تبیان، دستیار زندگی
یک حفره امنیتی در مرورگر Internet Explorer طی هفته جاری، شرکت مایکروسافت را به تکاپوی ترمیم این حفره امنیتی خطرناک که از نسخه ۸ تا ۱۱ این مرورگر را شامل می شود انداخته است .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خطر برای کاربران اینترنت اکسپلورر


یک حفره امنیتی در مرورگر Internet Explorer طی هفته جاری، شرکت مایکروسافت را به تکاپوی ترمیم این حفره امنیتی خطرناک که از نسخه 8 تا 11 این مرورگر را شامل می شود انداخته است.

مایکروسافت شنبه هفته جاری از برنامه های خود برای ترمیم این حفره خبر داد که نسخه های 9 تا 11 این مرورگر را هدف قرار داده است.

بر اساس اعلام شرکت امنیت سایبری "فایر آی" که این حفره را شناسایی کرده است این نسخه ها 26.25 درصد از بازار این مرورگر را به خود اختصاص داده اند.

اینترنت اکسپلورر

هکرها با استفاده از حفره در مرورگر اینترنت اکسپلورر قادرند تا کدهای دلخواه خود را از راه دور بر روی کامپیوتر کاربران این مرورگر اجرا کنند. به این ترتیب تمامی کاربران نسخه های مختلف مروگر اینترنت اکسپلورر با خطر از دست دادن اطلاعات خود روبرو هستند.

گفته می شود یک چهارم کاربران اینترنت در خطر هک شدن قرار دارند. نسخه های 9 تا 11 در 55 درصد از رایانه های شخصی استفاده می شود.

این مشکل امنیتی تمامی نسخه های مرورگر اینترنت اکسپلورر را تحت تاثیر قرار داده است و حتی کاربران جدیدترین نسخه این سیستم عامل (ویندوز هشت و یک) نیز در معرض هک شدن قرار دارند.

این مشکل امنیتی به دلیل روش دسترسی اینترنت اکسپلورر به موارد موجود در حافظه که در گذشته حذف شده و یا به درستی اختصاص داده نشده است ایجاد می شود.

این امر باعث می شود تا هکرها بتوانند از راه دور به بخشی از حافظه کامپیوتر کاربر دسترسی داشته و کد مورد نظر خود را در آن اجرا کنند.

با این حفره امنیتی هکرها حتی قادر خواهند بود تا بدون تایید کاربر، یک وب سایت خاص را بر روی کامپیوتر وی باز کنند و از طریق آن کدهای بیشتری را بر روی کامپیوتر آن ها اجرا کند.

هکرها با استفاده از حفره در مرورگر اینترنت اکسپلورر قادرند تا کدهای دلخواه خود را از راه دور بر روی کامپیوتر کاربران این مرورگر اجرا کنند. به این ترتیب تمامی کاربران نسخه های مختلف مروگر اینترنت اکسپلورر با خطر از دست دادن اطلاعات خود روبرو هستند

گفتنی است مایکروسافت اعلام کرده است رایانه های شخصی که سیستم عامل ویندوز XP داشته باشند نسخه های به روز رسانی شده این مرورگر را که ترمیم کننده این حفره باشد دریافت نمی کنند.

شرکت فایر آی می گوید یک گروه ماهر از هکرها  از این حفره سوء استفاده کرده اند.

به گفته‌ی این شرکت گروه هکر «APT» که ردیابی آنها بسیار مشکل است، اولین گروهی بودند که از این حفره‌ی امنیتی برای سوء استفاده از مرورگرهای فایر فاکس، اینترنت اکسپلورر و فلش استفاده کردند و بیش از یک چهارم بازار مرورگرها را تحت تاثیر خود قرار داد.

کارشناسان این شرکت امنیتی یک راه فوری مقابله با این حفره را استفاده از دیگر مرورگرها معرفی کرده اند.

اینترنت

این آسیب پذیری می تواند به هکرها در کسب کنترل کل سیستم آسیب دیده کمک کرده و هکر بتواند عملیات های متعددی از جمله حذف داده ها، نصب برنامه های مخرب و یا ساخت حساب هایی که دسترسی به تمامی حقوق کاربر را فراهم می آورد.

مقامات فایر آی و مایکروسافت اطلاعات بیشتری در مورد این نقص امنیتی و یا راهبردی که هکرها از آن برای سوء استفاده از حفره مذکور استفاده می کنند نداده اند.

آنها می گویند پیش از آنکه مایکروسافت یک نسخه به روز رسانی ایمن عرضه کند دیگر گروه های هکر، در صدد کشف بیشتر این حفره و راه اندازی حملات مشابه خواهند بود.

مایکروسافت اعلام کرده که در حال بررسی این حفره‌ی امنیتی است و به‌زودی افزونه‌ی امنیتی برای رفع این مشکل را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

فرآوری: راضیه کتابچی

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: مهر، اپک تایمز، ایرنا

مطالب مرتبط:

اینترنت اکسپلورر دیگر صدرنشین نیست

ترفند های مرورگر کروم

هر آنچه که باید درباره مرورگر کروم اندروید بدانید