تبیان، دستیار زندگی
محمود رفیعی داوری است که اتفاقات عجیب و غریب باعث شد تا برای همیشه داوری را کنار بگذارد و شغل معلمی خود را دنبال کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از معلمی تا مستطیل سبز


محمود رفیعی داوری است که اتفاقات عجیب و غریب باعث شد تا برای همیشه داوری را کنار بگذارد و شغل معلمی خود را دنبال کند.
محمود رفیعی

محمود رفیعی همان داوری است که رقم خوردن اتفاقات عجیب و غریب باعث می شود تا این داور فوتبال و داوری را برای همیشه کنار بگذارد. فحاشی تماشاگران به رفیعی در دیدار جنجالی پرسپولیس و داماش آنقدر شدید بود که رفیعی بازی را نیمه تمام رها کرد و دیگر به داوری برنگشت.

رفیعی همان شب پس از کناره گیری اش اعلام کرد: من یک معلم هستم و نمی توانم این ناهنجاری ها را تحمل کنم.

وی معتقد است: معلم ها مظلوم ترین قشر جامعه هستند و وزارت آموزش و پروش باید حداقل 5 میلیون تومان برای آنها دستمزد قائل شود تا آنها بتوانند بدون دغدغه کودکان و نسل آینده را با آرامش خاطری پرورش دهند.

حالا پس از سالها به بهانه روز معلم به سراغ رفیعی رفتیم تا چند کلامی را در مورد روز معلم با او همکلام شویم.

آقای رفیعی هفته معلم را به شما تبریک می گوییم چه شد که شما شغل شریف معلمی را انتخاب کردید ؟

از لطف شما ممنونم. من از همان کودکی به شغل معلمی علاقه داشتم و هر چقدر بزرگ تر شدم بیش از گذشته به این شغل گرایش پیدا کردم و الان خیلی خوشحال هستم که می توانم در مقاطع مختلف حضور داشته باشم.

ویژگی های یک معلم از نظر شما چگونه باید باشد؟

یک معلم باید ویژگی های فراوانی داشته باشد. اخلاق، دانش، صبر و بردباری از جمله ویژگی هایی است که یک معلم برای آموزش باید از آن بهره مند باشد.

معلم ها مظلوم ترین قشر جامعه هستند و وزارت آموزش و پروش باید حداقل 5 میلیون تومان برای آنها دستمزد قائل شود تا آنها بتوانند بدون دغدغه کودکان و نسل آینده را با آرامش خاطری پرورش دهند

بهترین شیوه آموزشی از نظر شما چگونه باید باشد؟

به هر حال دانش آموزان در شرایطی قرار دارند که شما باید با آنها ارتباط خوبی برقرار کنید. من فکر می کنم برقراری ارتباط مناسب با دانش آموز یکی از بهترین شیوه های آموزشی است.

توصیه شما به همکارانتان چیست؟

من فکر می کنم عشق ورزیدن به شغل معلمی فلسفه اول آن محسوب می شوند و هر چند از نظر مالی در شرایط مناسبی قرار ندارند اما سعی کنند این مسائل را فراموش کنند.

خیلی ها اعتقاد دارند شغل معلمی از لحاظ مالی مناسب نیست نظر شما در این مورد چیست؟

به نظر من حقوق یک معلم در جامعه فعلی باید حداقل پنج میلیون تومان باشد تا آنها بتوانند بدون دغدغه تنها به فکر آموزش باشند و به کار دیگری نپردازند.

بهترین خاطره شما از معلمی چیست؟

خیلی حضور ذهن ندارم اما اولین روز معلمی را خوب به خاطر دارم و جالب است بدانید من تا شش ماه اول معلمی نکردم مثل محصل ها بودم و مدام با دانش آموزان بازی می کردم و به مرور زمان فهمیدم که من معلم هستم و کمتر باید بازی کنم.

 

به فرزندان خود اجازه می دهید شغل معلمی را انتخاب کنند؟

من دارای دو فرزند دختر هستم و آنها اجازه دارند هر کاری را که به آن علاقه و عشق می ورزند را انتخاب کنند چون عشق و علاقه در هر کاری می تواند زمینه موفقیت را فراهم کند.

شما هنگام نمره دادن به دانش آموزان همانند داوری قاطع عمل می کنید یا خیر ؟

نه برعکس داوری عمل می کنم و بهترین نمرات را برای آنها در نظر می گیرم.

چه شد که وارد جامعه داوری شدید ؟

من در شهر اراک به بازی فوتبال مشغول بودم اما جز دسته بازیکنان برتر نبودم. در آن زمان جام شهدا می گذاشتند و ما در مسابقات شرکت می کردیم . یکی از مربیان ما به من پیشنهاد کرد که توانایی قضاوت کردن را دارم . پس از آن من دانشگاه قبول شدم و به شهر تهران آمدم. بعد از آن متوجه شدم برای داوری باید به کلاس های داوری بروم. در کلاس ها ثبت نام کردم و پس از آن وارد جامعه داوری شدم.

پس از آن فحاشی های فراوانی در دیدار پرسپولیس و داماش برای شما رخ داد که شما داوری را کنار گذاشتید ؟

اتفاقات آن دیدار برای من خوشایند نیست و اصلا دوست ندارم به گذشته برگردم.متاسفانه فضاهای وزرشگاه های ما مطلوب نیست. این اتفاق به جامعه ما هم برمی گردد اما به هر حال آن بازی تمام شد و من علاقه ای ندارم تا بار دیگر در مورد اتفاقات آن دیدار صحبت کنم.

چند سوال تک کلمه ای از شما می پرسم اولین چیزی که به ذهن تان می رسد؟

معلم: صبر ، بردباری و مظلوم

مدرسه: مقدس

بازی: عشق

دانش آموز : نشاط و صمیمیت

مصاحبه: حسین محمدی
بخش ورزشی تبیان