تبیان، دستیار زندگی
سفری به سرزمینی آسمانی؛ ویژه برنامه‌ای است برای دانش‌آموزان تا راه و روش درست زندگی کردن را از بهترین‌ها بیاموزند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دانش آموزان آسمانی


سفری به سرزمینی آسمانی؛ ویژه برنامه‌ای است برای دانش‌آموزان تا راه و روش درست زندگی کردن را از بهترین‌ها بیاموزند.

دانش آموزان آسمانی

«سفر آسمانی» برنامه اردویی نیم روزه زیارت مزار شهدای بهشت زهرا (س) و روایتگری از دفاع مقدس برای دانش‌آموزان تهرانی است که فرهنگسرای رضوان (در جوار گلزار شهدای بهشت زهرا است) در آن سعی کرده تا دانش‌آموزان بیشتر با فرهنگ ایثار و شهادت و به خصوص با شیوه زندگی و منش شهدای انقلاب اسلامی آشنا شوند.

به گفته مسئولان فرهنگسرای رضوان مخاطب این برنامه به صورت هدفمند انتخاب شده و برای این انتخاب جلسات مشاوره‌ای متعدد با اساتید دانشگاه و فعالان حوزه‌های فرهنگی برگزار شد و در نهایت دانش‌آموزان مقطع راهنمایی قدیم و یا ششم دبستان و اول تا سوم دبیرستان جدید به عنوان مخاطب هدف انتخاب شدند.

به گفته کارشناسان، این مقطع سنی زمان شکل‌گیری شخصیت افراد بوده و گرایشاتی که افراد در این مقطع پیدا می‌کنند بسیار بر سایر مقاطع تأثیرگذار است، لذا با انتخاب دانش‌آموزان این مقطع به عنوان مخاطب هدف برنامه سفر آسمانی، جهت‌دهی برنامه‌ریزی‌های فرهنگسرا به سمت تولید برنامه و محصول متناسب با این گروه سنی سوق پیدا کرده است.

این برنامه از ابتدای تأسیس فرهنگسرای رضوان در سال 90 به عنوان یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های این فرهنگسرا در مقاطع مختلف اجرا شده است و تاکنون با گذشت سه سال از برگزاری آن، حدود 13 هزار دانش‌آموز از نقاط مختلف شهر تهران در این برنامه شرکت کرده‌اند.

در ادامه به بخش‌های مختلف این برنامه پرداخته می‌شود:

اتوبوس بهشت

برای استفاده از زمان جابه‌جایی دانش‌آموزان و ایجاد آمادگی لازم برای ورود به فضای معنوی گلزار شهدا، اتوبوسی با ظاهر متفاوت طراحی شده و همراه راوی برنامه به دنبال دانش‌آموزان در مدرسه می‌رود و در طول مسیر مدرسه تا گلزار با ذکر مختصری از تاریخ جنگ و هم‌نوایی سرودهای انقلابی برنامه شروع می‌شود. بعد از برنامه نیز دانش‌آموزان به همراه راوی تا مدرسه مشایعت می‌شوند و سۆالاتی را که در طول برنامه برایشان پیش‌آمده از او می‌پرسند. (میانگین زمان حضور دانش‌آموزان در اتوبوس و در مسیر رفت و برگشت 90 دقیقه است) .

ـ نمایش تئاتر دفاع مقدس دانش‌آموزان با حضور در سالن آمفی‌تئاتر فرهنگسرای رضوان به تماشای نمایش «کسی از میان شما» می‌نشینند که در آن بعضی مفاهیم مانند ایثار و گذشت گنجانده شده و البته مقداری هم طنز به آن آمیخته تا فضای خودمانی‌تری در ادامه برنامه برای دانش‌آموزان فراهم شود. بعد از نمایش نیز با پخش کلیپ و پرده‌خوانی سیره شهدا توسط راوی برنامه ادامه می‌یابد.

جان ما اگر در راه دفاع از دین نباشد، ارزش ندارد؛ شهیدان رفتند تا مسلمانان در آسودگی زندگی کنند اگر روزی اتفاقی رخ داد باید جای شهدا را پر کنیم

زیارت مزار شهدا

در این قسمت دانش‌آموزان همراه راوی به زیارت مزار شهدا می‌روند و با توجه به محدودیت زمان مدارس، همه یا بخشی از برنامه تعیین شده زیارت مزار شهدا برای آن‌ها اجرا می‌شود و دانش‌آموزان ضمن زیارت مزار شهدا با خصوصیات اخلاقی و برخی خاطرات آن شهید آشنا می‌شوند.

به طور مثال؛ در مورد شهید چمران به علم‌اندوزی او اشاره می‌شود و یا در مورد شهید همت به اخلاص او. لازم به ذکر است برای هر یک از بخش‌های برنامه کارشناسی‌های لازم صورت گرفته و پیام‌های هر بخش کاملاً هدفمند انتخاب می‌شوند.

ـ سایت تیراندازی قسمت پایانی برنامه در گلزار شهدا حضور دانش‌آموزان در سایت تیراندازی فرهنگسرا است تا خاطره حضورشان در گلزار شهدا ماندگارتر شود و البته به نفرات برگزیده نیز جوایزی اهدا می‌شود. همچنین در کنار تیراندازی راوی نیز از لزوم شناخت دشمن و تهاجم فرهنگی برای دانش‌آموزان صحبت می‌کند.

اهدای محصولات فرهنگی

دو محصول فرهنگی در این برنامه به دانش‌آموزان اهداء می‌شود، یکی محصول تندیس قلمدان شهید آوینی و دیگری کتاب تعاملی پیک ایثار که هر دو از محصولات تولیدی فرهنگسرا است. محتوای کتاب تعاملی پیک ایثار با مشارکت دانش‌آموزان تکمیل می‌شود در انتهای برنامه توزیع می‌شود و دانش‌آموزان با تکمیل و ارسال آن در این مسابقه شرکت می‌کنند و به انتخاب هیئت داوران به آثار برگزیده نیز جوایزی اهدا خواهد شد.

دانش آموزان آسمانی

از سفر آسمانی می‌گویند

یکی از روش‌های عملی برای اصلاح فرهنگ و رفتار جامعه، اصلاح نگرش افراد به موضوعات مختلف است و در برنامه سفر آسمانی سعی می‌شود جنبه‌های مختلف فرهنگ ایثار و شهادت به روشنی توضیح داده شده و به دانش‌آموزان داده‌های صحیح در این خصوص ارائه شود.

فاطمه ناصری مربی پرورشی مدرسه میثم منطقه 18 تهران که به همراه جمعی از دانش‌آموزان در این سفر آسمانی حضور یافته است، می‌گوید: برای اولین بار در این محل حضور پیدا کردم در این سفر آسمانی باید در ابتدا اقتدار و پیشرفت ایران را در طول سال‌های اخیر بیان کنیم و سپس به دانش‌آموزان بگوییم که این اقتدار حاصل تلاش‌ها و ایثار کسانی است که امروز شهید شده‌اند، کسانی که امروز جانباز هستند. باید صبر و گذشت خانواده شهدا و ایثارگران را برای دانش‌آموزان بیان کنیم و نگذاریم این فداکاری‌ها به فراموشی سپرده شود.

از دانش‌آموزانی که در این سفر آسمانی حضور داشتند می‌خواهیم تا جمله‌ای از راهی که شهدا رفتند، بگویند.

مهدی عسگری می‌گوید: شهدا غیرت داشتند؛ آن‌ها جنگیدند تا ما آزاد شویم؛ در این آزادی نباید دنبال شهرت باشیم و سعی کنیم با داشتن هدف بزرگ، اولین کشور در جهان باشیم.

عرفان عاشقی: در دوره جنگ دانش‌آموزان وقتی احساس خطر کردند به جبهه رفتند؛ آن‌ها راه امام حسین (ع) را رفتند؛ من هم می‌خواهم مثل آن‌ها در راه اسلام بایستم تا شهید شوم.

آرمین آقایی می‌گوید: شهدا نسبت به کشور و خانواده احساس مسئولیت می‌کردند؛ آن‌ها بدون توقع از ریاست و قدرت به جبهه رفتند؛ هیچ توقعی هم نداشتند؛ ما هم باید به همان دانش‌آموزان نگاه کنیم و در راهپیمایی‌هایی که علیه آمریکا و اسرائیل است شرکت کنیم و پای خون آن‌ها بایستیم؛ درسمان را خوب بخوانیم تا در برابر دشمنان اسلام مقاومت کنیم و باید پیروز باشیم.

پولادی می‌گوید: جان ما اگر در راه دفاع از دین نباشد، ارزش ندارد؛ شهیدان رفتند تا مسلمانان در آسودگی زندگی کنند اگر روزی اتفاقی رخ داد باید جای شهدا را پر کنیم.

گروه دیگری از دانش‌آموزان دختر مدرسه کیهانی منطقه 18 تهران در این سفر آسمانی حضور پیدا کرده‌اند؛ مبینا محمودی در این جمع می‌گوید: انسان بالاخره در اثر بیماری یا اتفاقات دیگر می‌میرد و چه بهتر که در مسیری حرکت کند و شهید شود که خودش را با ارزش کند؛ شهدا رفتند تا ما گرفتار گناه نشویم، با حجاب باشیم؛ در امنیت درس بخوانیم و پیشرفت کنیم؛ اگر کشورهای غربی بر ما حکومت می‌کردند هیچ وقت این حجاب را نداشتیم، آن‌ها بر ما مسلط می‌شدند و ما ذلیل می‌شدیم. دایی من شهید شده است و پیکرش مفقود است؛ مادر بزرگم در اردبیل زندگی می‌کند و سال‌هاست منتظر پسرش است تا برگردد. ما هم باید راه تمام شهدا را ادامه بدهیم.

این حرف‌ها را دانش‌آموزان پاک و بی‌ریایی می‌زنند که جنگ را ندیده‌اند؛ آن‌ها در پی حقیقت دفاع مقدس هستند که این سفر آسمانی می‌تواند بخشی از آن را تأمین کند.

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع: فارس