تبیان، دستیار زندگی
یک حسگر «پیزو» در زیر چادر این چتر تعبیه شده و می تواند لرزش های ناشی از سقوط قطرات باران را اندازه گیری کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زیر باران با چتر هوشمند


یک حسگر «پیزو» در زیر چادر این چتر تعبیه شده و می تواند لرزش های ناشی از سقوط قطرات باران را اندازه گیری کند.«رولف هات» از دانشگاه تکنولوژی دلفت، قصد دارد تا چترها را به وسیله ای برای سنجش میزان بارندگی تبدیل کند تا اینگونه به کمک محققان برود.


چتر هوشمند

این چتر علاوه بر آن که شما را خشک نگه می دارد، می تواند به محققان نیز برای اندازه گیری میزان بارش باران کمک کند. نمونه اولیه این چتر هوشمند که توسط «رولف هات» طراحی شده است، از طریق حسگری که در آن تعبیه شده است سقوط قطرات باران را روی چادر چتر تشخیص داده و از بلوتوث برای ارسال این اطلاعات از طریق یک تلفن همراه به یک رایانه استفاده می کند.

ایده «رولف هات» استاد دانشگاه «دلفت» از اجرای این طرح، جلب همکاری هزاران شهروند در یک سنجش علمی و تهیه داده و اطلاعات قابل اعتماد از میزان بارش باران در سطح شهر است.

هات گفت: با اینکه پیشرفت علم دسترسی به داده های بارش باران را از طریق رادار و ماهواره بسیار آسان کرده است، اما میزان بارشی که به سطح زمین می رسد به طور دقیق اندازه گیری نمی شود که یکی از دلایل آن هزینه های بالای آن است و این امر برای سازمانهای مرتبط با مدیریت آب مسئله مهمی است.

شرکت در این پروژه فقط مستلزم باز کردن چتر در زیر باران است؛ در این حالت داده ها به تلفن همراه ارسال که آن نیز در نهایت به تشکیل یک ابر اطلاعاتی در لپ تاپ منجر می شود

نحوه کار این چتر هوشمند به این صورت است که یک حسگر به نام حسگر «پیزو» در زیر چادر این چتر هوشمند تعبیه شده و لرزش های ناشی از سقوط قطرات باران را اندازه گیری می کند.

سپس این حسگر به بلوتوث یک تلفن همراه متصل شده و اطلاعات مربوطه را به یک اپلیکیشن ارسال می کند و این تلفن هوشمند تمامی داده های خود را به یک لپ تاپ می فرستد.

دکتر هات این آزمایشات و تحقیقات را در آزمایشگاه ها و هم چنین حیاط پشتی خانه خود انجام داد و نتایج آزمایش ها موفقیت آمیز و امیدبخش بود.

وی که نتایج به دست آمده از این چترها را ارزشمند می داند می گوید هر چتری می تواند به این فناوری تجهیز شود.

چتر هوشمند

برای انجام این پروژه تنها کافی است چتر خود را در زیر باران باز کنید؛ تا اطلاعات به موبایل منتقل شده و وارد اپلیکیشن مربوطه شده و سپس تمام اطلاعات به لپ تاپ منتقل شود. در این حالت دانشمندان به صدها حسگر باران در گوشه و کنار شهر دسترسی دارند که می تواند توانایی آنها را از درک آب شناسی شهری افزایش دهد.

هات معتقد است این شیوه به طور چشمگیری ظرفیت ما را در پیش بینی سیل در شهرها و انجام اقدامات پیشگیرانه افزایش می دهد.

شایان ذکر است که این چتر هوشمند در مجمع عمومی اتحادیه علوم زمین اروپا در وین عرضه شده است.

 راضیه کتابچی

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: popsci

مطالب مرتبط:

چتری که هوا را می دمد

با این لباس سقوط آزاد را تجربه کنید

تازه هایی از دنیای دانش و فناوری