تبیان، دستیار زندگی
خانمها به دلیل اینکه که از وضعیت موجود ناراضی هستند و می خواهند احساس بهتری پیدا کنند دوست دارند درباره ی روابطشان صحبت کنند اما مردها دوست ندارند در این باره صحبت کنند چون صحبت کردن باعث نمی شود آنها احساس بهتری داشته باشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا زنان حرف می‌زنند و مردان فرار می‌كنند

چرا زنان حرف می زنند و مردان فرار می کنند

اگر شما به همسرتان بگویید: «عزیزم ، باید با هم درباره ی روابطمان صحبت کنیم .» به نظر شما چه اتفاقی خواهد افتاد؟

اگر همسرتان به شما جواب دهد که : « من فکر می کردم تو هرگز چنین درخواستی نخواهی کرد» یا «من برای در میان گذاشتن احساساتم با تو،لحظه شماری می کردم و دوست داشتم از احساسات تو مطلع شوم و بدانم تو چه انتظاراتی داری » در این صورت ، هیچ یک از شما نیازی به مطالعه ی این کتاب ندارید.

اما بیشتر خانم ها احتمال می دهند که همسرتان با شنیدن این درخواست ، دستپاچه ، ناراحت یا عصبانی شود و حالت تدافعی به خود بگیرد یا چشم هایش را به اطراف بچرخاند یا به کلی سکوت کند و اغلب ، بیشتر مردان در برابر این درخواست احساس می کنند برای جرمی که مرتکب نشده اند ، قرار است مجازات شوند . بدون شک شما نیز چنین مکالماتی با همسرتان داشته اید . در این صحبت ها ، زن خط مشی خود را می شناسد و مرد خط مشی خود را و همیشه این بحث ها به جایی بدتر از نقطه ی شروع منتهی می شود .به همین دلیل ، تعجبی ندارد شش کلمه ای که مردان از آن بسیار وحشت دارند ، این جمله باشد « عزیزم ! باید با هم صحبت کنیم.»

نویسنده کتاب حاضر بیان می کند که : «زمانیکه از خانم ها می پرسیم که در گذشته ، وقتی از همسر خود خواسته اند تا درباره ی روابطشان با یکدیگر صحبت کنند ، چه نتیجه ای گرفته اند . بیشتر خانم ها چنین پاسخ هایی به سوال ما دادن « این صحبت ها نتیجه ای نداشت . زیرا او نمی داند چطور ارتباط برقرار کند و عصبانی می شود و حوصله اش سر می رود و حالت تدافعی به خود می گیرد او به هیچ وجه علاقه ای به صحبت کردن ندارد .» خب ، معلوم می شود که وقتی نوبت به « صحبت درباره ی روابط » می شود ، مردها چیزی را می دانند که بیشتر زنان نمی دانند . تحقیقات و تجربیات بالینی پنجاه و چند ساله ی ما به طور مکرر نشان داده که صحبت درباره ی روابط ، هر چقدر هم که با نیت و مقصود خوب انجام شود .روابط را به جای آنکه بهتر کند ، بدتر می کند و این هیچ ربطی به کم بودن علاقه ی مردان یا « ضعف آن ها در مهارت برقراری ارتباط » ندارد.»

درک نقاط ضعف و آسیب پذیری های یکدیگر و یاد گرفتن چگونگی برخورد با آنها ، دریچه ی جدیدی را به سوی روابط شما می گشاید دریچه ای دو سویه بر اساس دیدگاه های هر دو طرف که به روابط محبت آمیز و عشقی فراتر از کلمات می انجامد .

خانم ها به این دلیل دوست دارند درباره ی روابطشان صحبت کنند که از وضعیت موجود ناراضی هستند و می خواهند احساس بهتری پیدا کنند.اما مردها دوست ندارند در این باره صحبت کنند ، چون صحبت کردن باعث نمی شود آن ها احساس بهتری داشته باشند و برعکس ، صحبت کردن ، احساس بدتری را در آن ها ایجاد می کند بنابراین اگر خانمی همسرش را وادار به صحبت بکند یا نکند ، در هر صورت ، هر دوی آن ها عاقبت ناامید شده و از هم دورتر خواهند شد .

این تنهایی و جدایی ، هم در بحث های داغ و هم در سکوت سرد وجود دارد و باعث می شود ناامیدی و تنفر شما بیشتر شود.حتی این جدایی ممکن است چنان فاصله ای میان زوج  ها ایجاد کند که در نهایت به طلاق منجر شود.

در جای دیگر نویسنده بیان می کند که « اضطراب مزمن در مورد جدایی که در نهایت ، بسیاری از پیوندهای میان زن و مرد را تحت تاثیر قرار می دهد ، از تفاوت ظریفی ناشی می شود که میان زنان و مردان هنگام تجربه کردن دو حس ترس و شرم وجود دارد تفاوتی که اندکی پس از تولد ، قابل مشاهده است . این تفاوت ظریف در این سوال نهفته است که : « آیا ما درباره ی روابطمان صحبت می کنیم یا خیر؟ » دلیل اصلی که باعث می شود خانم ها با وجود تنفر یا ناامیدی به صحبت کردن با همسر خود درباره ی روابطشان علاقه مند باشند این است که  عدم رضایت همسرشان از آن ها باعث می شود که احساس شکست و در سطحی عمیق تر ، احساس شرمساری کنند و این احساس آن قدر قوی است که اجازه نمی دهد ترس همسرشان را ببینند و از طرفی ، ترس خانم ها نیز مانع از آن می شود که متوجه شرم همسر خود شوند . از این رو وقتی زن و مرد سعی می کنند این نقاط ضعف خود را به شیوه های دیگر با حرف زدن یا حرف نزدن نشان دهند ، در نهایت ، آنچه نصیب هر دوی آن ها می شود ، چیزی جز ناامیدی و دل شکستگی نیست . »

اگر نتوانید بفهمید که ترس و شرم چگونه میان شما فاصله می اندازد ، روابط شما ممکن است بدون آنکه هیچ کدام خطایی بکنید از هم پاشیده شود.درک نقاط ضعف و آسیب پذیری های یکدیگر و یاد گرفتن چگونگی برخورد با آنها ، دریچه ی جدیدی را به سوی روابط شما می گشاید دریچه ای دو سویه بر اساس دیدگاه های هر دو طرف که به روابط محبت آمیز و عشقی فراتر از کلمات می انجامد .

بیشتر مردان ، از جمله آنهایی که همسرشان را نادیده می گیرند یا به او کم توجهی می کنند نیز درست به همان اندازه ی زنان ، خواهان داشتن رابطه ای نزدیک تر و عمیق تر از نظر احساسی هستند .بیشتر مردان ، همسر خود را بهترین ، صمیمی ترین و قابل اعتماد ترین دوست خود می دانند و معتقدند همسرشان مهم ترین فرد در زندگی شان است .

ازدواج و روابط متعهدانه ، برای سلامت و رفاه زنان و مردان ، بسیار حائز اهمیت است .مردانی که از همسرشان جدا می شوند در مقایسه با مردان متاهل ، کیفیت کارشان پایین تر است و در معرض بیماری های روحی و جسمی قرار دارند، از رفتن به محیط های اجتماعی سرباز می زنند و  به طور خلاصه ، برای این افراد ، زندگی معنا و هدفی ندارد . مردان ، بدون همسر ، تنها در حرکت امواج زندگی غوطه ور می شوند.

بدیهی است که مردان و زنان به اندازه ی یکدیگر خواهان نزدیکی و صمیمیت بیشتر در روابطشان هستند .

کتاب حاضر دارای دو بخش ، 367 صفحه و 14 فصل است که توسط انتشارات نسل نو اندیش منتشر شده است.این کتاب به شما کمک می کند تا به همان رابطه ای که در روزهای اول عاشقی داشتید اما در سطحی عمیق تر ، برگردید . این کتاب شما و همسرتان را به سوی احساسات ژرف و عمیقی که در اولین برخورد داشتید راهنمایی می کند و شما را قادر می سازد همان ارتباط نزدیک و عمیقی را که قلبتان به طور پنهانی اما قدرتمند ، برای آن می تپد برقرار کنید .

تنظیم و فرآوری:مریم تجریشی

مرکز مشاوره


مشخصات کتاب

نویسنده:پاتریشیا لاو

مترجم:مریم فتاح زاده

ناشر:نسل نواندیش