تبیان، دستیار زندگی
عصر ، پنجشنبه۱۱ اردیبهشت ماه ۹۳ ، فونس هیکمن - طراح برجسته گرافیک آلمان - میهمان ویژه هفته طراحی گرافیک تهران بود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دیداری با فونس هیکمن در تهران


عصر  پنجشنبه11 اردیبهشت ماه 93 ، فونس هیکمن - طراح برجسته گرافیک آلمان - میهمان ویژه هفته طراحی گرافیک تهران بود.

دیداری با فونس هیکمن در تهران

هیکمن در طی این سخنرانی که در سینِما تک موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد ابتدا به معرفی خود و سپس به گفتگو درباره برخی از آثارش پرداخت و در پایان زمانی را به پرسش و پاسخ با مخاطبانش اختصاص داد. این برنامه که توسط انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران ترتیب داده شده بود با استقبال زیادی رو به رو شد.

«فونس ماتیاس هیکمن» به گفته «ساعد مشکی»، مجری برنامه، به طراح فیلسوف و فیلسوف طراح شهره  است.

وی ابتدا در رشته عکاسی و سپس ارتباط تصویری تحصیل کرده است اما طبق گفته خودش این دو برایش کافی نبودند و او تصمیم می‌گیرد بعد از مدتی به تحصیل در رشته فلسفه مشغول شود؛ اما  این رشته را نیمه کاره رها می‌کند چرا که عقیده دارد فلسفه گسترده‌تر از آن است که بشود در قالب یک رشته تحصیلی دو ساله به آن نگاه کرد بلکه انسان همواره به مطالعه فلسفه در زندگی‌اش نیاز دارد.

او تاکنون در چندین دانشگاه تدریس کرده است و سخنرانی‌ها و ورکشاپ های بسیاری را در سراسر دنیا برگزار کرده است. در حال حاضر نیز در دانشگاه هنر برلین تدریس می کند.

هم‌ زمان با هفته گرافیک می‌توانید از نمایشگاه پوسترهای فونس هیکمن در خانه هنرمندان بازدید کنید.

استودیوی طراحی او با عنوان «فونس M 23 » در سال 2001 در برلین تاسیس شد که اداره آن بر عهده هیکمن و بجورن ولف است. بنابر گفته هیکمن اندازه استودیو متغیر است و ارتباط مستقیمی با پروژه ای که روی آن کار می کنند دارد.

اعضای آن در حال حاضر 9 نفر اند  اما معمولاً بین 4 تا 12 نفر در ام 23 مشغول به کار هستند.. تمرکز اصلی این مجموعه بر طراحی سیستم‌های ارتباطی پیچیده  است اما به طور کلی بیشتر فعالیت هایشان در زمینه  های فرهنگی است؛ از طراحی پوستر گرفته تا جلد کتاب و مجله و وب سایت و … . این استودیو تاکنون برنده جوایز بسیاری بوده است.

هم‌ زمان با هفته گرافیک می‌توانید از نمایشگاه پوسترهای فونس هیکمن در خانه هنرمندان بازدید کنید.

دیداری با فونس هیکمن در تهران

شرح برخی از آثار هیکمن

پوستر 1و2 : هیکمن تعدادی پوستر علیه تجارت اسلحه طراحی کرده است.او درباره این پوستر با طنزی تلخ گفت که طبق تجربه عینی‌اش قوانینی که برای فروش و صادرات موز وجود دارد بسیار سخت تر از فروش اسلحه است.  در پوستر بعدی نیز تصویر اسلحه ای را می‌بینیم که رویش پرچم کشور های تولید کننده اسلحه را به چشم می خورد که آلمان هم از جمله آن هاست.

پوستر (1)

پوستر 3 : عنوان: « پرچم جدید برلین» که برنده جایزه شد. هیات ژوری مسابقه برداشتی کاملاً متفاوت از کار وی داشتند. به زعم آن‌ها این پوستر حاوی نظریه‌ای انقلابی است و نظر فقرا علیه ثروتمندان را نشان می‌دهد در حالیکه هدف پوستر چیز دیگری بوده است.

هدف هیکمن از خلق این اثر نشان دادن یکی از بزرگترین مشکلات برلین یعنی فضولات سگ‌ها بوده است. این پوستر در موزه های مختلفی به نمایش در آمده است.

دیداری با فونس هیکمن در تهران
پوستر (2)

دیداری با فونس هیکمن در تهران

پوستر (3)

پانته آ غلامی

بخش هنری تبیان

مطالب مرتبط

جنگل هول در گالری محسن

رعنا فرنود در هاویه

باغ وحش شماره ی یک