تبیان، دستیار زندگی
چون نمی توانم جلوی بدبینی های خودم را بگیرم دائماً با همسرم بگومگو دارم، چون به او مشکوک هستم غالباً بدون اطلاع قبلی کارم را رها می کنم و به خانه می آیم تا مچ او را بگیرم ولی وقتی او را مشغول پختن غذا برای ناهارم می بینم
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بدبینی در زندگی مشترک


چون نمی توانم جلوی بدبینی های خودم را بگیرم دائماً با همسرم بگومگو دارم،  چون به او مشکوک هستم غالباً بدون اطلاع قبلی کارم را رها می کنم و به خانه می آیم تا مچ او را بگیرم ولی وقتی او را مشغول پختن غذا برای ناهارم می بینم.

بدبینی

مردی42 ساله ای می گوید : «چون نمی توانم جلوی بدبینی های خودم را بگیرم دائماً با همسرم بگومگو دارم،  چون به او مشکوک هستم غالباً بدون اطلاع قبلی کارم را رها می کنم و به خانه می آیم تا مچ او را بگیرم ولی وقتی او را مشغول پختن غذا برای ناهارم می بینم از خودم شرمنده می شوم و دوباره به سرکار بر می گردم. هنوز یکی دو ساعت در محل کارم نمانده ام که دوباره بدبینی به سراغم می آید و بی تابم می کند.»

از مرد دیگری پرسیده شده است چه دلایلی داری که همسرت به تو خیانت می کند؟ می گوید : "با همکارانش خودمانی صحبت می کند، هر وقت از خانه بیرون می روم پرده را نشان می کنم. وقتی برمی گردم می بینم پرده جا به جا شده، پس حتماً می خواسته سرک بکشد که در ساختمان روبرویی چه خبر است! وقتی کیف و کشوی میز توالتش را وارسی می کنم می بینم همه چیز سر جای خودش است! وقتی سر از کارهایش در می آورم و او را به محاکمه می کشم، می‌گوید: این حرفها را تکرار نکن. بالاخره مرا مجبور می کنی که گناهی مرتکب شوم".

این مقاله، به چند سوال اساسی در این رابطه پاسخ می دهد:

آیا ازدواج با اشخاصی که دچار بدبینی هستند، درست است؟

بدبینی یکی از خصوصیت های دردسرساز شخصیتی است که ممکن است ناشی از بیماری باشد، اما نمی توان به افراد توصیه کرد که به دلیل وجود این خصوصیت در یک فرد با او ازدواج نکنند، یا این خصوصیت را نادیده بگیرند و بدون نگرانی با او ازدواج کنند. آن‌ها باید بدانند که این خصوصیت مشکلات متعددی را در زندگی مشترک به بار می آورد و همچنین امکان انتقال ژنتیکی آن به فرزندان نیز وجود دارد. به این ترتیب باید با در نظر گرفتن تمامی جوانب و با مقایسه این خصوصیت با سایر خصوصیت های فرد، در مورد ازدواج با چنین فردی تصمیم گرفته شود . حالا اگر شخص تصمیم گرفت که با فرد بدبین ازدواج کند، در این شرایط به وی گفته می شود که" هر کجا می‌روی مشخص کن، ساعت رفت و آمد خود را اعلام کن". در عین حال توصیه می شود، فرد بدبین برای درمان اقدام کند وگرنه زندگی بسیار دشوار خواهد شد.

علاقه دو همسر به یکدیگر عموماً بر مبنای اصول منطقی نیز استوار است و همسران برای دوست داشتن خود دلایل منطقی و استدلالی نیز دارند. این در حالی است که افراد مبتلا به بدبینی در دوستی خود نیز شکل و ظاهر منطقی ندارند و عشق آن‌ها اغلب ویژگی های افراطی و احساسی صِرف دارد. لذا نمی توان عشق زیاد را منشأ بدبینی به همسر دانست

آیا بدبینی زن و شوهر از عشق زیاد سرچشمه می گیرد؟

زن و شوهر دوست دارند با هم رابطه ای کاملاً اختصاصی داشته باشند. اگر این رابطه، که بر پایه علاقه و توجه استوار است، وجود داشته باشد، دیگر جایی برای بدبینی یا حسادت باقی نمی ماند. پس هرگز نمی توان گفت که بدبینی فردی نسبت به همسرش ، ناشی از عشق بیش از اندازه است. دلایل زیادی این نظریه را تأیید می کنند. بین زن و شوهرهایی که عاشق یکدیگر هستند، هیچ حسادت و بدبینی وجود ندارد. برعکس، افرادی که به بدبینی و حسادت مبتلا هستند، در بسیاری از موارد رابطه عاشقانه ای با همسرشان ندارند و ممکن است همسر خود را دوست نداشته باشند یا حتی از او متنفر باشند.

علاقه دو همسر به یکدیگر عموماً بر مبنای اصول منطقی نیز استوار است و همسران برای دوست داشتن خود دلایل منطقی و استدلالی نیز دارند. این در حالی است که افراد مبتلا به بدبینی در دوستی خود نیز شکل و ظاهر منطقی ندارند و عشق آن‌ها اغلب ویژگی های افراطی و احساسی صِرف دارد. لذا نمی توان عشق زیاد را منشأ بدبینی به همسر دانست. پس نتیجه می گیریم که: سوءظن و حسادت در زناشویی از عشق و علاقه ناشی نمی شود و نشانه بدبینی است که باید آن را درمان کرد.

بدبینی

نخستین بار بدبینی چه طور بروز می کند؟

اوایل زندگی رگه‌هایی از این نوع بدبینی وجود دارد. به‌طور مثال دختر خانمی که زندگی خود را به تازگی آغاز کرده است شوهرش روزی چند بار زنگ می‌زند و می‌پرسد «کجا هستی؟ می‌خواستم احوالت را بپرسم». در این لحظه خانم فکر می‌کند این مطلب به نوعی ایجاد ارتباط عاطفی است. حالا ممکن است این تلفن زدن‌ها تا بیست بار برسد. این مسئله را می توان اولین رگه ها و نشانه ها از بدبینی دانست.گاه نیز ممکن است بدبینی اولین‌ بار از یک حسادت شروع ‌شود.

به ‌طور مثال در یک مهمانی، شوهری به خانمش می‌گوید: «توی این مهمانی اصلا به من توجه نمی‌کردی، بقیه افراد دور و بر همسرانشان بودند اما تو اصلاً مرا ندیدی بنابراین تو مرا دوست نداری و افراد دیگر را بیشتر دوست داری».

آیا رفتار بعدی افراد بدبین قابل پیش بینی است؟

وقتی بدبینی نسبت به همسر شروع شد ممکن است فرد شروع به نقشه‌کشی کند و همسرش را چک کند و همین باعث شود تا رفتار بعدی او غیرقابل پیش بینی باشد، به طور مثال ممکن است فردی سفر یا مأموریت را بهانه کند اما مرتب دنبال چک کردن همسرش باشد و سرزده وارد خانه شود و از او سۆالاتی را بپرسد و همسرش را دچار تنش کند. در این مرحله همسران همیشه با اضطراب مواجه می‌شوند. همسر فرد تلفن می‌زند، این شخص هم که هر لحظه منتظر تماس همسرش است هیجان‌زده پای تلفن می‌رود و دوباره مشکلات شروع می‌شود و همسرش سۆال می‌کند: «چرا هیجان زده ای؟ چه اتفاقی افتاده؟» این نوع زندگی فوق‌العاده پر تنش خواهد بود.

در روزهای بعد با ادامه ی مقاله ی بدبینی در زندگی مشترک با ما همراه باشید.

سرور حاجی سعید

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

عشق‌های تر و تازه

نجات ازدواج در هشت گام

برگ برنده در زندگی مشترک

یادداشتی برای زوجین بی توجه

عشق، از افسانه تا واقعیت

راز ارتباط های ماندگار

شاه کلیدی برای نفوذ در قلب همسر

نمک زندگی ،به میزان لازم

دشمنان عشق را اخراج کنید

خانواده همسرتان را دریابید...

قدر خانواده همسرتان را بدانید

معاشرت با خانواده‌ی همسر

نقش استراتژیک مادر شوهر در زندگی

قطع رابطه با خانواده همسر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.