تبیان، دستیار زندگی
حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در آیین افتتاحیه بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با تاکید بر رعایت حرمت اهل قلم گفت: باید در قانون،‌ مقررات، حمایت‌ها و امنیت حقوقی، اجتماعی و فرهنگی‌مان تلاش کنیم تا حرمت اهل قلم را نگه داریم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رییس جمهور: صاحبان فرهنگ نیازی به ارشاد ندارند

رئیس جمهور در افتتاحیه نمایشگاه کتاب: در پی سانسور دولتی نیستیم/ صاحبان فرهنگ نیازی به ارشاد و گشت ارشاد ندارند


حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در آیین افتتاحیه بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با تاکید بر رعایت حرمت اهل قلم گفت: باید در قانون،‌ مقررات، حمایت‌ها و امنیت حقوقی، اجتماعی و فرهنگی‌مان تلاش کنیم تا حرمت اهل قلم را نگه داریم.

رییس جمهور: صاحبان فرهنگ نیازی به ارشاد ندارند

رئیس دولت یازدهم در آیین افتتاح بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران این رویداد فرهنگی را به همه اصحاب فرهنگ و همه آنهایی که در صنعت نشر کتاب ـ از آفرینندگان آثار تا ناشران، عرضه‌کنندگان کتاب و خریداران کتاب ـ تبریک گفت و افزود: «کلمه کتاب و نام کتاب هم با فرهنگ ایرانی ما و هم با فرهنگ اسلامی ما عجین است. اگر موسی کلیم را به عنوان شکافنده نیل می‌شناسند و اگر عیسی روح‌الله را به عنوان زنده‌ کننده مردگان می‌دانند، پیامبر عظیم‌الشأن اسلام را به عنوان صاحب کتاب می‌شناسند؛ معجزه پیامبر ما کتاب است و ما مسلمانان و خانواده‌های ایرانی از دوران خردسالی جزو اولین کتاب هایی که مشاهده می‌کنیم، کتاب و خصوصا قرآن مجید است و جالب آنکه ارتباط ما مسلمانان با ادیان آسمانی دیگر و با پیروان مکاتب توحیدی با کلمه کتاب شکل می‌گیرد. ما آنها را اهل کتاب می‌دانیم و کلمه اهل کتاب ارتباط ویژه ما مسلمانان با همه فرق و ادیانی است که به نزول کتاب آسمانی معتقدند.

دکتر روحانی افزود: کتاب به معانی ظهور و بروز خرد و اندیشه انسان است؛ به همان اندازه که اندیشه و خرد دارای حرمت است کتاب و نویسنده کتاب و نشر دهنده آن و خواننده کتاب نیز دارای حرمت و احترام است. البته حرمت کتاب و یا آفریننده اثر تنها با زبان و بیان نیست ما باید در قانونمان، در حمایت‌هایمان، در امنیت حقوقی و اجتماعی و فرهنگی‌مان تلاش کنیم تا حرمت اهل قلم را نگاه داریم چرا که این قلم مورد حمایت خالق جهان است که به آن قسم یاد کرده است.

رییس جمهور عنوان کرد: ما باید تلاش کنیم مسیر خلق کتاب و کتابخوانی و دوست‌داشتن کتاب و یاد کتاب را بیشتر و بیشتر کنیم؛ این حبل متینی که ما را به همه اعصار و کشورها متصل می‌کند، کتاب است.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: کتاب است که ما را به دیار دور و نزدیک و افکار و فرهنگ‌ آنها آشنا می‌سازد بنابراین کتاب حلقه اتصال همه انسانهاست.

ریاست جمهوری بیان کرد: اسلام آیینی است که تعلق به قوم و قبیله‌ای ندارد؛ دریچه ورود علم و دین را عقل و دل می‌دانند نه طایفه و سرزمین. بنابراین کتاب مانند فرهنگ و دین مرز نمی‌شناسد؛ کتاب ارزشی فرای همه مرزهای سیاسی یا جغرافیایی است.

رییس دولت عنوان کرد: اگر می‌خواهیم کتاب جایگاه اصلی خود را بیابد باید به آفریننده کتاب، ناشر و عرضه‌کننده کتاب در همه مراحل امنیت و آزادی را تضمین کنیم؛ بدون آزادی، فکر و خرد و اندیشه واقعی انسان بر روی صفحه کاغذ با هر صفحه دیگر مانند صفحه مجازی شکل نمی‌گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، اظهار کرد: کتاب یعنی ما از دیروزمان باز نمی‌مانیم که چه بوده است و نسبت به فکر فردایمان که چه باید باشد نیز فاصله نمی‌گیریم.

رییس جمهور ضمن تاکید بر فراهم آوردن زمینه‌های نقد کتاب در جامعه اظهار کرد: اگر کتاب می‌خواهد جامعه ما را در مسیر پیشرفت قرار دهد باید با نقد توام باشد؛ کتاب و نقد مکمل یکدیگرند. کدام اندیشه است که بدون نقادی به پیش برود و کمال یابد؟! و کدام نقدی است که بدون اندیشه بتواند مفید فایده باشد؟!

دکتر روحانی عنوان کرد: در دنیای کتاب هم باید زمینه را برای نوشتن آرام‌تر، آسان‌تر و بدون دغدغه فراهم شود و هم بگذاریم هر آنچه در اندیشه و دل است در صفحه‌ها پیاده شود. البته دولت در پی سانسور دولتی نیست همانطور که می‌بینید بیشترین نقد، امروز از دولت و دولتمران می‌شود و من افتخار می‌کنم به دولتی که شرایطی به وجود آورده است که همه سخن می‌گویند و نقد می‌کنند و گاه از کاه کوه می‌سازند.

رییس دولت عنوان کرد: اگر می‌خواهیم کتاب جایگاه اصلی خود را بیابد باید به آفریننده کتاب، ناشر و عرضه‌کننده کتاب در همه مراحل امنیت و آزادی را تضمین کنیم؛ بدون آزادی، فکر و خرد و اندیشه واقعی انسان بر روی صفحه کاغذ با هر صفحه دیگر مانند صفحه مجازی شکل نمی‌گیرد.

رییس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: نقد حق همه گروه‌ها و اقشار جامعه است اما آنچه که پسندیده نیست، این است که با پول مردم و بیت‌المال از دولتی که منتخب مردم است، کسی بخواهد به جای نقد، تخریب را پیشه گیرد؛ این چیزی است که دولت نمی‌پسندد. ما از همه می‌خواهیم با شناسنامه حرف بزنند و بگویند از کجا و از کدام جناح هستند نه اینکه با نام ملت ایران سخن بگویند چرا که ملت ایران راهش روشن است.

دکتر روحانی اظهار کرد: ملت ایران در عصر حاضر به دنبال آرامش، اعتدال، پیشرفت و اخلاق است؛ اگر گروهی می‌خواهند ذهن مردم را از تعالی اخلاق بازدارند و اگر گروهی می‌خواهند با دروغ ضربه به اخلاق جامعه وارد کنند، یادشان باشد که امسال سال فرهنگ و اقتصاد است نه سال تخریب و دروغ. و نه سال مشغول کردن مردم به حوادث غیرواقعی و رویدادهای تخیلی که از ذهن کوچک برخی برمی‌خیزد.

رییس جمهوری افزود: همان‌طور که ما باید به دنبال اقتصاد مقاومتی باشیم باید به دنبال فرهنگ مقاومتی نیز باشیم؛ فرهنگی که ملتی را در برابر هویت‌های دیگر تضمین کند و بتواند در برابر انواع موج‌های انحرافی مقاومت کند. ما نیاز به فرهنگ دانش بنیان داریم همانطور که نیاز به اقتصاد دانش بنیان داریم.

وی اظهار کرد: فرهنگ ما در کنار دینی که اساسش تعقل و تفکر است شکل گرفته است؛ فرهنگی که از دیرباز در او کتاب و شعر و ادبیات و خداپرستی و یکتاپرستی حضور داشته است. ما در کنار هویت اسلامی و ایران‌یمان هستیم. البته جامعه ما و اعتقاداتمان، چارچوبی را برای همه آفرینندگان کتاب و اهالی فرهنگ پیشرو می‌گذارد؛ آن چارچوب، منافع ملی، مصلحت ملی، احترام به فرهنگ و دین، احترام به اسرار کشور و احترام به تمامیت ارضی و وحدت ملی است. البته که ملت ما اجازه نمی‌دهد به آنهایی که می‌خواهند در جامعه ما و میان مذاهب تفرقه ایجاد کنند.

دکتر روحانی بیان کرد: همه آنهایی که ارزش آفرینان این جامعه بودند حتی آنهایی که نام آنها کمتر برده می‌شود در قدم اول مادران، معلمان، اساتید و مولدان فرهنگ جامعه ما هستند؛ اگر امروز به دنبال ثروت ملی هستیم یاد سهم ارزش‌آفرینانی باشیم که امروز نام آنها کمتر برده می‌شود؛ آنها بودند که انگیزه لازم برای حرکت و تعالی به جامعه دادند. آنها بودند که پایه‌های اولیه اخلاق را در جامعه خلق کردند.

رییس جمهوری اظهار کرد: اگر امروز به دنبال اقتصاد مقاومتی و تعالی کشور هستیم، راهی جز اعتدال، همبستگی و همزیستی مسالمت‌آمیز نداریم. اجازه ندهیم عده‌ای بخواهند در میان ما تفرقه ایجاد کنند. اجازه ندهیم امروز شرایط ملی و بین‌المللی که برای تعامل با جهان از دیروز فراهم‌تر است، بر هم زنند.

وی اظهار کرد: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یک دیپلماسی عمومی است این رویداد بزرگ فرهنگی محل تلاقی فرهنگ‌ها و اندیشه‌ها است. این‌جا تنها محل فروش کتاب نیست بلکه جولانگاه فرهنگ است. اینجا جایگاه بروز اندیشه و عقلانیت است. از یکدیگر باید استفاده کنیم و به یکدیگر باید نزدیکتر شویم؛ ما تابع همان پیامبری هستیم که فرمود برای کسب علم تا چین نیز راه بپیمایید.

دکتر روحانی افزود: ما باید زمینه را برای فعالیت فرهنگ‌دوستان فراهم کنیم. ما باید مشکلات را از پیش پای صنعت نشر بداریم. ما باید فضا را برای همه آنها که در این عرصه تلاش می‌کنند فراهم‌تر کنیم.

رییس‌جمهور بیان کرد: از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همه دست‌‌اندرکاران برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و سایر امور فرهنگی تشکر و سپاس دارم. از همه مولفان و همه آنهایی که در خلق و نشر و آثار فرهنگی تلاش می‌کنند سپاسگزارم چرا که اخلاق و قدرت و تعالی ما در سایه فعالیت آنها خواهد بود.

رییس دولت با اشاره به واگذاری ممیزی به تشکل‌های نشر تاکید کرد: باید تشخیص خوب و بد را به اصحاب واقعی نشر واگذار کنیم و بدانیم هیچ چیزی در ممیزی کتاب بالاتر از افکار عمومی نیست؛ آنها به خوبی می‌دانند که چه کتاب‌هایی را برای مطالعه برگزینند. این دولت می‌داند که دخالت خود را در این امور کمتر کند و کار را به صاحبان فرهنگ واگذار کند.

ریس جمهور در پایان سخنانش در آیین افتتاح بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب گفت‌: صاحبان فرهنگ ما نیاز به ارشاد و گشت ارشاد ندارند آنها باید بگذرند و عبور کنند و تماشا کنند و دیگران را ارشاد کنند چرا که آنها نیز احترام جامعه و فرهنگ جامعه و دین را خود به خوبی حفظ خواهند کرد.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع: ایبنا