تبیان، دستیار زندگی
ماجراجویی‌های قرن سیزدهمی مارکوپولو یک بار دیگر مورد توجه دو صنعت سینما و تلویزیون قرار گرفته است و خبر می‌رسد به صورت همزمان یک فیلم سینمایی و یک مجموعه تلویزیونی براساس قصه زندگی این کاشف سرشناس و ماجراجو ساخته می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت فیلمهای تازه درباره مارکوپولو


ماجراجویی‌های قرن سیزدهمی مارکوپولو یک بار دیگر مورد توجه دو صنعت سینما و تلویزیون قرار گرفته است و خبر می‌رسد به صورت همزمان یک فیلم سینمایی و یک مجموعه تلویزیونی براساس قصه زندگی این کاشف سرشناس و ماجراجو ساخته می‌شود.

  ساخت فیلمهای تازه درباره مارکوپولو

هر دو پروژه جزو کارهای گرانقیمت و پرخرج دو رسانه سینما و تلویزیون است و تهیه کنندگان سرشناس و مطرحی در تولید آنها همکاری و مشارکت دارند. بحث تولید نسخه های جدید سینمایی و تلویزیونی مارکوپولو در حالی مطرح شده که قبل از این هنرمندان بین المللی سینما و تلویزیون، فیلم ها و مجموعه های موفق و مطرحی در رابطه با زندگی و سفرهای هیجان انگیز این بازرگان ماجراجوی ایتالیایی تهیه و تولید کرده اند. به نظر می رسد حالا که توجه صنعت سینما به سمت قصه های معروف قدیمی جلب شده، مارکوپولو هم از قفسه بایگانی بیرون کشیده شده است. این در حالی است که تهیه کنندگان هر دو نسخه جدید سینمایی و تلویزیونی مارکوپولو گفته اند فیلم و مجموعه آنها نسخه دوباره سازی شده آثار قدیمی و کلاسیکی نیست که در ارتباط با این بازرگان و کاشف ساخته شده اند. به این ترتیب، این کارهای جدید به احیای نسخه های قدیمی نخواهد پرداخت و روایتی متفاوت و تازه را از سفرهای مارکوپولو ادامه خواهد داد.

مارکو به روایت ژانگ ییمو؟

چینی ها که در یکی دو سال اخیر همکاری نزدیکی را با کمپانی های فیلمسازی هالیوودی شروع کرده اند، در تولید نسخه جدید سینمایی مارکوپولو با کمپانی پارامونت همکاری می کنند. مسئولان این کمپانی گفته اند طرف چینی نه تنها نیمی از هزینه های فیلم را تامین خواهد کرد، بلکه بازیگران و لوکیشن های مختلف کشور پهناور چین را هم در اختیار این پروژه قرار خواهد داد. همکاری سال قبل چینی ها با «مرد آهنی 3» موفقیت مالی زیادی نصیب آنها کرد.

از همین رو، چینی ها آمادگی کامل خود برای همکاری با مارکوپولو را اعلام کرده اند. این فانتزی اکشن به صورت سه بعدی ساخته خواهد شد و یک بازیگر سرشناس آمریکایی نقش مارکوپولو را در آن بازی خواهد کرد. بحث بر سر انتخاب کارگردان فیلم ادامه دارد. در حالی که مسئولان کمپانی پارامونت به دنبال یک فیلمساز مطرح هالیوودی هستند، زمزمه هایی شنیده می شود که ژانگ ییمو، فیلمساز چینی پشت دوربین فیلمبرداری آن خواهد رفت. در این رابطه هنوز هیچ چیز قطعی نشده، ولی دامنه شایعات به قدری وسیع است که بعید نیست بزودی اعلام شود ژانگ ییمو کارگردان این فیلم است. کلید فیلمبرداری مارکوپولو اواسط ماه اکتبر زده می شود، ولی نام کارگردان و بازیگر اصلی آن تا یک ماه دیگر اعلام خواهد شد. در عین حال، تهیه کنندگان فیلم هنوز رقم دقیق هزینه های تولید این اکشن پرخرج را فاش نکرده اند.

  ساخت فیلمهای تازه درباره مارکوپولو

سفر تلویزیونی نروژی

یوآکیم رونینگ و اسپن ساندربرگ، سازندگان درام شرح حال گونه «کان ـ تیکی» ـ که نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی سال شد ـ برای کارگردانی دو اپیزود اول و دوم مجموعه تلویزیونی مارکوپولو انتخاب شده اند. از قرار معلوم، توانایی بالای آنها در ساخت یک درام شرح حال گونه که اختصاص به سفر طولانی و ماجراجویانه یک کاشف ایتالیایی داشت، بهترین دلیل برای انتخاب آنها به عنوان کارگردان دو قسمت اصلی مجموعه مارکوپولو بوده است. البته این دو فیلمساز اهل نروژ با زبان انگلیسی بیگانه نیستند و قرار است قسمت پنجم مجموعه فیلم اکشن فانتزی و ماجراجویانه دزدان دریایی کارائیب را هم کارگردانی کنند. هنوز معلوم نیست این دو فیلمساز، ابتدا دزدان دریایی کارائیب جدید را جلوی دوربین می برند یا مارکوپولو را. زمان شروع کار فیلمبرداری هیچ یک از این دو پروژه مشخص نیست. شرکت مستقل فیلمسازی وینستون تهیه کننده مجموعه مارکوپولو است. مسئولان شرکت به این دلیل رونینگ و ساندربرگ را برای کارگردانی درام ماجراجویانه فانتزی و شرح حال گونه خود انتخاب کرده اند که مجموعه شان لحنی متفاوت و غیرمتعارف (و حتی روشنفکرانه) داشته باشد.

مجموعه تلویزیونی مارکوپولو در یک فصل ده قسمتی تهیه می شود و از حالا اواخر سال 2014 برای نمایش آن در نظر گرفته شده است. لوکیشن های مجموعه کشورهای ایتالیا و قزاقستان و استودیوی تازه تاسیس پاین وود در مالزی خواهد بود. این مجموعه که محصول مشترک آمریکا، انگلستان و ایتالیاست، لورنزو ریحلیمی را در نقش مارکوپولو خواهد داشت. بندیکت دونگ، ژوژو، تام وو، رهی هی و ریک یون هم در نقش های دیگر مجموعه بازی خواهند کرد. دان میناهان یکی از تهیه کنندگان مجموعه، کارگردان دو اپیزود آن هم خواهد بود. کارگردان شش اپیزود دیگر مارکوپولو هنوز انتخاب نشده اند. قصه این مجموعه هم مثل نسخه جدید سینمایی آن، سفرهای ماجراجویانه مارکوپولو به نقاط مختلف جهان و اتفاقاتی را که برای وی رخ داد، به تصویر خواهد کشید.

سیاح ماجراجو

مارکوپولو که سال 1324 و در هفتاد سالگی درگذشت یکی از سرشناس ترین چهره های تاریخ است. او هیچ مقام دولتی نداشت و شهرت خود را مدیون جنگ های مهم و سرنوشت ساز تاریخ نیست. او یک بازرگان ایتالیایی بود که برای کارهای تجارتی خود سفرهای زیادی می کرد. او در این سفرها ضمن فروش کالاهای خود، اهالی آسیای مرکزی و چین را با اروپایی ها و فرهنگ آنان آشنا کرد. او حرفه تجارت را از پدر و عمویش آموخت. مارکوپولو اولین اروپایی نبود که به چین سفر کرده، اما لقب اولین سیاحی را گرفت که خاطرات سفر خود را نوشت و دیگران امکان خواندن آن را پیدا کردند.

مارکوپولو که سال 1324 و در هفتاد سالگی درگذشت یکی از سرشناس ترین چهره های تاریخ است. او هیچ مقام دولتی نداشت و شهرت خود را مدیون جنگ های مهم و سرنوشت ساز تاریخ نیست.

مارکوپولو به روایت گری کوپر

«ماجراجویی های مارکوپولو» محصول سال 1938 قدیمی ترین و معروف ترین فیلمی است که در ارتباط با ماجراجویی های این سیاح ایتالیایی ساخته شده است. فیلم با هزینه تولید دو میلیون دلاری تهیه شد و در آن زمان، لقب یکی از کارهای پرخرج صنعت سینما را گرفت. گری کوپر، نقش مارکوپولو را در آن بازی کرد. استقبال تماشاگران از این فانتزی ماجراجویانه خوب و بالا بود و فیلمنامه آن، روایتی هالیوودی از یک داستان واقعی اروپایی به حساب می آمد. جان کرامول و آرشی مویا کارگردانان فیلم بودند و آن را به عنوان یک اثر تاریخی معرفی کردند. تلاش آنها این بود که تا حد امکان از جلوه های ویژه استفاده کنند. برخی منتقدان سینمایی انتخاب گری کوپر برای ایفای نقش مارکوپولو را اشتباهی از سوی تهیه کنندگان آن اعلام کردند. کوپر که در آن زمان در حال تبدیل شدن به یکی از مطرح ترین چهره های روز سینما بود، در ژانرهای مختلف ایفای نقش می کرد و سعی داشت با بازی در نقش ها و فیلم های خاص و متفاوت، خودش را به عنوان یک بازیگر صاحب سبک معرفی کند. در این رابطه مارکوپولو کمک زیادی به او کرد.

سیاحی که آلمانی شد

«ماجراهای باشکوه مارکوپولو» سال 1965 به صورت رقیبی جدی برای فیلم گری کوپر درآمد. این فیلم که یک محصول مشترک اروپایی و آمریکایی است، از تعدادی از بازیگران مطرح دهه 60 میلادی برای ایفای نقش های مختلف قصه بهره گرفت. در تبلیغات فیلم تاکید زیادی روی این نامها شد و کار تا آنجاپیش رفت که نام مارکوپولو هم تحت تاثیر این نام های سرشناس قرار گرفت! هورست بوفهولز، بازیگر آلمانی جلوی دوربین این فیلم در نقش سیاح جهانگرد ایتالیایی ظاهر شد. اورسن ولز، آنتونی کوئین، آکیم تامیروف، روبر حسین و عمر شریف از دیگر بازیگرانی بودند که در نقش های مختلف فیلم بازی کردند. تیم دونفره رائول لوی و دنیس دلا پاته لیه، کارگردان فیلم بودند و تماشاگران سینما در کشورهای مختلف جهان استقبال خوبی از آن کردند. لحن روایتی این فیلم متفاوت از فانتزی ماجراجویانه گری کوپر بود و بیشتر برجنبه حماسی کار تکیه کرده بود.

  ساخت فیلمهای تازه درباره مارکوپولو

مارکوپولو در تلویزیون

رسانه تلویزیون هم نسبت به ماجراجویی های مارکوپولو بی تفاوت نبود و شبکه های تلویزیونی کشورهای مختلف جهان، مجموعه های متفاوتی براساس قصه زندگی مارکوپولو تهیه کردند. معروف ترین این مجموعه ها مربوط به سال 1982 است که به صورت یک کار مشترک اروپایی ساخته شد. سال 2007 هم تلویزیونی ها دوباره به سراغ این تاجر سیاح رفتند و مجموعه ای را تولید کردند که موفقیت زیادی به همراه نداشت.

«ماجراجویی های شگفت انگیز مارکوپولو» یک فیلم ـ مجموعه بود که در سال 1998 ساخته شد و دان دایموند و الیور رید بازیگران اصلی آن بودند. نسخه سینمایی این اثر موفقیتی کسب نکرد، ولی پخش مجموعه تلویزیونی آن با موفقیت همراه شد. در مجموعه ای که در سال 1982 ساخته شد، کوین مارشال نقش مارکوپولو را بازی کرد. این مجموعه در هشت اپیزود به روی آنتن رفت و بسیاری از کشورهای جهان (و از جمله ایران) آن را برای پخش خریداری کردند.

دریانورد کارتونی

دنیای انیمیشن هم از دوستداران مارکوپولو و ماجراجویی های آن بوده است. بجز ژاپنی ها که یک مجموعه تلویزیونی انیمیشنی پربیننده براساس ماجراجویی های این کاشف قرن سیزدهمی تهیه کردند، صنعت سینمای ایتالیا هم در سال 2010 یک فیلم سینمایی انیمیشنی ارائه داد. فرانچسکو و سرجیو مانفیو کارگردانان این اثر کارتونی بودند. آنها در مصاحبه ای گفتند فیلم خود را با الهام از یک فیلم انیمیشنی ساختند که در سال 1972 اکران عمومی شد و اریک پورتر کارگردان آن بود. انیمیشن پورتر، اولین محصول سینمایی انیمیشنی اروپایی بود که قصه مارکوپولو را به زبان کارتونی تعریف کرد. منتقدان تلویزیونی عقیده دارند قصه زندگی این دریانورد ماجراجو دارای ظرفیت زیادی برای تبدیل شدن به مجموعه های مختلف انیمیشنی است. به همین دلیل، آنها تعجب خود را از تولید محدود انیمیشن های تلویزیونی مارکوپولو ابراز می کنند. در صنعت سینما هم این اظهار تعجب به صورت دیگری خود را نشان داده است. اهل فن و تحلیلگران سینمایی می گویند برای آنها باعث تعجب فراوان است که واحد انیمیشن کمپانی والت دیزنی هیچ وقت  سراغ قصه زندگی و فعالیت های کاری مارکوپولو نرفت و فیلمی در این ارتباط تولید نکرد. منتقدان سینمایی می گویند تلفیق نام والت دیزنی و مارکوپولو می توانست (و هنوز هم می تواند) باعث خلق یک انیمیشن جذاب، سرگرم کننده و پرفروش شود. به گفته آنها، مارکوپولو یک شخصیت سرشناس بین المللی است و فیلمی درباره او می تواند یک بازار بین المللی فروش خوب فراهم کند. برای کمپانی های فیلمسازی (و از جمله والت دیزنی) که این روزها بیشتر از جدول گیشه نمایش داخلی به فروش بین المللی محصولاتشان چشم دوخته اند، نامی مثل مارکوپولو می تواند تضمین کننده موفقیت بالای مالی در بازار بین المللی فروش باشد. مسئولان کمپانی والت دیزنی چند دهه قبل صحبت هایی درباره تولید احتمالی انیمیشن مارکوپولو کردند، ولی بعدها خبری از این پروژه نشد. در آن زمان، قرار بود این انیمیشن به صورت سنتی و دستی تولید شود. حالا که تولید انیمیشن های کامپیوتری رواج پیدا کرده و کمپانی والت دیزنی مقبول ترین آنها را تولید می کند، احتمال زیادی وجود دارد تولید انیمیشن کامپیوتری مارکوپولو هم در دستور کار تولید این کمپانی قرار گیرد.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع : روزنامه جام جم / مترجم : کیکاووس زیاری

مطالب مرتبط:

فرار به سمت آینده ای نامعلوم

تردید در بودن فردا    

مرگ که از راه می رسد