تبیان، دستیار زندگی
اکنون این تحریم که می‌توان آن را مصداق «عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد» دانست توسط 9 سازمان مدافع حقوق بشر و آزادی اینترنت مورد انتقاد قرار گرفته و گویا از اینکه آژانس امنیت ملی آمریکا دست‌رسی خود به اطلاعات شخصی برخی ایرانیان را از بین برده است به شدت نار
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یاهو علیه ایران!


اکنون این تحریم که می‌توان آن را مصداق «عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد» دانست توسط 9 سازمان مدافع حقوق بشر و آزادی اینترنت مورد انتقاد قرار گرفته و گویا از اینکه آژانس امنیت ملی آمریکا دست‌رسی خود به اطلاعات شخصی برخی ایرانیان را از بین برده است به شدت ناراحت هستند.

چندی است که سایت یاهو محدودیت‌هایی را برای ایرانیان قائل شده که از این محدودیت‌ها می‌توان به بسته بودن امکان ایجاد حساب رایانامه جدید توسط ایرانیان اشاره کرد.

یاهو

در همین راستا ساعتی پیش، سایت خبری رادیو فردا اعلام کرد: 9 سازمان مدافع حقوق بشر و آزادی اینترنت، خواستار پایان محدودیت‌های شرکت یاهو برای ایران شدند.

در این خبر آمده است: سازمان مدافع حقوق بشر و آزادی اینترنت در نامه ای به شرکت یاهو، خواستار پایان دادن به محدودیت های کاربران اینترنتی برای استفاده از خدمات آن شرکت در داخل ایران شدند.

این خبر افزوده است: این سازمان ها از یاهو خواستند تا امکانی فراهم کند تا کاربران جدید ایرانی هنگام ثبت نام برای پست الکترونیکی یا ای‌میل یاهو بتوانند نام ایران را وارد کنند و همچنین اجازه پیاده کردن نرم افزار «یاهو مِسِنجِر» را به کاربران ایرانی بدهد. کمپین بین‌المللی برای حقوق بشر در ایران،‌ به عنوان یکی از امضاء‌کنندگان این نامه، از شرکت یاهو خواست تا به ماموریتش برای ارتقاء آزادی بیان عمل کند. از دیگر امضا کنندگان این نامه سازمان دیده بان حقوق بشر، بنیاد مرزهای الکترونیکی، انستیتوی فن آوری بازِ بنیاد نیو آمریکا، شورای ملی ایرانیان و آمریکاییان و اتحاد برای ایران هستند.

هر چند که رسانه‌ها و استراتژیست‌های جمهوری اسلامی از چندین سال قبل نسبت به جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از کشورهای جهان به خصوص ایران پرده برداشته بودند، طی ماه‌های اخیر نیز به دلیل افشاگری‌های یک مامور این آژانس و موضع‌گیری‌های برخی کشورها علیه شنود مکالمات سران‌شان اخبار پیرامون این موضوع از اهمیت خاصی برخودار شده‌ است.

یاهو تصمیم گرفته به مردمی که در "ایران" زندگی می کنند اجازه ندهد حساب ایمیل راه اندازی کنند، صرفا به خاطر اینکه در آنجا زندگی می کنند

پیش از این با انتشار خبرهایی راجع به گستردگی جاسوسی کشورهای پنج چشم و همکارانشان از ملل مختلف دنیا علی‌الخصوص ایرانیان، ابعاد مختلفی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت که لینک برخی از آن‌ها در انتهای خبر مشاهده می‌شود.

اما اکنون این تحریم که می‌توان آن را مصداق «عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد» دانست توسط 9 سازمان مدافع حقوق بشر و آزادی اینترنت مورد انتقاد قرار گرفته و گویا از اینکه آژانس امنیت ملی آمریکا دست‌رسی خود به اطلاعات شخصی برخی ایرانیان را از بین برده است به شدت ناراحت هستند.

هر چند که جای خالی یاهو در ایران را ابزارهای گوگل گرفته‌اند اما به نظر می‌رسد اطلاعاتی که یاهو در حال از دست دادن آن‌ها است برای سازمان‌های جاسوسی غربی و کشورهای پنج چشم، ارزش حیاتی دارد. لذا 9 سازمان مدافع حقوق بشر و آزادی اینترنت نه از روی دوستی، که از روی دشمنی محض با مردم ایران دست به چنین نامه‌نگاری ظاهر فریبی زده‌اند.

یاهو

اعتراض هافینگتن پست به اقدام یاهو علیه ایرانیان

وب سایت تحلیلی "هافینگتن پست" (HuffingtonPost) در خصوص پیروی سرویس ایمیل "یاهو" (YAHOO) از تحریم های ضدایرانی نوشت: «آیا باید "سرزمین" مردم مشخص کند که آن ها به ایمیل دسترسی داشته باشند یا خیر؟

جواب مثبت است. یاهو تصمیم گرفته به مردمی که در "ایران" زندگی می کنند اجازه ندهد حساب ایمیل راه اندازی کنند، صرفا به خاطر اینکه در آنجا زندگی می کنند.

یاهو به جای آنکه سعی کند برای میلیون ها کاربر ایرانی امکاناتی مانند ایمیل، اشتراک گذاری تصویر و خدمات پیام رسانی فراهم کند، تصمیم گرفته است تا امکان ایجاد حساب جدید برای ایرانیان را مسدود نماید

هافینگتن پست با طرح این پرسش که "چرا ایرانیان از این امکان محروم می شوند؟" اضافه کرد: «ایران هم اکنون با تحریم های بی سابقه ای روبروست و اگرچه خدماتی مانند ایمیل رایگان، از این تحریم ها معاف هستند، ایرانیان از آن نیز محروم می شوند؛ در حالی که این موضوع هیچ ارتباطی به موضوع امنیت ملی و مذاکرات دیپلماتیک ندارد.»

یاهو

این وب سایت با اعتراض به اقدام یاهو نوشت: «یاهو به جای آنکه سعی کند برای میلیون ها کاربر ایرانی امکاناتی مانند ایمیل، اشتراک گذاری تصویر و خدمات پیام رسانی فراهم کند، تصمیم گرفته است تا امکان ایجاد حساب جدید برای ایرانیان را مسدود نماید.»

هافینگتن پست در پایان افزود: «در ایران 63 درصد مردم از خدمات ایمیل یاهو استفاده می کنند و این سرویس در بین آن ها بسیار متداول است به همین دلیل در کمتر از 24 ساعت بیش از 11 هزار نفر به یاهو شکایت کردند که خیلی از آن ها ایرانی نیستند و صرفا از رفتار یاهو به خشم آمده اند.»

پیش تر هافینگتن پست در گزارشی نوشته بود: «یاهو تصمیم گرفته است که به ساکنان ایران اجازه ساخت ایمیل جدید را ندهد و این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا تصمیم به لغو تحریم های ایران در حوزه تکنولوژی گرفته است.»

فرآوری:باباپور

بخش ارتباطات تبیان


منابع: جام نیوز/ مشرق

مطالب مرتبط:

برنامه‌های مدیر عامل جدید یاهو  

8 دلیل گوگل برای خریدن یاهو 

یاهو ناامن تر می شود!