطلق صورت می‌‌گیرد. دولت در فاز نخست ارائه سبد کالایی، حدود 16 میلیون خانوار را مشمول دریافت این سبد کرده بود.

نگارنده در این مطلب، ثبت نام 97 درصدی مردم در سایت دریافت یارانه نقدی را یکی از احتمالات حذف بسیاری از مشمولان مرحله اول طرح سبد کالا عنوان می کند. به نظر شما این اقدام دولت چه دلیل دیگری می تواند داشته باشد؟

محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


مطالب مرتبط:

 توزیع مرحله دوم سبد کالا

 کالاهای سبک درسبد کالا!

بازار سیاه سبد کالا!