تبیان، دستیار زندگی
در دنیایی به این بزرگی، هیچ کس نیست که از موفقیت خوشش نیاید یا نخواهد به موفقیت برسد، اما وقتی در عمل به زندگی مردم نگاه می‌کنیم، می‌بینیم خیلی‌ها موفق نیستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اشتباهات متداول در مسیر موفقیت


در دنیایی به این بزرگی، هیچ کس نیست که از موفقیت خوشش نیاید یا نخواهد به موفقیت برسد، اما وقتی در عمل به زندگی مردم نگاه می‌کنیم، می‌بینیم خیلی‌ها موفق نیستند.


تکرار اشتباهات

ممکن است این سوال برای همه ما پیش بیاید که افراد موفق چه ویژگی‌هایی دارند و آن‌هایی که نمی‌توانند به موفقیت برسند، چه اشتباهاتی را تکرار می‌کنند؟ شاید اگر اشتباهاتی را که مانع رسیدن به موفقیت می‌شود بشناسیم، بهتر بتوانیم با پیشگیری از آن‌ها به سمت موفقیت حرکت کنیم.

خودتان را با دیگران مقایسه نکنید:

زمانی که کار تازه‌ای را شروع می‌کنید یا در حال یادگیری مهارت جدیدی هستید، ممکن است چنین اشتباهی از شما سر بزند و دائم خودتان را با کسانی مقایسه کنید که تجربه بیشتری دارند و مدت زیادی است در این مسیر پیش رفته‌اند. در چنین شرایطی هم طبیعی است که بخواهید دقیقاً مانند آن‌ها عمل کنید و به نتایج مشابه برسید. در حالی که شما هیچ وقت شاهد تلاش‌های طولانی مدت آن‌ها نبوده‌اید و پیشرفت‌های کوچک و بزرگشان را ندیده‌اید و تنها چیزی که از این نوع مقایسه کردن به دست می‌آورید، احساس ناامیدی و نارضایتی است. بنابراین اگر می‌خواهید موفق‌تر باشید، به جای اینکه خودتان را با دیگران مقایسه کنید، وضعیت امروز و دیروزتان را مورد ارزیابی قرار دهید و شرایط فعلی خودتان را با گذشته مقایسه کنید.

چه می‌شد اگر...

چه می‌شد اگر می‌توانستم به این هدف برسم؟ چه می‌شد اگر انجام چنین کاری ممکن بود؟ چه می‌شد اگر از اول همین مسیر را انتخاب می‌کردم؟ و... تا به حال دقت کرده‌اید در طول روز چقدر وقت و انرژی می‌گذارید و این سوالات را از خودتان می‌پرسید؟ چنین پرسش‌هایی نه تنها باعث موفقیت شما نمی‌شوند، که بی‌فایده هم هستند و فقط شما را از ادامه مسیر باز می‌دارند.

بسیاری از کارهایی که قرار است انجام شود، در فهرست انتظار ما می‌ماند تا زمان مناسب برای آن از راه برسد. در صورتی که هیچ زمان مناسبی برای این کارها وجود ندارد و این فقط بازی ذهن است که می‌خواهد زمان را به تعویق بیندازد. «زمان مناسب»، همین الان است.

علاوه بر این، انگیزه لازم را هم از شما می‌گیرند. پس از همین امروز سوال‌ها را تغییر دهید و به جای آن‌ها از خودتان بپرسید: چطور، چه زمانی و چه کسی می‌تواند شما را به موفقیت نزدیک‌تر کند؟ به عنوان نمونه خوب است به جای این که بگویید چه می‌شد اگر این اتفاق نمی‌افتاد؟ از خودتان بپرسید که چطور می‌توانید جلوی این اتفاق را بگیرید یا چه کسی می‌تواند کمکتان کند. پس از مشخص شدن این سوالات هم می‌توانید وقت و انرژی بیشتری برای پیدا کردن جواب مناسب اختصاص دهید.

منتظر تایید دیگران نباشید:

خیلی از کسانی که نمی‌توانند در طول زندگی‌شان طعم موفقیت را بچشند، همیشه منتظر بوده‌اند تا دیگران آن‌ها را تایید کنند و منتظر نظر مثبت آن‌ها مانده‌اند. چنین طرز فکر و رفتاری، نه‌تنها عاملی برای رسیدن به موفقیت به حساب نمی‌آید که حتی می‌تواند سد راهشان هم باشد. پس به خودتان اعتماد داشته باشید و بدانید شما بهترین کسی هستید که خوب و بد زندگی‌تان را می‌شناسد و می‌تواند برای رسیدن به موفقیت، برنامه‌ریزی کند.

موفقیت

«زمان مناسب» وجود ندارد:

بسیاری از کارهایی که قرار است انجام شود، در فهرست انتظار ما می‌ماند تا زمان مناسب برای آن از راه برسد. در صورتی که هیچ زمان مناسبی برای این کارها وجود ندارد و این فقط بازی ذهن است که می‌خواهد زمان را به تعویق بیندازد. «زمان مناسب»، همین الان است؛ پس بلند شوید و تا دیر نشده کارها را شروع کنید. تا زمانی که برنامه‌ها شروع نشود، شما هم متوجه نخواهید شد برای پیشرفت و بهبود اوضاع به چه چیزهای دیگری نیاز دارید و همین شما را از ادامه راه باز می‌دارد.

منتظر نتایج فوری و فوق‌العاده نباشید:

فریب بازی‌های ذهن را نخورید و نگذارید شما را از انجام کارهایی که دارید، منصرف کند. خیلی وقت‌ها ذهن‌تان به شما می‌گوید: «این همه سعی و تلاش کرده‌اید و هیچ‌کس متوجه ارزش کارتان نشده؟ پس چرا باید به این کار ادامه دهید؟ همین الان کارتان را متوقف کنید و دیگر زمان باارزش‌تان را برای چنین کارهای بی‌فایده‌ای هدر ندهید!» برای این که این افکار غلط، شما را ناامید نسازد، صبور باشید و با پشتکار ادامه دهید تا پس از گذشت مدت زمانی مشخص، نتیجه کارهایتان را هم ببینید.


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: m_hadi47

برگرفته از گروه: موفقیت و مدیریت