تبیان، دستیار زندگی
از خواص میوه‌ها و سبزی‌ها برای سلامت بدن، بسیار شنیده‌ایم. هیچ‌گاه نمی‌توانیم بین میوه‌ها و سبزی‌ها فرق بگذاریم و بگوییم کدام بهتر از دیگری است، اما در میان میوه‌ها و سبزی‌ها، برخی انواع هستند که برای گروه جنسی یا سنی خاصی بسیار مفیدترند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

میوه‌ها و سبزیجات مفید برای سلامت مردان


از خواص میوه‌ها و سبزی‌ها برای سلامت بدن، بسیار شنیده‌ایم. هیچ‌گاه نمی‌توانیم بین میوه‌ها و سبزی‌ها فرق بگذاریم و بگوییم کدام بهتر از دیگری است، اما در میان میوه‌ها و سبزی‌ها، برخی انواع هستند که برای گروه جنسی یا سنی خاصی بسیار مفیدترند.


از میان میوه‌ها می‌توان به این موارد برای سلامت مردان اشاره کرد:

موز

موز

موز سرشار از انرژی است و دارای پتاسیم فراوانی است. پتاسیم ماده‌ای است که برای تنظیم عملکرد اعصاب، ضربان قلب و مخصوصاً فشار خون لازم است. رژیم غذایی سرشار از پتاسیم و منیزیم می‌تواند خطر سکته را در بدن کاهش دهد.

به عنوان یک منبع غنی از ویتامین B6، موز همچنین می‌تواند به سیستم ایمنی بدن کمک کند. سلول‌های قرمز خونی برای داشتن عملکرد مناسب به این ماده نیاز دارند. بنابر این، به عنوان یک مرد، روزانه قبل از ورزش و کار و هنگام صبحانه، یک موز بخورید و در کنار آن از غلات کامل هم لذت ببرید. علاوه بر این، آب‌میوه، شیر، گوجه فرنگی و محصولات حاوی گوجه فرنگی و حبوبات، منبع خوبی از پتاسیم هستند.

کلم بروکلی

بروکلی

وقتی صحبت از غذاهای طلایی است، سبزیجات خانواده کلم نظیر کلم بروکلی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و سرطان بسیار موثر هستند. این سبزیجات همچنین سرشار از ویتامین C، بتاکاروتن، پتاسیم و نیتوکمیکال‌های به نام سولفورافین است که اثرات بسیار قوی علیه سرطان پروستات و کولون دارند. مطالعات تازه محققان دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد افرادی که 5 وعده در هفته از سبزیجات خانواده کلم استفاده می‌کنند، به احتمال کمتر به سرطان مثانه یعنی سرطانی که 2 تا سه بار در مردان شایع است، مبتلا می‌شوند.

این سبزی بسیار مغزی، همچنین سطح ماده هموسیتوئین را هم کاهش می‌دهد. تنها به بروکلی تکیه نکنید، سایر خانواده کلم نظیر کلم پیچ، کلم قمری، کاهو و کلم بروکسل هم از نظر تغذیه‌ای بسیار غنی هستند.

خانواده توت و آلبالو

توت فرنگی و بلوبری

رنگ‌های بنفش، آبی و قرمز، در همه نوع توت و آلبالو، مسوول سلامت بودن میوه‌هایی هستند که حاوی این رنگ‌ها هستند. توت‌ها حاوی بیش از 4 هزار ذره مختلف هستند که دارای آنتی اکسیدان و ویتامین C هستند. بنابراین مطمئن شوید که این میوه‌های کم کالری در رژیم غذایی روزانه‌تان وجود دارد. روزانه 5 وعده میوه بخورید. افزودن توت‌ها به رژیم غذایی، روند تحلیل عملکرد مغزی که با افزایش سن اتفاق می‌افتد را کاهش می‌دهد. مطالعات متعددی نشان می‌دهد که هر چقدر هم که رژیم غذایی سالم و بهتر باشد، مخصوصاً حاوی خانواده توت و آلبالو، می‌تواند عملکرد مغزی را تقویت کرده و مغز را سالم‌تر نگهدارد.

سبزیجات سبز – قرمز

فوت كوزه‌گری برای سبزیجات

ویتامین C و بتاکاروتن، آنتی اکسیدان‌هایی هستند که سلول‌های پوستی را سالم نگهداشته و آن را از تخریب ناشی از تابش اشعه آفتاب حفظ می‌کند. ویتامین C در تولید کلاژن هم درگیر است. محققان توصیه می‌کنند روزانه مواد غذایی نظیر فلفل قرمز، هویج، کدو و سیب زمینی شیرین مصرف کنید. سبزیجات برگ سبز و هرگونه سبزی می‌تواند خطر بزرگ پروستات را کاهش دهد. مردانی که رژیم غذایی‌شان سرشار از سبزی و میوه است، کمتر به بیماری‌های پروستات مبتلا می‌شوند.

منبع: aftab.ir


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: meliaa

برگرفته از انجمن: بهداشت و سلامت

مطالب مرتبط:

پاکسازی بدن با سبزیجات بهاری

خواص اعجاب انگیز سبزی‏ها

سبزیجاتی که نباید در یخچال نگهداشت