تبیان، دستیار زندگی
بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از 10 اردیبهشت آغاز شد. در این راستا با چند تن از اساتید و نویسندگان مطرح کشور گفتگویی انجام شده و از آنها خواسته شده تا چند کتاب که به نظر آنها خواندنش مفید است را معرفی نمایند. آنچه در ادامه می آید حاصل
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیشنهادهابی برای خرید از نمایشگاه


بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از 10 اردیبهشت آغاز شد. در این راستا با چند تن از اساتید و نویسندگان مطرح کشور گفتگویی انجام شده و از آنها خواسته شده تا چند کتاب که به نظر آنها خواندنش مفید است را معرفی کنند.

کتاب‌های پیشنهادی برای خرید از نمایشگاه کتاب

دکتر احسان شریعتی استاد دانشگاه:

کتابی که بنده خواندن آن را مفید می دانم و آن را تدریس هم کرده ام کتاب "مسائل اساسی پدیدارشناسی" نوشته هایدگر و ترجمه آقای پرویز ضیاء شهابی است که به تازگی توسط انتشارات مینوی خرد به چاپ رسیده است. از آنجا که متون کلاسیک کمتر به فارسی ترجمه شده است انتشار این کتاب بسیار مهم است. همچنین چندی پیش کتاب 2 جلدی "جنبش پدیدارشناسی؛ درآمدی تاریخی" هم توسط آقای مسعود علیا ترجمه و توسط انتشارات مینوی خرد منتشر شد که این کتاب هم از نظر شناخت جریان پدیدارشناسی کتاب مهمی است.

دکتر بیژن عبدالکریمی استاد دانشگاه:

آخرین کتابی که مطالعه کردم "پایان تاریخ در نظر فلاسفه مدرن و پست مدرن" تالیف دکتر مرادخانی است که کتاب ارزنده ای است. این کتاب درباره مفهموم پایان تاریخ از نظر فوکویاما و فیلسوفان پست مدرن است که می تواند کتاب خواندنی و مفیدی باشد.

علی دهباشی نویسنده، روزنامه نگار و سردبیر مجله بخارا:

کتاب نخستی که می توانم معرفی کنم کتاب "در جستجوی فضاهای گمشده" تالیف دکتر داریوش شایگان است. در این کتاب با مجموعه ای از مقالات دکتر شایگان درباره نقاشی، معماری، عکاسی و ... روبرو هستیم که با نگاهی نو به این پدیده ها پرداخته شده است. کتاب دوم "نای هفت بند" تایف دکتر باستانی پاریزی است که حاوی مجموعه مقالات ایشان است. همچنین می توانم جلد هفتم "خاطرات اسدالله علم" را به عنوان کتاب سوم معرفی کنم.

کوروش نریمانی نویسنده، کارگردان و بازیگر:

به عنوان کتاب اول رمان "مرشد و مارگریتا" تالیف بولگاکف با ترجمه عباس میلانی را معرفی می کنم. فضای فانتزی و ذهن خلاق نویسنده باعث شده که اخیرا برای سومین یا چهارمین بار این کتاب را بخوانم. کتاب دیگر "ژاک قضا و قدری و اربابش" نوشته دنیس دیدرو و ترجمه مینو مشیری است که این کتاب را هم بسیار دوست دارم و بارها خوانده ام.

حامد فولادوند مترجم:

کتابی که اخیرا خوانده ام و بیشتر جنبه پژوهشی دارد "آوایی از ژرفا" است که گفتگویی با جناب دکتر میرجلال‌الدین کزازی است و شامل نظریه‌های ایشان درباره پدیدار شناسی زبان پارسی است و از سوی انتشارات معین منتشر شده است. همچنین کتاب "حافظ دل ها نه نسخه بدل ها" کتابی پژوهشی است و آخرین کتاب مرحوم محمد مهدی فولادوند هم می باشد و نشر تاریخ ایران آن را منتشر کرده است. این کتاب حاصل پژوهش های چندین ساله پدرم می باشد که درباره حافظ و حافظ شناسی است.

بهرام جلالی پور نویسنده و مترجم:

کتاب هایی که می توان در حوزه نقد ادبیات فارسی معرفی کرد یکی کتاب "یکصد منظومه عاشقانه فارسی" تالیف آقای دکتر حسن ذوالفقاری است که همانطور که از اسم کتاب برمی آید ایشان در این کتاب تلاش کردند منظومه های عاشقانه را که برخی همچون لیلی و مجنون مستقل و برخی همچون بیژن و منیژه (شاهنامه) در مجموعه های دیگر است را یکجا گرد آورد. ما تاکنون منبعی نداشتیم که همه این منظومه ها را یکجا معرفی کند و از این جهت این کتاب ارزشمند است.

کتاب دیگر "روایت شناسی داستان های مثنوی" است که خانم سمیرا بامشکی نوشته اند که ظاهرا تز دکترای ایشان بوده است. این کتاب از دو بخش تشکیل شده که بخش اول مبانی نظری مربوط به روایت شناسی و بخش دوم تجزیه و تحلیل قصه های مثنوی با استفاده از این مبانی نظری است.

کتاب دیگر "هزار افسان کجاست" نوشته آقای بهرام بیضایی است که به نوعی ریشه یابی قصه های هزار و یک شب می باشد و از این منظر پژوهشی سترگ محسوب می شود. ایشان در این کتاب تلاش کردند ریشه قصه های هزار و یک شب را که برخی بدان ریشه عربی می دهند در داخل مرزهای ایران جستجو و اثبات کنند.

همچنین کتاب "تحلیل ساختاری منطق الطیر عطار" نوشته اکبر اخلاقی کتاب جالبی است که البته نمی دانم اکنون در بازار موجود است یا خیر. این کتاب به لحاظ ساختاری و علمی منطق الطیر را به خوبی تجزیه و تحلیل کرده است و توسط یک ناشر شهرستانی منتشر شده است.

در حوزه رسانه هم کتاب "نظریه های رسانه، اندیشه های رایج و دیدگاههای انتقادی" نوشته سید محمد مهدی زاده را مطالعه کردم که کتاب بسیار خوبی است و توانسته جمع بندی خوبی از نظریه های این حوزه را ارائه کند.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع: فرارو