تبیان، دستیار زندگی
تركیب جدید هیات‌مدیره پرسپولیس و بحث اسپانسرینگ این باشگاه همچنان خبرساز است. در حالی كه اسپانسر فصل قبل سرخ‌ها كمتر از هفت میلیارد تومان پرداخت كرده بود،اسپانسر جدید پرسپولیس بدون این‌كه نامش اعلام شود، قول پرداخت 30میلیارد داده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پشت پرده هیئت مدیره پرسپولیس


تركیب جدید هیات‌مدیره پرسپولیس و بحث اسپانسرینگ این باشگاه همچنان خبرساز است. در حالی كه اسپانسر فصل قبل سرخ‌ها كمتر از هفت میلیارد تومان پرداخت كرده بود،اسپانسر جدید پرسپولیس بدون این‌كه نامش اعلام شود، قول پرداخت 30میلیارد داده است.


پرسپولیس

كسی كه می‌گویند نماینده گروه اسپانسرهاست، تهیه‌كننده فیلم آدمكش و شخصی به نام محمد پوستی است. مردی كه می‌گویند عامل حضور مونسان، سلیمی، كاظم‌پور و استیلی در پرسپولیس بوده. هرچند كه این صحبت‌ها در مورد پوستی انجام می‌شود ولی منبع موثق دیگری معتقد است كه پوستی مخالف حضور استیلی در هیات‌مدیره است و حتی در این مورد صحبت‌هایی نیز انجام داده است. پوستی كه مسوول پروژه ساخت بازار میدان شیخ‌بهایی بوده، خانواده‌ای قمی دارد. پوستی 40ساله كه حتی سابقه هنرپیشگی در فیلم‌های «صحنه جرم» و «ورود ممنوع» را به كارگردانی رضا كریمی در كارنامه دارد در حالی نقش یك «قاضی» را در این فیلم‌ها ایفا می‌كند كه پس از پایان جلسه هیات‌مدیره پرسپولیس به نحوی از مقابل دوربین‌ها و رسانه‌ها گریخت!

هرچند كه همه پوستی را می‌شناسند و گمان می‌كنند كه او برند پرسپولیس را در اختیار می‌گیرد ولی شنیده‌های ما حكایت از آن دارد كه پشت پرده كس دیگری است و اوست كه از پوستی و بقیه مثل مهره استفاده می‌كند!

ردپای بستنی طلا

سرنخ اصلی این ماجرا شخصی است به نام «تقی گل‌رخسار» كه البته هرچه تلاش كردیم از او عكس یا مطلب خاصی پیدا نكردیم. تنها مورد قابل استنادی كه در خصوص گل‌رخسار وجود دارد این است كه یكی از شغل‌های او مدیریت رستوران برج میلاد و سرو بستنی‌های طلا بوده است. آن اوایل نام گل‌رخسار با فاش شدن ماجرای بستنی‌های طلا در برج میلاد مطرح شد و البته خیلی زود با دخالت قالیباف (شهردار تهران) غائله خاتمه یافت!

در حالی كه خیلی‌ها كوشیدند تا نام گل‌رخسار فاش نشود و فقط پوستی در ویترین این قضیه باقی بماند، حتی در كامنت‌های مربوط به اخبار پوستی هم نكات جالبی به چشم می‌خورد. یكی از خبرگزاری‌ها در مورد پوستی مطلبی روی خروجی قرار داده بود. بعضی از كاربران كه گویا به نحوی از ماجرا باخبر بودند، چنین یادداشت گذاشتند: «كسی كه دنبال پرسپولیس است، پوستی نیست. او كاره‌ای نیست. او فقط یك مهره از شركت جهان صنعت است!»

پوستی 40ساله كه حتی سابقه هنرپیشگی در فیلم‌های «صحنه جرم» و «ورود ممنوع» را به كارگردانی رضا كریمی در كارنامه دارد در حالی نقش یك «قاضی» را در این فیلم‌ها ایفا می‌كند كه پس از پایان جلسه هیات‌مدیره پرسپولیس به نحوی از مقابل دوربین‌ها و رسانه‌ها گریخت!

آنطور كه در این مورد شنیدیم شركت جهان صنعت پشت پرده ماجرای پرسپولیس است. شركتی كه می‌گویند اگر به اهدافش در مورد پرسپولیس برسد، دست و بالش‌ حسابی باز می‌شود. شنیده‌ها حكایت از آن دارد كه پوستی به عنوان مهره قابل اعتماد گل‌رخسار نقش مهمی در معرفی اعضای هیات مدیره داشته و البته قرار نیست كه نام و چهره او در پروسه پرسپولیس رسانه‌ای شود.

هرچند كه امیدواریم شایعات در مورد گل‌رخسار صحت نداشته باشد و او بتواند كمكی به باشگاه بزرگ و مردمی پرسپولیس كند ولی شنیده‌ها حكایت از آن دارد كه مرد پشت پرده پرسپولیس هم بدهی‌های فراوانی دارد و به همین دلیل است كه فعلا پولی به حساب باشگاه پرسپولیس واریز نشده و تلاش می‌شود تا چهره اسپانسر جدید پرسپولیس رسانه‌ای نشود.

هرچند كه باور این شایعات سخت است ولی می‌گویند افراد پشت پرده پرسپولیس به دلایلی فعلا نمی‌توانند به تعهدات‌شان در مورد این تیم جامه عمل بپوشانند. در تركیب 9 نفره هیات مدیره پرسپولیس غیر از سه چهره ورزشی (استیلی، زادمهر و رحیمی) و طاهری كه مشاور اقتصادی وزیر است، بقیه چهره‌ها خصوصا برای اهالی فوتبال تقریبا گمنام هستند.

خواجه‌وند كه حقوقدانی با گوش‌های شكسته است، از دوستان نزدیك امیر خادم است و البته حسابش به نوعی از دیگر اعضای هیات مدیره پرسپولیس جداست. علی‌اصغر مونسان كه با توجه به روابط خوبش با گل‌رخسار و پوستی گزینه اصلی آنها برای ریاست هیات مدیره بود، قبلا در معاونت توسعه اماكن فرهنگی شهرداری تهران فعالیت داشته و حالا نیز ریاست منطقه آزاد كیش را داراست.

حمیدرضا سیاسی كه می‌گویند برخلاف نام فامیلی‌اش گزینه اقتصادی است، رفت و آمدهای فراوانی به خیابان بهشت دارد و البته او را به خوبی در شهرداری منطقه شش می‌شناسند. سیاسی كه هیاتی بزرگ در حوالی پیچ شمیران دارد، همیشه روابط خوبی با شهرداری‌ها داشته و بی‌جهت نیست كه بقیه اعضای هیات مدیره او را به خوبی می‌شناسند.

اجاره به شرط تملیك؟

در حالی كه گفته می‌شود این افراد و دست‌های پشت پرده پرسپولیس را به صورت اجاره به شرط تملیك خریده‌اند، امیر خادم این موضوع را تكذیب می‌كند تا اولین ناهماهنگی بین دوستان پشت پرده به چشم بیاید: «اصلا... حتی اگر می‌خواستیم هم توان این كار را نداشتیم. قانون چنین اجازه‌ای را به وزارت ورزش نمی‌دهد. پروسه واگذاری این تیم‌ها باید از طریق وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی‌سازی با طی مراحل قانونی اتفاق بیفتد.»

در حالی كه بعضی‌ها(!) و دیگر مدعیان منتظر كوچكترین حركت از سوی گل‌رخسار و پوستی هستند، شركت اس.آی.اس نیز مدعی جدید دیگری است كه می‌گوید برند پرسپولیس را تحت اختیار دارد.

در حالی كه خادم و وزارتی‌ها می‌گویند برند پرسپولیس را برای یكسال به این گروه پشت پرده واگذار كرده‌اند، شركت‌ اس.آی.اس كه مدعی است با قراردادی پنج ساله برند پرسپولیس را در اختیار گرفته، معتقد است این برند تا سه سال و نیم آینده نیز از آن آنها خواهد بود. حالا باید دید كه وضعیت دست‌های پشت پرده و آدم‌های زیرپوستی با شركتی كه هنوز برند پرسپولیس را مال خودش می‌داند چه می‌شود.

حسین محمدی 

بخش ورزشی تبیان