تبیان، دستیار زندگی
فیلم «کوهستان سرد» به کارگردانی آنتونی مینگلا که روزهای گذشته از شبکه نمایش پخش شد روایت گر داستانی عاشقانه در دل حوادث تاریخی آمریکا در قرن 19 میلادی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روایتی کلاسیک در هزاره جدید

نگاهی به فیلم «کوهستان سرد»


فیلم «کوهستان سرد» به کارگردانی آنتونی مینگلا که روزهای گذشته از شبکه نمایش پخش شد روایت گر داستانی عاشقانه در دل حوادث تاریخی آمریکا در قرن 19 میلادی است.

کوهستان سرد

آنتونی مینگلا از جمله کارگردانانی است که با ساخت فیلم هایی چون بیمار انگلیسی و کوهستان سرد نشان داد که در دوره ای که بسیاری از کارگردانان جهان به دنبال روایت های نامتعارف در سینمای جهان و به ویژه در آمریکا هستند او چندان علاقه ای به ساخت این نوع فیلم ها ندارد.

کوهستان سرد چه در پرداخت فیلمنامه و چه نوع کارگردانی و حتی زمان طولانی این فیلم یادآور فیلم ها کلاسیک سینمای آمریکاست. خصوصا اینکه داستان فیلم در جنگ داخلی آمریکا اتفاق می افتد یادآور فیلم معروفی چون بر باد رفته است.

حضور ستارگانی چون نیکول کیدمن، جود لاو، رنه زلوگر، فیلیپ سیمور هافمن و ... نیز همگی از خصوصیات فیلم های کلاسیک است که در این زمینه نیز کوهستان سرد از شاهکارهای کلاسیک تبعیت کرده است. همچنین اقتباس از رمان معروف کوهستان سرد نوشته چارلز فریز، که در زمره ادبیات کلاسیک جهان قرار دارد نشان دهنده این مهم است که مینگلا با این فیلم در پی داستان گویی است، به دور از فرم گرایی های مرسوم چند دهه اخیر سینما جهان، داستانی یک خطی را برای مخاطب خود روایت می کند.

بنابراین کوهستان سرد عمدتا برای کسانی جذاب خواهد بود که به فیلم های کلاسیک علاقه دارند و از این فیلم بسیار لذت خواهند برد. مخاطب عام سینما هم به تجربه ثابت کرده است که فیلم هایی که روایت های سر راست تر و به قولی کلاسیک دارند را به فیلم های فرم گرای مدرن ترجیح می دهند، بنابراین کوهستان سرد را می توان فیلمی مناسب برای مخاطب عام در سراسر جهان دانست. فیلمی که بازی ستاره های مشهورش نیز جذابیتش را دو چندان می کند.

داستان فیلم نیز داستانی است که با وجود شکوه و عظمت نهفته در آن و حتی پایان تراژیکش برای مخاطب آشنااست. مرد جوانی به نام اینمان با نقش آفرینی جود لاو عاشق دختری به نام آدا با نقش آفرینی نیکول کیدمن است. هم زمان با عشق این دو، جنگ های داخلی آمریکا آغاز می شود و اینمان مجبور می شود که به جنگ برود و نامزد زیبایش نیز بی صبرانه منتظر بازگشت او به خانه است. این انتظار باعث می شود که آدا که دختری کم تجربه و تا حد زیادی ترسو است دچار تحولات زیادی می شود و طی این مدت تبدیل به دختری خود ساخته می شود و بسیاری از کارهایش را خودش انجام می دهد، البته آشنایی آدا با روبی با نقش آفرینی رنه زلوگر نیز در این تحول شخصیتی او تاثیر به سزایی دارد.

کوهستان سرد چه در پرداخت فیلمنامه و چه نوع کارگردانی و حتی زمان طولانی این فیلم یادآور فیلم ها کلاسیک سینمای آمریکاست. خصوصا اینکه داستان فیلم در جنگ داخلی آمریکا اتفاق می افتد یادآور فیلم معروفی چون بر باد رفته است.

حضور شخصیتی چون روبی که باعث لحظاتی طنز و شاد در فیلم می شود و جدیت شخصیت های اصلی نیز همگی از ویژگی های فیلم های دوران کلاسیک است که از این حیث نیز کوهستان سرد کاملا این مسائل را رعایت کرده است. همچنین روبی را می توان جذاب ترین شخصیت این فیلم دانست به طوری که دو شخصیت اصلی فیلم را تحت تاثیر خود قرار داده است و بازی خوب رنه زلوگر نیز مزید بر علت شده است که روبی را قوی ترین و جذاب ترین شخصیت این فیلم بدانیم. آکادمی اسکار نیز با تقدیم اسکار نقش مکمل زن به رنه زلوگر به خوبی علاقه اش به شخصیت روبی را نشان داده است.

با بر شمردن همه ویژگی هایی که در بالا ذکر شد بدون شک فیلم کوهستان سرد در زمره فیلم های کلاسیک قرار می گیرد، در عین اینکه می توان اینها را برای این فیلم مزیت دانست اما همین ساختار کلاسیک در مواردی جز نقاط ضعف این فیلم به شمار می رود. از جمله داستان فیلم که تا حد زیادی برای مخاطب قابل پیش بینی است و بارها شاهد داستان هایی از این دست در سینما بوده ایم. دیگر نکته منفی فیلم مربوط به زمان بسیار طولانی این فیلم است، که از حوصله تماشاگر این دوره خارج است. با توجه به وجود رسانه هایی چون تلویزیون، ماهواره و سینمای خانگی تماشای فیلمی با زمانی بیش از دو ساعت در این دوره از حوصله تماشاگر عادی خارج است. بنابراین با تمام جذابیت هایی که کوهستان سرد دارد اما در بسیاری از موارد فیلم خسته کننده است و شاید همین نیز باعث شود که اکثر مخاطبان بیش از یک بار حاضر به تماشای این فیلم نباشند.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع : خبرگزاری سینمای ایران / نرگس خرقانی

مطالب مرتبط:

دویل؛ کارآگاه کله‌شق و لجباز متفاوت سینما  

فانتزی سفر به ماه   

دوازده سالی که فراموش نمی شود