تبیان، دستیار زندگی
دیدار‌های حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب تهران با توصیه‌هایی در این زمینه از سوی ایشان همراه بوده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

23 سال با رهبری و یار مهربان


دیدار‌های حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب تهران با توصیه‌هایی در این زمینه از سوی ایشان همراه بوده است.

23 سال با رهبری، و یار مهربان

رهبر معظم انقلاب اسلامی طی سال‌های برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازدید‌هایی از این رویداد فرهنگی داشته‌اند که در برخی از این دیدار‌ها بیانات ایشان به تفصیل منتشر شده‌اند.در این گزارش به مهم‌ترین دغدغه‌های ایشان در برگزاری نمایشگاه کتاب و امر کتابخوانی پرداخته ایم.

 سال بازدید چکیده

توصیه‌ها

دغدغه‌ها

1391، نمایشگاه 26

باید با یک برنامه‌ریزی دقیق و تعیین اهداف مرحله‌ای در هر سال، همگام با برگزاری نمایشگاه کتاب و افزایش جمعیت بازدیدکننده، در فضای کتابخوانی کشور نیز پیشرفت چشمگیری به وجود آید.

ارزیابی محتوایی هر ساله‌ نمایشگاه کتاب به وسیله‌ افرادی کارشناس و صاحب صلاحیت ضروری است. این ارزیابی نشان خواهد داد که آیا هر دوره نمایشگاه کتاب از نظر محتوا، نسبت به دوره‌ی قبل، تغییر و رشد داشته است یا خیر.

تولید کاغذ در کشور از تولیدات امتداددار است. مهم‌ترین تولید ملی، تولید امتداددار است و با برطرف شدن مشکلات کارخانه‌های کاغذ، قطعاً راه برای کتابخوانیِ بیشتر و ارزان شدن قیمت کتاب باز می‌شود.

دولت باید زمینه‌ای فراهم کند تا تولیدات خوب کتاب در کشور از جمله در بخش‌های مذهبی، تاریخی، ادبیات و علوم، به زبان‌های مختلف ترجمه و در معرض دید جهانیان قرار گیرند.

موضوع ویراستاری و صحیح بودن متون کتاب‌ها از لحاظ دستور زبان فارسی و کتاب‌آرایی و شکل ظاهری کتاب‌ها اهمیت دارد و یکی از کارهای ضروری در چرخه‌ تولید و عرضه‌ کتاب، ساماندهی توزیع و ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای کتاب است.

رشد کتابخوانی/ ارزیابی سالانه از نمایشگاه کتاب/ اهمیت تولید کاغذ ملی/ تاکید بر ترجمه آثار به زبان‌های دیگر/ اهمیت ویرایش و کتاب‌آرایی

1390، نمایشگاه 25

در سال‌های اخیر کیفیت نشر، شمارگان و تنوع موضوعات کتاب‌ها، افزایش یافته و با گذشته قابل مقایسه نیست اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

از نظر محتوا هم کارهای خوبی انجام شده که با تلاش و سرمایه‌گذاری بیشتر این روند رشد ادامه خواهد یافت.

پیشرفت کشور بدون توسعه در بخش کتاب غیرممکن است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دستگاه‌های دولتی، و صاحبان انگیزه، به مقوله کتاب اهمیت بدهند و تولید کتاب را با جدیت دنبال کنند.

رسیدن به نقطه مطلوب نشر کتاب/ سرمایه‌گذاری برای محتوابخشی به آثار

1389، نمایشگاه 24

کتابخوانی جزو کارهای اصلی زندگی است و اگر به این باور برسیم هیچ کاری، مانع کتابخوانی نخواهد شد.

افزایش تیراژ و مطالعه کتاب ضروری است و باید جامعه با کتاب انس بگیرد.

هیچ کاری نباید مانع کتابخوانی شود/  ضرورت افزایش تیراژ کتاب

1377، نمایشگاه 10

گسترش فرهنگ مطالعه و کتاب، توجه به کیفیت چاپ و محتوای آثار ضروری است و هر چه قالب و محتوی زیباتر باشد کتاب جذاب‌تر و مفیدتر خواهد بود.

توجه به کیفیت چاپ و محتوای کتاب‌ه

1376، نمایشگاه 9

اقبال گسترده مردم به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به معنای استقبال مردم از کتاب و کتابخوانی است و نشان می‌دهد که مردم روز به روز به کتاب علاقه‌مندتر شده و هر چه این نمایشگاه بهتر و آراسته‌تر باشد، مردم را بیشتر به سوی خود جذب می‌کند.

ایشان پیشنهاد برخی از ناشران کتاب را برای اختصاص یک واحد درسی به امر کتابخوانی در مدارس، مثبت ارزیابی کردند و از وزارت آموزش و پرورش خواستند که به منظور آشنایی هر چه بیشتر جوانان با فرهنگ کتابخوانی، این پیشنهاد را مورد بررسی قرار دهد.

ضرورت آراستگی نمایشگاه برای جلب مخاطبان/ ضرورت بررسی طرح واحد درسی «کتابخوانی» در مدارس

1375،  نمایشگاه 8

عناصر با معرفت‌، برجسته‌، اهل‌ علم‌ و فرهنگ‌، شاعر، نویسنده‌ و مۆلف‌ در جامعه‌ ما به‌ وفور یافت‌ می‌شوند، بنا‌بر‌این‌ شایسته‌ چنین‌ جامعه‌ای‌ است‌ که‌ مردم‌ با کتاب مأنوس‌ باشند و خرید کتاب‌، یکی‌ از مخارج‌ اصلی‌ زندگی‌ آنان‌ محسوب‌ بشود.

انس‌ با کتاب لازمه‌ نیل‌ به‌ اهداف‌ و آرزو‌های جامعه‌ ایرانی‌ است و از تمامی‌ خانواده‌های‌ ایرانی‌ می‌خواهم که‌ فرزندان‌ خود را به‌ کتاب‌خوانی‌ تشویق‌ کنند و با کاستن‌ از هزینه‌های‌ مربوط به‌ خرید وسایل‌ تجملاتی‌، به‌ خرید کتاب برای‌ فرزندان‌ خود اهمیت‌ بیشتری‌ بدهند.

لزوم همت مردم در اختصاص زمان برای مطالعه

1374، نمایشگاه 7

عناصر با معرفت‌، برجسته‌، اهل‌ علم‌ و فرهنگ‌، شاعر، نویسنده‌ و مۆلف‌ در جامعه‌ ما به‌ وفور یافت‌ می‌شوند، بنا‌بر‌این‌ شایسته‌ چنین‌ جامعه‌ای‌ است‌ که‌ مردم‌ با کتاب مأنوس‌ باشند و خرید کتاب‌، یکی‌ از مخارج‌ اصلی‌ زندگی‌ آنان‌ محسوب‌ بشود.

انس‌ با کتاب لازمه‌ نیل‌ به‌ اهداف‌ و آرزو‌های جامعه‌ ایرانی‌ است و از تمامی‌ خانواده‌های‌ ایرانی‌ می‌خواهم که‌ فرزندان‌ خود را به‌ کتاب‌خوانی‌ تشویق‌ کنند و با کاستن‌ از هزینه‌های‌ مربوط به‌ خرید وسایل‌ تجملاتی‌، به‌ خرید کتاب برای‌ فرزندان‌ خود اهمیت‌ بیشتری‌ بدهند.

قرارگیری کتاب در سبد خانواده‌ها/ کاستن از خریدهای تجملی و رو آوردن به خرید کتاب

1373، نمایشگاه 6

فعال‌شدن‌ وزارت‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌ در زمینه‌ نقد و بررسی‌ کتاب ضروری است.

امروز در ایران‌ اسلامی‌ با گسترش‌ مطالعات‌ و کتابخوانی‌ ایجاب‌ می‌کند که‌ مسأله‌ نقد و بررسی‌ کتاب نیز توسعه‌ یابد و اهل‌ نظر و علم‌ و فرهنگ‌ کتاب‌ها را با نقد مناسب‌ آن‌ به‌ مردم‌ معرفی‌ کنند.

ضرورت نقد و بررسی آثار و واردشدن وزارت ارشاد در این حوزه

1372، نمایشگاه5

مردم‌ باید به‌ کتابخوانی‌ عادت‌ کنند، کتاب باید به عنوان‌ یک‌ ضرورت‌ وارد زندگی‌ مردم‌ شود و کتابخوانی‌ به عنوان‌ یک‌ سیره‌ و سنت‌ رایج‌ بین‌ مردم‌ باشد و تمامی‌ اقشار مردم‌ از اداری‌، کاسب‌، روستایی‌، کشاورز و حتی‌ کودکان‌ حتما با کتابخوانی‌ از معارف‌ موجود مطلع‌ باشند.

در کنار توجه‌ به‌ امر توسعه‌ و ترویج‌ کتابخوانی‌ باید توجه‌ داشت‌ که‌ از انتشار آنچه‌ مشخص‌ است‌ برای‌ مردم‌ زیان‌ دارد جلوگیری‌ شود.

با گسترش‌ فرهنگ‌ کتابخوانی‌ و کتاب خواهی‌ و نیز تولید کتابهای‌ خوب‌ و کیفی‌ بخش‌ عمده‌ای‌ از وظایف‌ فرهنگی‌ دولت‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ انجام‌ می‌شود.

لزوم مطالعه همه اقشار جامعه/ جلوگیری از انتشار آن‌چه برای مردم زیان‌آور است

1371، نمایشگاه 4

مردم باید بیش از آنچه امروز با کتاب انس دارند، انس داشته باشند. کتاب خواندن برای یک ملت یک فریضه و یک واجب است. و مردمی که اهل کتاب خواندن باشند، معلومات، ذکاوت و هوشیاری آنان با مردمی که با کتاب انس ندارند، تفاوت بسیاری دارد.

اُنس مردم با کتاب و کتاب‌خوانی

1370، نمایشگاه 3

تلاش هر چه بیشتر مۆلفان، مترجمان و ناشران برای خدمت به فرهنگ، کتاب و مطبوعات کشور ضروری است.

تلاش مولفان برای خدمت به فرهنگ جامعه

1369، نمایشگاه 2

کتابخوانی جز در بین عده ای از اهل علم و دانش و کسانی که قهراً با آن سر و کار دارند متأسفانه در میان مردم امری رایج و روزمره نیست.کتابخوانی بایدهمانند کارهای روزانه‌در زندگی مردم وارد شود. طبقات‌مختلف جامعه

شامل مردان و زنان شهری و روستائی و همه کسانی که قادر به خواندن هستند باید با کتاب ارتباط برقرار کنند و در اتوبوس، تاکسی، مطلب پزشک، اداره، مغازه و در اوقات فراغت در خانه کتاب بخوانند.

از دستگاه‌های ذی‌ربط در امر کتاب می‌خواهم با استفاده از متخصصین و صاحبنظران کتاب‌هایی را برای سنین مختلف تهیه کنند.

ضرورت مطالعه همه اقشار جامعه/ تالیف اثر برای همه افراد جامعه

بخش کتاب وکتاب خوانی تبیان


منبع: ایبنا